Asekeräilyluvan hakeminen

Yleinen keskustelu aseista ja asekeräilystä.
Post Reply
Markus
kok
kok
Posts: 96
Joined: Thu Jan 10, 2013 16:19

Asekeräilyluvan hakeminen

Post by Markus »

Terve kaikille!

Ensinmäinen viestini tälle foorumille :D Tarkoituksena olisi hakea tässä alkuvuodesta lupaa asekeräilyyn ja kaikki neuvot/vinkit ovat tervetulleita!Olen jo useita vuosia harrastanut militarian keräilyä lähinnä Venäjän keisarikunnan aikaisia kunniamerkkejä ja aseita sekä toisen mailmansodan aikaisia Saksalaisia,Suomalaisia ja Venäläisiä merkkejä ynm.Nyt olisi tarkoitus laajentaa toisen mailmansodan aikaisiin aseisiin,mikäli lupa myönnetään.Aseet pääosin M91 kiväärin pohjautuvia eri variaatioita,pari saksalaista kivääriä ja muutama pistooli.Sarjatuliaseet jätin suosiolla pois,mutta entäs pistoolit?Onko niihin mahdollista saada keräilylupaa jollei ole harrastanut pistooliammuntaa sitä vaadittua 2 vuotta?Olen harrastanut muutaman vuoden perinneammuntaa kiväärillä,mutta myös pistoolilla harrastaminen kiinnostaisi jatkossa...

Varsinaisen asekeräilyn aloittamista olen suunnitellut jo pari vuotta,mutta olen odotellut että tulee ikää vähän lisää(21v) ja samalla antanut ajatuksen "muhia" rauhassa.Asekeräilyssä on kuitenkin valtava vastuu...
Olen jo kirjoittanut hakemuksen valmiiksi,jossa kerron aikaisemmasta harrastuksesta,kokoelman rajauksesta,aikataulusta,luettelo aseista jotka olisi tarkoitus hankkia,säilytyksestä,aseiden tuntemuksesta ja liitteenä kopio ampumaseuran jäsenyydestä ja aikaisemmasta aseluvasta.Yhteensä tuli 5 sivua+3sivua liitteitä

Soittelin paikalliselle poliisiasemalle ja kyselin miten hakemuksen jättäminen etenee ja pitääkö varata aika jollekin "asevastaavalle"?Ei kuulemma tarvitse varata aikaa ja hakemus jätetään lupatiskille josta se lähetetään poliisihallitukseen jolta tulee lasku postitse ja mahdollinen lupa kirjattuna.Itselle heräsi kysymys että missä vaiheessa on jonkin näköinen haastattelu???Vai eikö sellaista muka ole?Luulisi nyt ainakin samanlainen haastattelu olevan kuin normaalia aselupaa haettaessa :miettii:
Mikäli haastattelu järjestetään,niin millaisiin kysymyksiin kannattaa varautua ja kauanko se suunnilleen kestää?

Normaalin aseluvan hakemiseenhan tuli tuossa loppuvuodesta se muutos,mutta tuliko keräilyluvan hakemiseen jotain muutoksia?

Tulipas avauduttua sekavasti :smile:

User avatar
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2
Posts: 2084
Joined: Wed Oct 25, 2006 12:01
Location: Etelä-Karjala

Re: Asekeräilyluvan hakeminen

Post by Rokka »

Täällä on tuo hyväksynnän saamisen prosessi ollut auki jo kaksi vuotta ! Täysin en julkisesti halua asiaa avata, mutta voin sanoa, ettei ihan putkeenkaan tämä ole mennyt paikallisen poliisin toimesta ;)

Periaatteessa hommanhan tulisi mennä niin, että teet vapaamuotoisen hakemuksen jossa ilmaiset kiinnostuksen kohteen, eli otsakkeen minkä alla haluat aseita kerätä, siinä hakemuksessa tulee ilmetä kuulemma mahdollisuudet hankkia aseita ja aikataulu millä aseita suunnittelet hankkivasi. Paikallispoliisi pyysi myös tarkkaa listaa aseista jotka kuuluvat keräilysuunnitelmaan, tein kyllä lista, mutta kaikkialle mainitsin, kokoelman voivan sisältää mm. näitä aseita. Ilmaisesti tuon listan ei tarvitisi olla noin tarkka, näin kerrottiin Riihimäeltä, mutta paikallispoliisin toivomuksesta se oli tehtävä ja se helpottaa paikallispoliisia myöntämään lupia. Hakemuksen otsakko tulee rajata esim. "mitä keräät" käsiaseet 1890-1945, mutta jokin aikaikkuna tulisi olla nykyään, sellaisia villejä "avoimia" keräilyhakemuksia eivät kuulemma Riihimäellä enää hyväksy, mitä takavuosina on ollut.

