[quote="Vertti"]Kiitos tiedoista
Aseessa on punaruskea lakka pinnassa. Tässä on käynyt mielessä jotta alkaisin poistaan sen, mutta olisko hyvää neuvoa millä sen lakan ottaisi pois vai kannattaako edes yrittää? Muut K98k joita minulla on niissä ei ole lakattua tukkia aron pojat varmaan lakanneet(oletan). Toi aseen remmin pitää värjätä hommasin jo mustaa väri ainetta jolla saa värjätä remmin. Minulla on tossa pieni sarja numero 376 eikä kirjainta silloinhan sen pitäisiolla ihan alkupäästä vuonna 1943 tehdyistä? Jos olen ymmärtänyt oikein. Aseessa on myöskin leima WaA77 piipussa.
Tuossa olisi vielä yksi kuva ja tollainen sarjanumero piipussa (ch 93 225), (44) ja (6) mitä tuo mahtaa tarkoittaa
ch Belgian tehtailla kierrettyä piippua ja onko ase 44? sota kun kävivät niin piiput vaihtuivat kuten kotimaisissakin, mulla yksi jossa myös piippu vaihtunut lähtenyt oberdorffista elintilaa rakentamaan ja siinä matkalla donin mutkaan käynyt asekorjaamolla nyt ei kuvia mukana täällä möksällä leimoista. Tossa edellisessä muutama koodi.
Pitää tota (6)sta hutkia ja tutkia vähän mitä merkintöjä belgialaiset käytti vai oliko saksalaisten toimesta, mulla ei ole kuin välysmerkinnät lukkonkehyksen etupuolella ylhäällä kanttauksessa.
Kyllä näin on alkupuolen tuotantoa, joskin vääntivät todella isoja määriä pitää laittaa lukuja joku kerta jos jotain kiinnostaa, Mauserit ei sinänsä mitään harvinaisia niitä tuli tehtaalta jonkin verran paljon ja myös sopimustoimittajilta.
Mutta mukavaan puuhaa niitä tutkiskella ja tietysti historiaa selvittää missä seikkailut, sääli vaan että paljon hioneet puista merkkejä pois, joilla saisi selvitettyä missä mennyt merivoimaa, ilmavoimaa, jalkaväkeä, tykistöä jne....
Mutta tukin lakan poistosta, älä missään tapauksessa tarjoa mitään hiomapaperia siihen.
Hommaa maalinpoistoainetta kokeile ensin laimeammalla esim. biltemasta saat, sitä tarpeeksi monta kertaa pintaa ja sitten elä raappaa millään teräaseella lakkaa tee puulasta tai muovista. Jos tarvii kovempaa ainetta sitten nitromorsea ja kuumailma puhallin unohda täysin kärsivällisyttä kyllä se lakka lähtee kovaa on mutta sitten kiitos lopussa seisoo.
Jos tukissa on öljyn aiheuttamia tummentumia pese ne fairylla mäntysuovalla, ja tarvittaessa rasvan poistajalla pehmeällä kynsiharjalla laminaatin suuntaisesti
Kun lakka on pesty pois anna kuivua esim(saunaa) todella hyvin ennen käsittelyä, tämä resepti toimii hyvin.
Todennäköisesti hikoilee vanhaa öljyä pois mutta pese se pois kuumana kuumalla vedellä.
Kuivaus siis todella rauhassa sen jälkeen pellavaöljyä ja jos tarvii sävyttää ripaus jotain vaaleaa sekaan, tämä hiero pintaan ja anna imeytyä mieluummin siinä 60asteisessa saunassa niin monta kertaa kuin alkaa näyttää hyvältä ja ei enään imeydy menee taas aikaa.
Nyt kun olet saanut sen öljytyä niin mehiläisvahaa sitä pintaa nyt voit sitten ottaa 00-teräsvillaa ja hieroa sitä laminaatin suuntaisesti pintaan, parikertaa, siinä se rautojen puhdistus varastorasvat ym. pois ja kasaan metalliosat voi hiasta jollain hienolla mutta varo että harakat ym. ei lähde pois ja ei jää hionnan jälkiä.
Siinä se ja aika-ajoin kun käyttää radalla ym. kekkereissä sipaisee mehiläisvahaa pintaa ja rätillä kiilottaa säilyy sen jälkeen ikuisesti ja jos pystyssä säilytät laita puhdistystulppa patruun pesään niin jos ölyä "lorahtaa" ei mustaa tukkin selkää.
Puu erästä johtuen ovat vaaleampia tai tummempia, sekä tietysti miten öljyssä uitettu, sodassa ei paljon ollut puunhoito tuotteita jampoilla mukana, meinaan maukat on laminaatti tukkisina todella hyvännäköisiä ja tietysti koko pähkinänä kanssa.
Sitten varusteet kasaan joita ei paljon kotimaasta kannata ostaa ovat älyttömissä hinnoissa tavara joita on miljoonia pöräämässä maailmalla, itse tilaan ulkomailta jos hinta karkaa kotimaassa käsistä, ihan samaa kamaa.
Tässä pesty ja kuivausta vajaa sekä sitten öljyäminen ei ole kuvissa olevan tukki tämä olikin todella paha paksu varastorasva oli ajettu koko härpäkkeesseen mutta sai pois.