Mitä huomioitava matkalla Karjalaan ja tehtyjä havaintoja

Keskustelua Suomen sotahistoriasta

Moderator: Juha Tompuri

JR33
ev
ev
Posts: 1556
Joined: Fri Dec 14, 2007 20:56
Location: tynkä-suomessa

Re: Mitä huomioitava matkalla Itäkarjalaan

Post by JR33 »

Pörisin aiemmin omiani, ette työ mitään talvivarusteita tarvihe.
Nahkarasvaa ja hitsarinlasit silmille, idän aurinko saattaa paistaa terävästi...
http://www.accuweather.com/fi/ru/karels ... 8332?day=8
igorrock wrote: Niin se vain on; toiset elävät mieluummin menneessä, toiset yrittävät elää nykyajassa ja jotkut hamuavat kovasti jo tulevaisuuteen.... :miettii:
Jotenkin olen sisäistänyt tämän areenan menneisiin asioihin ja tavaroihin liittyväksi...
smokeball wrote:... On joskus ollut mielessä käydä Sortavalaa katsomassa ja muutenkin tuo karjalanradan seutu kiinnostaa sukututkimuksen kannalta...
Mikäli et ole aiemmin käynyt esim. Sortavalassa, niin laita sähköisku kun olet lähdössä, maksan viisumin. ;)
6.D; primus inter pares.

User avatar
smokeball
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 4444
Joined: Sat Nov 10, 2007 19:12
Location: Lappi

Re: Mitä huomioitava matkalla Itäkarjalaan

Post by smokeball »

Kiitokset näin etukäteen! :-D
Viro, Aunus, Karjalan kaunis maa, yks suuri on Suomen valta.
Ylituubamestari Image

User avatar
Polarfuchs
sotvm1
sotvm1
Posts: 721
Joined: Wed Nov 21, 2007 22:19
Location: Itä-Uusimaa

Re: Mitä huomioitava matkalla Itäkarjalaan

Post by Polarfuchs »

Sturmmann wrote:Teemme reissun omalla kyydillä aina äänislinnan kauttaKarhumäkeen asti. Tääl palstalla on kokeneita matkaajia, joten ajattelin kysyä neuvoa. Missä on turvallista säilyttää autoa, että onko hotellien edustat turvallisia vai onko jokin erityinen autoparkki?
Karhumäessä kaksi yötä olisi tarkoitus viettää ja siitä kohteena Seesjärven Suurlahti ja Krivin-aseman seutu. Myös Poventsan kanavalla olisi tarkoitus vierailla.

Mitä reittejä kannattaa käyttää ja mitä välttää. Sivutiet ovat ilmeisiä mysteerejä siellä.

Kaikki vinkit ja neuvot on arvokkaita, että kiitos jokaiselle vastaajalle. :)
Tämä porukka on jo pitempään ajellut naapurinmaan pelipaikoilla:

http://www.slck.net/viewtopic.php?t=10317

Osa siellä käyneistä on tuttuja.
Där stridde en skara av trofasta män, till de yttersta skären trängda
bland holmar och klippor de kämpade än med räddningens vägar stängda.
(H.Berndtson, Hyllning till Pellingekåren)

JP4
kers
kers
Posts: 114
Joined: Thu May 18, 2006 13:53
Location: Pirkanmaa

Re: Mitä huomioitava matkalla Itäkarjalaan

Post by JP4 »

Polarfuchs wrote:
Sturmmann wrote:Teemme reissun omalla kyydillä aina äänislinnan kauttaKarhumäkeen asti. Tääl palstalla on kokeneita matkaajia, joten ajattelin kysyä neuvoa. Missä on turvallista säilyttää autoa, että onko hotellien edustat turvallisia vai onko jokin erityinen autoparkki?
Karhumäessä kaksi yötä olisi tarkoitus viettää ja siitä kohteena Seesjärven Suurlahti ja Krivin-aseman seutu. Myös Poventsan kanavalla olisi tarkoitus vierailla.

