Horton IX ( Gotha Go229 )

Keskustelua lentokoneista.
Väbä

Horton IX ( Gotha Go229 )

Post by Väbä »

Aika mielenkiintoisia koneita Saksassa oli suunnitteilla?
B2 on näköjään Saksassa kehitelty, jenkit vaan paranteli ohjausominaisuuksia lisäämällä tietokoneen :-D
Specifications (Horton Go 229A-0)

--------------------------------------------------------------------------------

BASE INFORMATION:

Base Series Designation: Horton Ho IX (Gotha Go 229)
Classification Type: Flying Wing Jet Bomber
Contractor: Sonderkommando 9 / Gothaer Waggonfabrik - Germany - View All
Country of Origin: Nazi Germany
Initial Year of Service: 1945
Crew / Passengers: 1
Production Total: 2* - View Totals Page

*Sometimes an estimate when actual production numbers
are not available. A value of 0 indicative of NA.

DIMENSIONS:

Length: 24.61 ft | 7.50 m
Wingspan/Width: 55.12 ft | 16.80 m
Height: 9.19 ft | 2.80 m
Empty Weight: 0 lbs | 0 kg
MTOW: 18,739 lbs | 8,500 kg
PERFORMANCE:

Engine(s): 2 x Junkers Jumo 109-004C turbojet engines delivering 2,205lbs (1,000kg) of thrust. - Compare Stats

Max Speed: 621 mph | 1,000 km/h | 540 kts
Max Range: 680 miles | 1,094 km
Service Ceiling: 52,500 ft | 16,002 m | 9.9 miles
Climb Rate: Not Available

ARMAMENT:

External Hardpoints: 2
Armament:
4 x 30mm Cannons

The Horton Ho 229 IX (Gotha Go 229) flying wing featured an external bomb load of 4,410lbs (2,000kg). Mission specific armament may have included:

24 x Rockets
2 x 30mm underwing cannon pod
2 x 30mm underwing cannon pod


http://www.militaryfactory.com/aircraft ... aft_id=105

User avatar
Komendantti
komendantti
komendantti
Posts: 2682
Joined: Wed Oct 17, 2007 10:19
Location: Etelä-Suomen Sotilaslääni
Contact:

Post by Komendantti »

...Mitäpä ne ameriikkalaiset olisivat T-Fordien lisäksi koskaan rakennelleet ilman saksalaisinsinöörien piirustuksia? :D

Lentokoneiden lisäksi saksalaiset sukellusveneet olivat myös omaa aikaansa edellä ja toimivat myöhemmin mallina niin idässä kuin lännessäkin - unohtamatta jo 30-luvulla kehittelyyn tullutta rakettiteknologiaa, jota taas hyödynnettiin sodan jälkeen kilpajuoksussa avaruuteen.
Horten -veljesten Gotha Go-229 oli todella yksi noista edellä aikaansa olleista kehitelmistä (vaikka Northropilla oli jo tuolloin alkamassa oma B-35 "flying wing" -kehittelynsä, joka tosin tuolloin vielä oli ilman suihkumoottoreita), jota ei silti ehditty saada sotaan mukaan, ennen kuin amerikkalaiset joukot saivat haltuunsa Friedrichsrodan laitoksen, jossa Go-229 -konetta kehiteltiin.
Suuren lentonopeuden lisäksi kiinnitän huomioitanne erityisesti koneen maksimilentokorkeuteen: 16 000 metriä - tämä siis jo vuonna 1945!

Ps. Nousunopeus (Climb rate), jota yllä ei ollut tiedossa, oli 4330 ft/min - eli 1320 m/min (myös arvio).

Tässä videopätkä amerikkalaisesta suihkumoottorein varustetusta B-49 "Flying wing":stä, joka oli heidän ensimmäinen Go-229:ää vastaava koneensa:
http://www.videofiend.com/Northrop-B-49 ... 95901.aspx
Tässä taas pätkää Hortenien kehittelystä:
http://www.youtube.com/watch?v=SFGn44Vi ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=Z8KnoEcsM94
"Sotataidon huippu ei ole sadan voiton saavuttaminen sadassa taistelussa, vaan vihollisen kukistaminen ilman taistelua."
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu

User avatar
smokeball
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 4444
Joined: Sat Nov 10, 2007 19:12
Location: Lappi

Post by smokeball »

