Mauser k98(Jugo)

Mauser-sukuiset kiväärit ja varusteet
Peiper

Mauser k98(Jugo)

Post by Peiper »

Olen ajatellut ostaa kesäksi Mauser k98:sin, mutta sen patruunoiden saatavuudesta ja hinnasta ei minulla ole juurikaan tietoa. Sen verran olen tehnyt tiedusteluja täällä Itä-Suomessa, että olen löytänyt oikeastaan vain kalliita metsästyspatruunoita. Löytyykö jostain ratapaukkuja kohtuulliseen hintaan(noin 3-5 vanhaa markkaa per paukku)? Lisäksi olen ajatellut asentaa siihen kiikaritähtäimen jossakin vaiheessa. Minkälaisella "systeemillä" mauserin kiikarin kiinnitys toimii? Anteeksi jos kyselen tyhmiä, mutta minulla ei ole täällä mahdollista päästä käsittelemään kyseistä asetta.

User avatar
Sturmmann
mars
mars
Posts: 2229
Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
Contact:

Post by Sturmmann »

Riistamaa Kouvolassa myy Sellier & Bellot patruunaa noin 0.5 € hintaan ja Karhulan Ase & Erästä olen ostanut ylijäämäpatruunoita 0.2 € hintaan / kpl! Ylijäämäpatruunaa ei tietysti aina ole saatavilla!
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.

User avatar
FTR
Ylläpitävä voima
Ylläpitävä voima
Posts: 649
Joined: Fri Feb 10, 2006 21:47
Location: Uherský Brod
Contact:

Post by FTR »

Jos kotoa löytyy latausvehkeet tai jopa investoit sellaisiin, niin suosittelen lataamaan paukut ite. Hintaa laukaukselle tulee n. 0,30 €. Ja lisäksi vielä lataamisen ilo ja autuus. Riistamaalta ainakin on joskus löytynyt PPU:n ja S&B:n 12,9 g kuulaa. Ja hintakaan ei ollut paha. Muussa tapauksessa vaihtoehdot ovat Sturmannin yllä mainitsemat.

Aseeseen on saatavilla lukonkehykseen kiinni ruuvattavia kiikarikiskoja. Seppä varmaan laittanee sellaisen aseeseen kiinni yhdessä hujauksessa. Ja hintakaan kyseisellä systeemillä ei nouse pahaksi. Toinen asia on sitten jalkojen ja itse kiikarin hinta :)
- Elämä on ihmisen parasta aikaa -

Peiper

Post by Peiper »

Kiitoksia vaan vastauksista. Eihän nuo patruunat osoittautunu kovinkaan kalliiksi. Mitä olette tykänneet nuista patruunoista? Osuuko niillä hyvin? Onko ylijäämäpatruunoissa esiintyny hylsyn halkeamisia tai muita vaurioita?

User avatar
Sturmmann
mars
mars
Posts: 2229
Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
Contact:

Post by Sturmmann »

Hylsyn halkeilut johtuvat sitten ennemminkin viasta, mikä on aseessa, kuten sulkuväli pielessä. Ei tehdasladatut pulttilukkoisessa juurikaan mielestäni halkea, niin tai näin ei kohdalleni ole sattunut ainenkaan moista. Osuu avotähtäimellä 700 m jantteriin ihan vaivattomasti! 8)
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.

User avatar
FTR
Ylläpitävä voima
Ylläpitävä voima
Posts: 649
Joined: Fri Feb 10, 2006 21:47
Location: Uherský Brod
Contact:

Post by FTR »

Niin osuu 8)

Minun mielipiteeni on, että hylsyn halkeamiset johtuvat hylsyn huonosta laadusta. Tai ainakin liian kovasta latauksesta hylsyn laatuun nähden. Tai sitten vaan liian väljästä patruunapesästä. Ruutisäiliön kohdalla olevat ovat merkki siitä, että loput ampumattomat kannattaa heittää vaikka järveen. Mutta hylsyn kaulan halkeamat eivät ole niinkään vaarallisia, mutta kertovat että jotain on pielessä. Esim. tarpeeksi monta kertaa uudestaan ladattu hylsy lopulta halkeaa kaulastaan. Messinki ei vaan yksinkertaisesti enää jaksa venyä.

Poikittaissuuntainen hylsyn "rikkoutuminen" kertoo siitä, että hylsy on venynyt yli kestokyvynsä. Jos hylsy on standardimittainen, niin tämä on merkki siitä, että aseen sulkuväli on pielessä. Huom. urakantaisilla patruunoilla. Laippakantaisten sulkuvälinhän määrittää laipan paksuus, joten tällaisilla aseilla (esim. Pystykorva) se kertoo, että patruunapesä on liian väljä ko. patruunalle.

Hylsyn liiasta venymisestä kertoo heti kannan eteen ilmestyvä vaalea viiru. Tällaisia jos alkaa näkymään, niin loput paukut vielä kiireemmin hävitykseen. Jos hylsy vain hieman halkeaa, niin tod.näk. ei tapahdu suurtakaan vahinkoa, mutta jos hylsy menee poikki, niin saattaa tulla lääkärille asiaa.

Kokemuksesta voin sanoa, että onneksi 98k:ssa on kaasunohjaus suunniteltu siten mukavasti, että ampujaan päin suuntautuva ohivirtaus menee ainakin itsellä juuri kulmakarvojen yläpuolelle. Muuten tässä kirjoiteltaisiin mustat lasit silmillä :(

Joten vaikka ammutaan "kaupan" paukkuja, kannattaa aina silloin tällöin vilkuilla hylsyjä etsien niistä merkkejä jostain epänormaalista.