Mitä reittejä kannattaa käyttää ja mitä välttää. Sivutiet ovat ilmeisiä mysteerejä siellä.

Kaikki vinkit ja neuvot on arvokkaita, että kiitos jokaiselle vastaajalle. :)
Tämä porukka on jo pitempään ajellut naapurinmaan pelipaikoilla:

http://www.slck.net/viewtopic.php?t=10317

Osa siellä käyneistä on tuttuja.
Joitakin vuosia sitten kävimme Maaselän kannaksella. Tällekin forumille postailin kuvia asemista ja Krivijärven maisemista. Silloin kävimme Suurlahdessa ja tie oli maasturille ihan kelpo. Suurlahdessa oli silloin elävänoloinen kylä. Krivijärven maastosta haimme kev.Psto23:n tulenjohtopaikkoja. Minulta löytyy käsinpiirretty tulenjohtotaso järven alueelta sekä fotografiset tulenjohtokuvat sieltä ja Maaselän aseman alueelta.

User avatar
Sturmmann
mars
mars
Posts: 2229
Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
Contact:

Re: Mitä huomioitava matkalla Itäkarjalaan

Post by Sturmmann »

Täältä saatu nyt hyviä vinkkejä, joten uskallan tunnin päästä lähteä ajamaan kohden itärajaa ja Äänisenaallot mielessä.
Sunnuntain jäljestä olemme viisaampia, kuin pitää toimia jne. Meillä vaan alla perus Transportteri (bussi) jolla ei arvaa isommin poikkeilla tuntemattomille teile.
Myöhemmin sitten maasturilla, jos tämä reissu päättyy hyvin. :-)

karhumäessä tavataan varmaan monia foorumilaisia. :-)
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.

User avatar
Pena
korpr
korpr
Posts: 55
Joined: Thu Apr 12, 2012 14:24

Re: Mitä huomioitava matkalla Itäkarjalaan

Post by Pena »

JA muistetaan tuoda foorumilaisille tuliaisina ISO kasa kuvia!!!! Myöskin tuolla aiemmin mainituista naisten kaupoista :smile:

User avatar
Sturmmann
mars
mars
Posts: 2229
Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
Contact:

Re: Mitä huomioitava matkalla Itäkarjalaan

Post by Sturmmann »

Retki tehty ja todella onnistuneesti. Wärtsilä- Sortavala- Prääzä- Suojujoki- Jessoila- Säämäjärvi- Villavaara- Vitele- Äänislinna. Päivä nro 2: Kumsajoki- Karhumäki- Poventsa- Karhumäki. Päivä nro 3: Karhumäki- Sarevaara- Karjalan Maaselkä- Seesjärven Ruislahti- Maaselän asema- Suurlahden suunta (tie muuttui meille mahdotomaksi)- Karhumäki. Päivä nro 4: Karhumäki- Prääzä- Niirala ( tämä väli tultiin 5h)

Retki oli hyvä ja seuraavasta reissusta tuonne tulee loistava. Osataan säästää aikaa seuraavalla kerralla. Sarevaaran lepoalueen löytyminen oli parasta antia. Lepokorsujen pohjat näkyivät selvästi ja viemäröintikin oli vielä nähtävissä. Vesihuolto; kallioon poratu reikä ja putket läpi oli nerokas. Putkessa vesi solisi selvästi vielä tänäpäivänä. Myös huoltotielle asennettu putki lähteeseen, josta seurue tankkasi raikasta lähdevettä oli hyvä havainto. Yksi kappale Sarevaaran vesijohtoverkostoa kulkeutui allekirjoittaneelle kotiin jatkokäyttöä ajatellen.
Seesjärven rannalta etsittiin ruokailupaikka, jossa viritettiin kenttälounas ja uinti virkistävässä noin +6 c olevassa vedessä.

