JATKOSODAN HISTORIA

Laita otsikoksi kirjan nimi ja tekijä sekä arvosana 1 - 5.
Post Reply
hope
erikmest
erikmest

JATKOSODAN HISTORIA

Post by hope »

Ostin viikolla mielenkiintoisen kirjasarjan. Sotatieteen laitoksen vuosina 1988 - 1994 julkaiseman kuusiosaisen Jatkosodan historia kirjasarjan.
Sivuja yhteensä yli 2400, noin 1500 kuvaa ja 360 karttaa.

Hieman olen ehtinyt selailemaan. Vaikuttaa varsin mielenkiintoiselta teokselta. Menee loppuvuuoden syksyillat mukavasti lukiessa.

Muistaako kukaan minä hintainen kyseinen sarja on ollut aikanaan ??

Kirjan sivuilla mainostetaan neljäosaista Talvisodan historia kirjasarjaa. Onko kenelläkään kyseistä teosta ??

Sturmmann
mars
mars

Post by Sturmmann »

Itse kun tilasin ne aikanaan, niin hinta siinä oli 250 mk / kpl bonuksena tuli paksu suomen sotavoimien historiateos, jossa on numero yms. tietoa paljon! Tilaus kun oli vetämässä, niin kirjoja tuli puolenvuoden välein ja muistaakseni viimeistä osaa sai odottaa kuin Iisakin-kirkkoa!

täytyy koittaa katsoa, jos kuitti tms. löytyisi jostain, niin voisi sen tarkan hinnan katsoa.
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.

hope
erikmest
erikmest

Kypärän merkki

Post by hope »

Onko sinulla Sturmman ( tai jollain muulla) tietoa mikä merkki on siinä Jatkosodan historia ensimmäisen osan kirjan kansipaperissa olevassa kypärässä ja mihinkä se liittyy.??

Itse en ole nähnyt sellaista ennen..

Rami Soininen
ppkers
ppkers

Kypärä

Post by Rami Soininen »

Tervehdys Hope,

Kypärään maalattu tunnus kuuluu Helsingin sotilaspiiristä kootulle 47.Jv-rykmentin, 2.pataljoonalle. Olen nähnyt kuvan kypärästä joka on samanlainen, mutta vain yhdellä pystyviivalla ja tämä oli 1.pataljoonalle
"Arktis ist nicht"

hope
erikmest
erikmest

Kypärämerkki

Post by hope »

MOIKKA Rami

Ja kiitos harvinaisesta tiedosta.

Kuinkahan harvinaisia ko. kypärät ovat, mahtaakohan löytyä kenenkään kokoelmista???

Onko tietoa siitä, kuinka yleistä oli käyttää kypärissä tälläisiä tunnuksia. Vai onko tämä kyseinen kypärätunnus ainutlaatuinen maassamme.... :-D

Sturmmann
mars
mars

Post by Sturmmann »

Helsingin ilmtorjunnalla on ollut oma merkki kypärän oikeassa ohimossa, jossa tykinputket ristissä! Muistaisin näheeni myös Karjalankaartilla jonkin kypärään maalatun logon? selvitämme asiaa!
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.

Rami Soininen
ppkers
ppkers

Kypärätunnuksia

Post by Rami Soininen »

Tervehdys Hope,

Kypärään maalatut tunnukset ovat itseasiassa olleet sangen yleisiä armeijassamme. Alla pikainen lista minkä nopeasti kyhäsin :D

- Panssaridivisioona: Kolminuolitunnus, kypärän sivussa.
- 4.Kev.Os: Pääkallo kypärän edessä
- Ilmatorjunta(Helsinki?): Tykin putket ristissä ja hakaristi alla, kypärän sivussa.
- 34.JV-rykmentti:Ympyrä kypärän sivussa, väri arvoitus.
- 47.JV-rykmentti: Helsingin tuomiokirkko, kypärän sivussa.

Muitakin tunnuksia on, mutta niitä ei ole kyetty tunnistamaan.

T:RSo
Last edited by Rami Soininen on Sat Jul 01, 2006 10:39, edited 1 time in total.
"Arktis ist nicht"

Ilmarinen
kok
kok

Re: JATKOSODAN HISTORIA

Post by Ilmarinen »

hope wrote:Kirjan sivuilla mainostetaan neljäosaista Talvisodan historia kirjasarjaa. Onko kenelläkään kyseistä teosta ??
"Talvisodan historia" on samassa formaatissa kuin ostamasi kirjasarja, laadukas perusteos ja hyvä lähdeteos. Kannattaa ilman muuta hankkia ja kuuluu jokaisen asiasta kiinnostuneen kirjahyllyyn ehdottomasti.

Itse maksoin lukemattomasta (siis erittäin hyväkuntoisesta) "Jatkosodan historia" -sarjasta 500 mk n. vuonna 2000 ja pidin sitä hyvänä sijoituksena!

Nämähän edustavat oikeastaan "virallista" historiankirjoitusta ja ovat tarkkoja lähteiden suhteen.

-J.

SSturm
erikmest
erikmest

Post by SSturm »

Löysin viikolla lähikirppiksestä talvisodan historia 1-4 ja suomi taisteli 1-6 loistokuntoisia,ainoastaan kuvalliset paperipäälliset puuttuu yhteishintaan 40€-->4€/kpl :D
Nyt riittä lukemista iltojen ratoksi ja ei tarvitse enää kirjastosta nuita lainailla :-D

Post Reply

Return to “Suomi - maasota”