Eddy Bauerin Toinen maailmansota -sarjan osassa 6 (tai 5) on juttua saksalaisten salaisista aseista mm. erilaisia malleja lentokoneista. Kannattaa vilkaista.
Viro, Aunus, Karjalan kaunis maa, yks suuri on Suomen valta.
Ylituubamestari Image

User avatar
Savu
alik
alik
Posts: 538
Joined: Fri Feb 02, 2007 16:39

Post by Savu »

gothaa voi lennellä simussa il2-1946 ;) ...tosin ite en tykkää kun sinne ympätty kaikenmaailman ihme koneita jotka oli vaan piirustuslaudalla.....sitte vähän asiantynkää, kun joku noi sukellusveneet mainitsi, ni eikös yks suomen suklareista ollu jonkun hollantilaisen yhtiön tilaama proto, tää hollannin yhtiö oli oikeesti saksalainen, näin koitettiin kiertää ekan ison rähinän sukellusvene kieltoa saksalaisille???

User avatar
Sturmmann
mars
mars
Posts: 2229
Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
Contact:

Post by Sturmmann »

Saksalaiset koeajelivat ensimmäisellä sukellusveneellä, jonka Crichton-Vulcan valmisti 30-luvun alussa Turussa. Sitten tuloksien ja testien jälkeen vene myytiin suomen laivastolle ja sai nimekseen Vetehinen.
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.

User avatar
Komendantti
komendantti
komendantti
Posts: 2682
Joined: Wed Oct 17, 2007 10:19
Location: Etelä-Suomen Sotilaslääni
Contact:

Post by Komendantti »

Savu wrote: - - sitte vähän asiantynkää, kun joku noi sukellusveneet mainitsi, ni eikös yks suomen suklareista ollu jonkun hollantilaisen yhtiön tilaama proto, tää hollannin yhtiö oli oikeesti saksalainen, näin koitettiin kiertää ekan ison rähinän sukellusvene kieltoa saksalaisille???
Kyllä, Vesikko mainitaan Type II A:n prototyyppinä.
Veneen virallisena tilaajana toimi hollantilainen "NV Ingenieurskantoor voor Scheepsbouw den Haag", joka valmistutti saksalaissunnitelmien mukaisia veneitä Suomen lisäksi Espanjassa.
Aiheesta on omat keskustelut käyty mm. täällä: http://www.pkymasehist.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=3018

Tiivistys löytyy vaikkapa Wikipedista: http://en.wikipedia.org/wiki/Type_II_U-boat
"Sotataidon huippu ei ole sadan voiton saavuttaminen sadassa taistelussa, vaan vihollisen kukistaminen ilman taistelua."
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu

User avatar
Canet
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 3280
Joined: Fri Sep 29, 2006 11:51
Location: Länsirannikko

Post by Canet »

Saksalaiset olivat sotien välissä peitetoiminnan mestareita. Rauhansopimuksen kieltoja kierrettiin erilaisin peiteoperaatioin. Sota-aluksia Hollannissa suunnitelleen IvS.n lisäksi oli muitakin hankkeita. Tuleva Luftwaffe "kasvatteli siipiään" ilmailuharrustuksen suojassa - mm. purjelentokerhoissa ja myöhemmin kansallissosialistissa ilmailujärjestöissä. Myös lentoyhtiö Lufhansa oli mukana juonessa, samoin lentokonetehtaat.

User avatar
smokeball
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 4444
Joined: Sat Nov 10, 2007 19:12
Location: Lappi

Post by smokeball »

Pitää muistaa myös Wehrmachtin ydin, joka oli äärimmilleen trimmattu joukko ja toimi nuorempana upseeristona. Vanhempaa upseerikuntaahan oli viljalti edellisen sodan jäljiltä.
Viro, Aunus, Karjalan kaunis maa, yks suuri on Suomen valta.
Ylituubamestari Image

Rautapuu
kers
kers
Posts: 144
Joined: Sat Oct 03, 2009 0:22

Re: Horton IX ( Gotha Go229 )

Post by Rautapuu »

Tässä jenkkien lentäväsiipi vuodelta 1942.

