Deutsche Technikmuseum, Berliini
Moderator: Juha Tompuri
Deutsche Technikmuseum, Berliini
Kun nyt kerran on opittu laittamaan valokuvia ja joku niitä näemmä katseleekin, niin lisätään taas yksi mielenkiintoinen kohde.
Deutsche Technikmuseum, eli tekniikan museo Berliinissä.
http://www.sdtb.de/Startseite.63.0.html
Museo on yksi maailman suurimmista tekniikan museoista maailmassa, mutta ei kyllä mielestäni ole mitään kun vertaa "kaikkien tekniikan museoiden äitiin", joka on Deutsches Museum Münchenissä. Siitä paikasta jossain vaiheessa lisää.
berliinin tekniikan museo on ns. uusi, jonka "aseltema-amanuenssi" on päässyt pilaamaan. -Hieno paikka silti. Esillä oleva sotateknologlia perustuu pitkälti taas ilmailuteollisuuteen, mutta muutakin oli jonkin verran esillä. Laivat, veneet ...-ja erityisesti veturit ottavat museon tilat voimakkaasti haltuun.
Berliiniin matkustaa helposti ja varsin edullisesti. lennot usein alle 100 € meno-paluu ja majoitus saksalaiseen tapaan edullista; Siistin huoneiston aivan kaupungin keskustasta saa n 50€/yö.
Samalla Berliinin reisulla voi käydä tutustumassa sodanaikaisiin maanalaisiin suojatiloihin http://berliner-unterwelten.de/tour-2.14.1.html ja Sachsenhausenin keskitysleiriin Oranienburgissa. Leiristä ehkä lisää jossain vaiheessa.
Alla muutama kuva tekniikan museosta.
Hauskan näköinen laite, mutta tämän pilottia tuskin juurikaan nauratti yläilmoissa. saatoit olla ainoa joka kuoli - tai ainoa joka selvisi hengissä.
Miten Paavo Nurmi liittyy tämän laivan historiaan ?
Ei edes huvittanut, kun tätä katseli.....Ei enää niin "Suur-Saksan" epätoivoinen yritys..
Deutsche Technikmuseum, eli tekniikan museo Berliinissä.
http://www.sdtb.de/Startseite.63.0.html
Museo on yksi maailman suurimmista tekniikan museoista maailmassa, mutta ei kyllä mielestäni ole mitään kun vertaa "kaikkien tekniikan museoiden äitiin", joka on Deutsches Museum Münchenissä. Siitä paikasta jossain vaiheessa lisää.
berliinin tekniikan museo on ns. uusi, jonka "aseltema-amanuenssi" on päässyt pilaamaan. -Hieno paikka silti. Esillä oleva sotateknologlia perustuu pitkälti taas ilmailuteollisuuteen, mutta muutakin oli jonkin verran esillä. Laivat, veneet ...-ja erityisesti veturit ottavat museon tilat voimakkaasti haltuun.
Berliiniin matkustaa helposti ja varsin edullisesti. lennot usein alle 100 € meno-paluu ja majoitus saksalaiseen tapaan edullista; Siistin huoneiston aivan kaupungin keskustasta saa n 50€/yö.
Samalla Berliinin reisulla voi käydä tutustumassa sodanaikaisiin maanalaisiin suojatiloihin http://berliner-unterwelten.de/tour-2.14.1.html ja Sachsenhausenin keskitysleiriin Oranienburgissa. Leiristä ehkä lisää jossain vaiheessa.
Alla muutama kuva tekniikan museosta.
Hauskan näköinen laite, mutta tämän pilottia tuskin juurikaan nauratti yläilmoissa. saatoit olla ainoa joka kuoli - tai ainoa joka selvisi hengissä.
Miten Paavo Nurmi liittyy tämän laivan historiaan ?
Ei edes huvittanut, kun tätä katseli.....Ei enää niin "Suur-Saksan" epätoivoinen yritys..
Last edited by Haukka on Fri Nov 11, 2011 20:18, edited 1 time in total.
Maltilla pojat, maltilla....
Re: Deutsche Technikmuseum, Berliini
Teekkarit toimittivat Wasa-laivan hylkyyn Paavo Nurmen pienoispatsaan ruotsalais-arkeologien ihmeteltäväksi.
Re: Deutsche Technikmuseum, Berliini
Tuossa ensimmäisessä kuvassa lienee ns. "autogiro", melkoisen ketterä lentoväline. Tavallaan helikopterin esi-isä.
"Aina on yritettävä
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
Mut jos ei mikään onnista,
on miehellä huono tuuri"
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
Mut jos ei mikään onnista,
on miehellä huono tuuri"
Re: Deutsche Technikmuseum, Berliini
Ihan ok museo, täytyy sanoa. Mutta niin kuin totesit, ei mitään jakoa Münchenin Deutsches Museumia vastaan, jossa voisi viettää vaikka pari viikkoa. Tosin Deutsches Museumin lentokone-filiaali oli kyllä pienoinen pettymys...
Re: Deutsche Technikmuseum, Berliini
Jep. Sukellusveneissä käytetty 'märssykori' On jossain tuolla kalusto-osastolla juttua enemmänkin.igorrock wrote:Tuossa ensimmäisessä kuvassa lienee ns. "autogiro", melkoisen ketterä lentoväline. Tavallaan helikopterin esi-isä.