Viitanassa päästiin nauttimaan ilmailunäytöksestä, kun Suhoit tekivät startteja kentältä ja rikkoivat äänivalleja. Saatiin seurata kiitotien päässä tätä upeaa näytöstä kuinka koneet vetivät meidän päidemme yli taivaalle.

Muita kokemuksia ja mietteitä retkestä. Petroskoi oli siisti, mutta väestö suhtautuu Suomalaisiin, joko täysin välinpitämättömästi tai sitten jopa aavistuksen vihamielisesti.
Hotellit olivat ihan kelpoja aamiaisineen. Ruoka edullista ja maittavaa. Yleisesti otaen kysyttäessä paikallinen väestö kohteliasta ja auttavaista. Yöllä en poistuisi kyllä hotellista Karhumäessä ilman RK62:n suomaa tasoitusta. Laitapuolenkulkijat parveilevat hotellin lähellä hämärissä pummaamassa. Petroskoissa liikuimme viidenhengen voimin yöllä. Siellä humalainen nuorisojoukko tuli pummaamaan ja hieman haastamaan, mutta muuten selvittiin. Hotellin edessä olisi ollut naiskauppaa yöllä, jos joku olisi lohtua halunnut.
Yksi päätie on hyvässä kunnossa ja muuten tiet sitten onkin mitä on. Prääzä-Jessoila väli oli pahin kokemus, kun auto sai hyviä pohjakosketuksia asfaltillakin. Välillä piti pysäyttää, että osasi katsoa kummasta laidasta tietä uskalsi ajaa, mutta nämä on niitä kokemuksia.

Lopuksi helppo kuvakysymys, että missä kuvassa ollaan.
Image
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.

S.Kolkka
res vänr
res vänr
Posts: 813
Joined: Sat Nov 29, 2008 23:28

Re: Mitä huomioitava matkalla Itäkarjalaan ja tehtyjä havaintoja

Post by S.Kolkka »

Stalinin kanava Poventsassa. Noilla seutuvilla isäukkokin aikoinaan heilui. Eikös tuo ollut jossain vaiheessa kuvaamiskiellossa? :roll:

JP4
kers
kers
Posts: 114
Joined: Thu May 18, 2006 13:53
Location: Pirkanmaa

Re: Mitä huomioitava matkalla Itäkarjalaan ja tehtyjä havaintoja

Post by JP4 »

S.Kolkka wrote:Stalinin kanava Poventsassa. Noilla seutuvilla isäukkokin aikoinaan heilui. Eikös tuo ollut jossain vaiheessa kuvaamiskiellossa? :roll:
Muutamia vuosia sitten ainakin oli. Sain sen omakohtaisesti kokea kun patsastelin kameran kanssa sululla ja hetikös oli paikalla koppalakkikaveri reuhkaamassa.

User avatar
igorrock
kenr, vr4
kenr, vr4
Posts: 2487
Joined: Thu Sep 04, 2008 21:52
Location: Helsinki
Contact:

Re: Mitä huomioitava matkalla Itäkarjalaan ja tehtyjä havaintoja

Post by igorrock »

Vieläkös "Pirunsaari" on tuolla olemassa ? Edesmennyt tuttava oli siellä krh:n tulenjohtajana, yrittivät porukalla vanginsieppausta ja ko. tuttava haavottui aika pahasti kun naapurin käsikranaatti räjähti melkein sylissä.
"Aina on yritettävä
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
Mut jos ei mikään onnista,
on miehellä huono tuuri"

User avatar
Sturmmann
mars
mars
Posts: 2229
Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
Contact:

Re: Mitä huomioitava matkalla Itäkarjalaan ja tehtyjä havaintoja

Post by Sturmmann »

JP4 wrote:
S.Kolkka wrote:Stalinin kanava Poventsassa. Noilla seutuvilla isäukkokin aikoinaan heilui. Eikös tuo ollut jossain vaiheessa kuvaamiskiellossa? :roll:
Muutamia vuosia sitten ainakin oli. Sain sen omakohtaisesti kokea kun patsastelin kameran kanssa sululla ja hetikös oli paikalla koppalakkikaveri reuhkaamassa.
Ehkä siksi automme sivuikkunasta otettu kuva. siinä ulkona mennessä seisoi koppalakkinen kaveri, mutta sade vei sen suurimman innon. Tuossa kanavan itäpuolella vanjan vanhalla lentokentällä pidettiin kenttälounas. Kaveri löysi lentäjän lasit, että ei mennyt hukkaan.
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.