Northrop N9MB Flying Wing
http://www.youtube.com/watch?v=60CgYmNb2a8
http://www.youtube.com/watch?v=R9SMQHzZp5k

User avatar
Stoppari
vääp
vääp
Posts: 256
Joined: Sun Aug 27, 2006 18:31

Re: Horton IX ( Gotha Go229 )

Post by Stoppari »

Tuo Hortenhan oli maailman ensimmäinen häivekone, National Geographic teki viime vuonna dokkarin koneesta, ohjelmassa siitä tehtiin piirrustuksien mukainen malli, joka testattiin muistaakseni tuulitunnelissa, sekä selvitettiin, näkyykö tutkassa.Kannattaa etsiä tämä dokkari vaikka netistä, kyllä se jostain löytyy.Samassa sarjassa on myös muita natsien rakentamia juttuja.
Nikke Pärmi: "Tuoda, tuoda, kun kaikki toised olivad pessimisdejä, niin minä yksin olin onanisdi."

User avatar
Sturmmann
mars
mars
Posts: 2229
Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
Contact:

Re: Horton IX ( Gotha Go229 )

Post by Sturmmann »

Tuossa sivuttuun asian saksalaisten valmistautumisesta sotaan, niin mm. NL:ssä kouluttivat lentäjiään ja eikös Junkkerssilla ollut jokin tehdas neukkulassa???
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.

Suomäki
stm
stm
Posts: 25
Joined: Sat Mar 20, 2010 7:47
Location: Pori

Re: Horton IX ( Gotha Go229 )

Post by Suomäki »

Saksa ja Neuvostoliitto olivat laajamittaisessa sotilaallisessa yhteistyössä 1920-luvulla. Oli ns. Musta Reicshwehr, eli saksalaiset lentäjät ja upseerit erosivat asevoimista ja lähtivät "jonnekin" eli Neuvostoliittoon. Paluun jälkeen otettiin taas takaisin palvelukseen. Saksalaisiile oli varattu iso oma harjoitusalue ja tehdas Volgan alueella, jonne oli pääsy kielletty neuvostoliittolaisilta ja jota vartioivat salaisen poliisin Tsekan joukot...
Eräskin anekdootti, Hampurin satamaan tuli laatikko rahtina Neuvostoliitosta, konttiin ja varastoon yritettiin murtautua, no sieltä löytyikin saksalaisen lentäjän ruumis, joka oli kuollut lento-onnettomuudessa Neuvostoliitossa. Laatikon sisältö oli virallisesti koneenosia ja oli osoitettu saksalaiselle tehtaalle, jonka omistajilla läheiset suhteet sotavoimiin. Saksa maksoi Neuvostoliitolle toiminnasta mm. moottoreina ja tehdaslaitteina...
Silendo Libertatem Servo

Rautapuu
kers
kers
Posts: 144
Joined: Sat Oct 03, 2009 0:22

Re: Horton IX ( Gotha Go229 )

Post by Rautapuu »

Katsoinpa juuri NG:n dokumentin "Hitler's stealth fighter" youtubesta, siinä sanottiin että koneella oli noin 20% pienempi RCS kuin vaikkapa Mersulla.

Eli mistään B-2:sen tapaisesta häivekoneesta ei ollut kyse.

wanhempimestari
sotvm1
sotvm1
Posts: 710
Joined: Fri Feb 26, 2010 8:13

Re:

Post by wanhempimestari »

Sturmmann wrote:Saksalaiset koeajelivat ensimmäisellä sukellusveneellä, jonka Crichton-Vulcan valmisti 30-luvun alussa Turussa. Sitten tuloksien ja testien jälkeen vene myytiin suomen laivastolle ja sai nimekseen Vetehinen.

Oliskohan kuitenkin se sama Vesikko joka on aika huonossa hapessa Suomenlinnassa.

User avatar
Canet
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 3280
Joined: Fri Sep 29, 2006 11:51
Location: Länsirannikko

Re: Horton IX ( Gotha Go229 )

Post by Canet »

Saksalaisia oli kyllä mukana kaikkien sukellusveneiden koeajoissa, kun heitä oli telakalla töissä. Mutta Vesikkoa - silloin vielä nimellä CV-707 (telakan rakennusnumero) vuokrattiin saksalaisille parin purjehduskauden ajaksi - kouluttivat tulevia sukellusvenemiehiä. Sen jälkeen telakka myi veneen laivastolle ja se sai oikean nimen.

Vesikon paikka aivan veden rajassa on huono - korroosio iskee. Sotamuseon kunnossapitorahat nyt on mitä on.. Ikävä, että on päässyt huonoon kuntoon.

Post Reply

Return to “Lentokoneet”