Re: Deutsche Technikmuseum, Berliini
Melkoinen härveli!Vapaaehtoisia lentäjiä on varmasti ollut ruuhkaksi asti.igorrock wrote:Tuossa ensimmäisessä kuvassa lienee ns. "autogiro", melkoisen ketterä lentoväline. Tavallaan helikopterin esi-isä.
Tässä videonpätkää rakkineesta:
http://www.youtube.com/watch?v=uXu1mksV6VU
Tämä on rajalla Rautu;tanner taistelun tulisen
Otti uhrin:antoi voiton
Tietäin tämän vanno vala
Ilman miekan iskemättä
mene ei tää voitto meiltä
Otti uhrin:antoi voiton
Tietäin tämän vanno vala
Ilman miekan iskemättä
mene ei tää voitto meiltä
Re: Deutsche Technikmuseum, Berliini
Täytyypä Joulukuun Berliininmatkalla poiketa tuollakin
Tutkimattomat ovat ihmismielen tiet ja ymmärrys usein niin heikko.
Re: Deutsche Technikmuseum, Berliini
rautu62 wrote:Melkoinen härveli!Vapaaehtoisia lentäjiä on varmasti ollut ruuhkaksi asti.igorrock wrote:Tuossa ensimmäisessä kuvassa lienee ns. "autogiro", melkoisen ketterä lentoväline. Tavallaan helikopterin esi-isä.
Tässä videonpätkää rakkineesta:
http://www.youtube.com/watch?v=uXu1mksV6VU
Mahtaa siinä äiti(?) tulla mieleen, kun yläilmoissa ollessasi nautiskelet raikkaasta ilmasta...havaitsetkin vihollisen hävittäjän tulevan kohti ja kerrot siitä alas veneelle.... ja kuuluu käsky; "ALAAAAAARRRRM"...-ja kuuluu myös ....*naps*
IWM Duxfordissa on samanlainen laite esillä ja taulu kertoo siitä seuraavaa...
Maltilla pojat, maltilla....
Re: Deutsche Technikmuseum, Berliini
Tulipa käytyä. Varsin mielenkiintoinen paikka eikä pari tuntia riittänyt mihinkään, koko päivä pitäisi varata. Esillepanossa on käytetty taiteellista silmää turhan paljon, itse olisin kaivannut näkyville paljon enemmän raakaa rautaa.
Tutkimattomat ovat ihmismielen tiet ja ymmärrys usein niin heikko.
Re: Deutsche Technikmuseum, Berliini
Minulla tuppaa ainakin käymään taas puolestaan niin että jos esillä on liian paljon tavaraa, jaksaa alussa katsoa esineitä hyvinkin huolella mutta jossain vaiheessa tavaran paljouteen turtuu ja huomiokyky laskee aika pahasti. Tästä syystä itse pidän museosta joissa tavaraa on esillä vain kohtuullisesti mutta kylläkin hyvää sellaista.Esillepanossa on käytetty taiteellista silmää turhan paljon, itse olisin kaivannut näkyville paljon enemmän raakaa rautaa.
"Aina on yritettävä
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
Mut jos ei mikään onnista,
on miehellä huono tuuri"
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
Mut jos ei mikään onnista,
on miehellä huono tuuri"
Re: Deutsche Technikmuseum, Berliini
Teitkös reissulla romuhankintoja vai pitikö tyhjin käsin kotiin palata?HL/A wrote:Tulipa käytyä.
Romumuurahainen
Re: Deutsche Technikmuseum, Berliini
Pari lähihistoriallista kohdetta tuli käytyä katsomassa ja pistän tänne kuvia kunhan saan kamerasta purettua. Materiaalihankintoja ei muita kuin MG151/20 ja MG151/15 painemittauspatruunoiden hylsyt, huonoja maalöytöjä mutta ei niitä juuri liiku.
Tutkimattomat ovat ihmismielen tiet ja ymmärrys usein niin heikko.
Re: Deutsche Technikmuseum, Berliini
Fa 330 ei ole autogiro, oikeampi nimitys voisi olla roottorileija - siinähän ei ollut moottoria. Autogirossa on veto- tai työntöpotkuri, joka kuljettaa härveliä eteenpäin, "itsekseen" pyörivä roottori muodostaa kantotason, jolla rakkine pysyy ilmassa.. Tässä Fa 330:ssä sukellusveneen hinaus sai aikaan tuon riittävän vauhdin ja ilmavirtauksen, jolla roottori kehitti nostovoiman.
Re: Deutsche Technikmuseum, Berliini
Kappas !
"Aina on yritettävä
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
Mut jos ei mikään onnista,
on miehellä huono tuuri"
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
Mut jos ei mikään onnista,
on miehellä huono tuuri"
Re: Deutsche Technikmuseum, Berliini
Jep. Veli Canet määritteli tuo märssykorin aivan oikein. Roottori saa pyörimisliikkeensä ja siten nosteensa joko hinauksesta tai tuulen nopeudesta.
Voi siinä suhteessa verrata vetovarjoon.
Voi siinä suhteessa verrata vetovarjoon.