Mauser k98(Jugo)
Rakkaalla lapsella on monta nimeä. Nykyinen nimityshän on 8x57JS. Tai IS tai J tai I, riippuen vähän yhdestä sun toisesta asiasta, joista oli puhetta aikaisemmin. Ihmettelen kyllä, että mistä tuo kasi tulee - eihän se ole minkään mitta patruunassa. Pyöristys ehkä
Suomessa on ollut (ei kai enää?) käytössä 8,2x.... Johtui siitä, että sodan jälkeen alle 8 millin kaliiperisella aseella ei saanut metsästää. Tuolla sitten nimellisesti kierrettiin se sääntö. Sodan jälkeen suosituin metsästyskaliiperihan oli sotkiväärin paukusta "kehitetty" 8,2x53R.
Suomessa on ollut (ei kai enää?) käytössä 8,2x.... Johtui siitä, että sodan jälkeen alle 8 millin kaliiperisella aseella ei saanut metsästää. Tuolla sitten nimellisesti kierrettiin se sääntö. Sodan jälkeen suosituin metsästyskaliiperihan oli sotkiväärin paukusta "kehitetty" 8,2x53R.
- Elämä on ihmisen parasta aikaa -
Saako mauserin lukosta laskettua vireen pois silloin, kun se ei ole aseessa kiinni? Minä en ainakaan nyt nopeasti ajateltuna keksi miten lukon saisi aseeseen kiinni, jos se ei olisi vireessä. Näin ollen lukon vireen purkamisesta lukon ollessa erillään koituisi vain ongelmia. Mietiskelen vain, koska minulla on tapana kuljettaa aseita lukot irrotettuina ja pitkillä matkoilla vireessä olo ei tee jouselle hyvää?
Saa laskettua, mutta se on viritettävä ennen kiinnilaittoa.
Itse säilytän lukon eri paikassa, kuin aseen ja otan lukon aina vireestä säilytyksen ajaksi.
Vireen voi poistaa helposti painamalla vasemmalla puolella olevaan "namiskuukkelia", jolloin lukon saa kierrettyä vireettömäksi. Vireen palautus on sitten hieman vaikeampaa. Itse teen sen painamalla virepintaa pöydänreunaan, jolloin lukon saa taas kierrettyä vireeseen. Välillä aina lipsahtaa ja pöydän reunasta lentelee palasia mutta ainakaan vielä ei lukko tai virepinta ole kärsinyt.
Itse säilytän lukon eri paikassa, kuin aseen ja otan lukon aina vireestä säilytyksen ajaksi.
Vireen voi poistaa helposti painamalla vasemmalla puolella olevaan "namiskuukkelia", jolloin lukon saa kierrettyä vireettömäksi. Vireen palautus on sitten hieman vaikeampaa. Itse teen sen painamalla virepintaa pöydänreunaan, jolloin lukon saa taas kierrettyä vireeseen. Välillä aina lipsahtaa ja pöydän reunasta lentelee palasia mutta ainakaan vielä ei lukko tai virepinta ole kärsinyt.
- Elämä on ihmisen parasta aikaa -
Onnistuhan tuo vireen purkaminen, tosin sen palauttaminen oli "hieman" vaikeampaa. Sain sen kuitenkin verisen taistelun päätteeksi väännettyä jotenkin oudosti ilmassa takaisin vireeseen . Muuten jokaisen mauserin omistajan tulee hankkia saksalaismallinen kypärä. Niitä tulee PV:n varikoille myyntiin lähiaikoina ja niiden hinta on (luultavasti) jotain aivan muuta kuin niillä mitä olen nähnyt kaupoissa viime aikoina.
- Sturmmann
- mars
Mitä minä niitä poistoon tulevia kypäriä olen nähnyt, niin ei nyt ihmeellisiä ole, mutta kypäriä kuitenkin! Tuleekohan ne kaikki kerralla 70 000 kpl!!! niin tila loppuu kesken kämpästä useammalla hepulla!
Arvioni mukaan noin 2 % kypäristä on kelvollisia, joissa on alkuperäinen sisus tallella yms.
Arvioni mukaan noin 2 % kypäristä on kelvollisia, joissa on alkuperäinen sisus tallella yms.
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.