JR33
ev
ev
Posts: 1556
Joined: Fri Dec 14, 2007 20:56
Location: tynkä-suomessa

Re: Mitä huomioitava matkalla Itäkarjalaan ja tehtyjä havaintoja

Post by JR33 »

Hieno homma,
Sturmmann wrote:Retki tehty ja todella onnistuneesti.
Teille tais käydä niinkuin monelle muullekkin...
Sturmmann wrote: Retki oli hyvä ja seuraavasta reissusta tuonne tulee loistava. Osataan säästää aikaa seuraavalla kerralla.
Tuosta Saravaaran reitistä viskaan myöhemmin pari kysymystä.

Ettei vaan menisi "tehtaan" osaksi... :miettii:
Sturmmann wrote: Yksi kappale Sarevaaran vesijohtoverkostoa kulkeutui allekirjoittaneelle kotiin jatkokäyttöä ajatellen.

Kanavan varrella olisi ollut suomalaisten lentokenttäkin missä lounastella, mutta meneehän se kaalisoppakin. :D
Sturmmann wrote: Tuossa kanavan itäpuolella vanjan vanhalla lentokentällä pidettiin kenttälounas.
6.D; primus inter pares.

User avatar
Sturmmann
mars
mars
Posts: 2229
Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
Contact:

Re: Mitä huomioitava matkalla Itäkarjalaan ja tehtyjä havaintoja

Post by Sturmmann »

Niin, se nyt se idän puoleinen kenttä oli ainenkin rauhalinen, kuin alueet tuolla noin muutenkin. Oli varmasti juhlan aika, kun keitimme oikean peruna-makkarasopan ja en kyllä muista koskaan maistuneen niin hyvälle, kuin tuolloin Poventsassa?

Image

Koska tietysti itse sen keitin! ;)

Ps. taustalla karttalaukkua yms härpäkettä, jota alue on pullollaan...

Image

Sarevaarassa lepokorsun pohja tutkinnan alla. Mitat 10x4 m ja näitä oli viisi lyhyin välein matalassa rinteessä.
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.

User avatar
Sturmmann
mars
mars
Posts: 2229
Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
Contact:

Re: Mitä huomioitava matkalla Itäkarjalaan ja tehtyjä havaintoja

Post by Sturmmann »

Image

Sukhoi-27 nousee Viitanan kentältä ilmaan 18.6.2012


Image


Image

Lentäjä vilkuttaa! ;)

Nämä kuusi meidän näkemää Suhoi Su-27:n konetta kuuluvat Venäjän Leningradin sotilaspiirissä 159. lentorykmenttiin, joka toimii Viitanasta ja yksikkö kuuluu Kuudenteen ilma-armeijaan.
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.

JR33
ev
ev
Posts: 1556
Joined: Fri Dec 14, 2007 20:56
Location: tynkä-suomessa

Re: Mitä huomioitava matkalla Itäkarjalaan ja tehtyjä havaintoja

Post by JR33 »

Sturmmann wrote:
Sukhoi-27 nousee Viitanan kentältä ilmaan 18.6.2012...
On siinä makkarasopassa ollu vahvat liemet, vai mitä siinä pullossa mahtoi ollakkaa, kun päivä syönnin jälkeen pystyy ottamaan kuvia tulevaisuudesta...
igorrock wrote:... ja jotkut hamuavat kovasti jo tulevaisuuteen.... :miettii:
:D
6.D; primus inter pares.

Post Reply

Return to “Suomen sotahistoria”