Tuli pitkä stoori, mutta asiakin on vakava.
- Elämä on ihmisen parasta aikaa -

Peiper

Post by Peiper »

Onko 8x57 JS ja 8x57 IS patruunoilla mitään eroa? Voiko niitä ampua samalla aseella huoleti?

User avatar
FTR
Ylläpitävä voima
Ylläpitävä voima
Posts: 649
Joined: Fri Feb 10, 2006 21:47
Location: Uherský Brod
Contact:

Post by FTR »

Samaa tavaraa ovat. Jos merkinnässä on pelkkä I tai J, niin sitten ei saa ampua JS/IS -aseella!

Lainaan jälleenlatausopasta: Saksaa puhuvissa maissa käytetään CIP:n kaliiperimerkinnässä olevan J:n tilalla kirjainta I (Infanteriegeschoss).

Eli kerrataan :) JS ja IS on sama asia. Aivan eri patruunoita ovat sitten I, J, IRS ja JRS.
- Elämä on ihmisen parasta aikaa -

User avatar
RSHA
pionsotvm5
pionsotvm5
Posts: 304
Joined: Fri Feb 10, 2006 21:58
Location: Berlin, Wilhelmstraße 102

Post by RSHA »

Saksalaisia Mausereita saa aika halvalla Saksanmaalta, itse olen ostanut huutokaupasta http://www.egun.de. Hinnat ovat 150 egestä ylöspäin.
Luvat maksavat 40 egee + rahti 20-30 egee.
... Bis zum Bitteren Ende...

Peiper

Post by Peiper »

Onko kellään kokemuksia näistä PPU:n patruunoista. Taulukko on otettu riistamaan sivuilta. Ei ainakaan hinta ole kovin paha.

Tilausnro Patruuna Tyyppi Kaliiperi Kuvaus Massa (gr/g) Pakkauskoko Hinta Hinta / kpl
5350 Tarjoukset PPU kivääri 8x57 FMJ 197 / 12.7 150 59.00 0.393

User avatar
Sturmmann
mars
mars
Posts: 2229
Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
Contact:

Post by Sturmmann »

Nykyisellään pitäisin normaalina tuota 40 snt / patruuna hintaa, jos takavuosina takakylien urheilukaupoissa Sakon metsästyspatruunoille hintana oli 8 mk/ kpl. No oikeissa kaupoissa joutuu monasti maksamaan 50 snt / patruuna, joka on kyllä vähän liikaa! Joissain keräilijä ystävällisissä liikkeissä on ollut eriä vanhoja sotilaspatruunoita, kuten FN:n lataamaa ja hinta on ollut noin 20 snt /kpl

Mauserin 98k:lla ammuttaessa vaan aiheuttaa ongelmia, jos luoti on lyijykärkinen metsästysluoti. Luodin pää tyssääntyy pehmeytensä takia lipaskotelon reunaan, kun yritetään patruunaa pistää pesään. Yksitellen tietysti voi ampua, mutta lippaasta ei syötä, että tätä kannattaa huomioida! Tämän havaitsin lähinnä Sakonn lataamilla metsästyspatruunoilla, joissa oli kyllä suhteellisen leveä kärki.
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.

User avatar
RSHA
pionsotvm5
pionsotvm5
Posts: 304
Joined: Fri Feb 10, 2006 21:58
Location: Berlin, Wilhelmstraße 102

Post by RSHA »

Mulla anakin PPU:n paukut ei toiminnu saksalaisessa 98k:ssa. Luutavasti nalli on sen verran kova, ettei aina syttynyt ekalla yrittämällä. Saattaahan olla, että iskurin jousi on kuoleentunut, mutta muilla omistamillani paukuilla ei tapahdu moista....... :miettii:
... Bis zum Bitteren Ende...

--Make--

Post by --Make-- »

Myykö näitä kukaan suomessa?
Himottais ostaa tuollainen erittäin hyväkuntoinen.

User avatar
FTR
Ylläpitävä voima
Ylläpitävä voima
Posts: 649
Joined: Fri Feb 10, 2006 21:47
Location: Uherský Brod
Contact:

Post by FTR »

Vähän aikaa takaperin näin ilmoituksen Kaliiberissa tai Ase-lehdessä. En nyt millään muista liikkeen nimeä, täytyy kai selailla lehtiä. Mieleen kuitenkin jäi, että aseiden hinta ei ollut paha. Se oli jotain 300 - 350 väliltä.

Mullakin oli ylijäämäpaukkujen kanssa kerran (en ole sen jälkeen niitä ostellut) samoja ongelmia kuin RSHAlla. MG:ssä ne kuitenkin pelittivät mainiosti. Luulin, että vika on ainoastaan Mauserini löystyneessä iskurinjousessa. Joko RSHAlla on sama vika tai sitten patruunat on tehty erikoisen kovakuorisilla nalleilla kk-käyttöön. Tiedä häntä.
- Elämä on ihmisen parasta aikaa -

User avatar
Spieß
kenr, vr4
kenr, vr4
Posts: 2449
Joined: Sat Feb 11, 2006 10:13
Location: Zella-Mehlis

Post by Spieß »

Muistaakseni Gun-Shop Heinosella olisi Mausereita....
Si vis pacem, parabellum...
Image

Post Reply

Return to “Mauser”