Tämän jälkeen paikallispoliisi kutsuu sinut haastatteluun, johon heidän järjestelmässään on sähköiset pohjat heillä. Paikallispoliisi lähettää sitten paperit puollollaan Riihimäelle, joka myöhemmin pyytää tarkennuksia, jos niin katsovat.

Hyväksynnän jälkeen lakihan sanoo, että säilytyspaikat tulee tarkastaa hyväksynnän jälkeen, ennen kuin yhtäkään asetta hankitaan keräilyperusteella. Meillä tosin tarkastus tehtiin etukäteen, ennen paikallispoliisin hyväksyntää.

Tuohon en osaa sanoa, miten nuo pistoolit keräilynä, jos ei ole ollut aiemmin pistooleita ? Ei kai mitään, sillä hankintaluvat joudut kuitenkin hankkimaan paikallispoliisilta kuten ennenkin ?

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

User avatar
TPTK
maj
maj
Posts: 1411
Joined: Fri Feb 08, 2008 1:59
Location: Pohjois-Karjala

Re: Asekeräilyluvan hakeminen

Post by TPTK »

Tervetuloa antoisan mutta myöskin sitovan harrastuksen (elämäntavan) pariin!

Kannattanee selata foorumi lävitse, täällä on asiaa käsitelty aiemminkin ja voit löytää hyödyllisiä neuvoja aiemmista keskusteluista.

Turha rajata pistooleja/revolvereja keräilysuunnitelmasi ulkopuolelle kun tarkoituksesi on niitä kuitenkin hankkia.

Hakeutuminen alan yhdistyksen jäsenenksi on aina plussaa asekeräilijä-statuksen saamiseksi.

Varmasti saat kutsun haastatteluun. Vakiotoimenpide asekeräilijän lupaprosessin alkuvaiheessa.

Onko säilytystilat tarkistettu? Pitää olla ennenkuin PoHa voi statusta myöntää.

Mielummin liikaa kuin liian vähän perusteluja sekä keräilysuunnitelman runkoa papereilla.
- Tässä täytyy tietysti ottaa huomioon se, että luvallisten ja toisaalta luvattomien aseiden kohdalla pätevät täysin erilaiset lainsäädäntömuutokset ja erilaiset toimet, sanoo Holmlund.

User avatar
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2
Posts: 2084
Joined: Wed Oct 25, 2006 12:01
Location: Etelä-Karjala

Re: Asekeräilyluvan hakeminen

Post by Rokka »

TPTK wrote:...Onko säilytystilat tarkistettu? Pitää olla ennenkuin PoHa voi statusta myöntää...
Mielestäni aselaki sanoo "Poliisin on ennen luvan antamista ensimmäisen keräilykokoelmaan kuuluvan ampuma-aseen tai aseen osan hankkimiseen tarkastettava tilat, joissa aseita ja aseen osia säilytetään." ja lupaa et voi hakea, ennen kuin sinut on hyväksytty keräilijäksi. Periaatteessa tällähän ei ole mitään "merkitystä" tarkastetaanko tilat ennen Pohaan lähettämistä, mutta jos PoHa hylkäisi menettäisit tämän tarkastus maksun.

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

Markus
kok
kok
Posts: 96
Joined: Thu Jan 10, 2013 16:19

Re: Asekeräilyluvan hakeminen

Post by Markus »

[quote="Rokka"]Täällä on tuo hyväksynnän saamisen prosessi ollut auki jo kaksi vuotta !

Vaikeaksi prosessin tiesin,mutta että 2 vuotta :cry:Taitaa olla pitkä ja kivinen tie edessä!

Säilytystiloja ei ole tarkastettu.Tällä hetkellä minulta ei löydy kuin M91 kivääri(numerotarkka westinghouse) ja pari ikänsäpuolesta lupavapaata venäläistä kivääriä.En ole yhtä kivääriä varten viitsinyt asekaappia ostaa.Mikäli luvan saisin olisi tarkoitus ostaa säilytystä varten otso 8-15 R Pro kaappi kiväärejä varten.Tällä hetkellä kotoa löytyy kunnon kassakaappi jossa voisin säilyttää pistoolit.Ei kyllä viitsisi tuota asekaappia etukäteen ostaa.Jollei lupaa tulekaa en tarvitse noin isoa 500€:n kaappia mihinkään.Eikai asekeräilijältä tänäpäivänä mitään maanalaista asebunkkeria sentään vaadita?Ainakin olen kuullut että tuollainen SIS hyväksytty kaappi kelpaisi...

Kokoelma olisi tarkoitus rajata Saksan,Suomen ja Venäjän toisessa mailmansodassa käyttämiin aseisiin.Järjettömän laajaltahan tuo kuulostaa,mutta tarkoitus olisi kerätä vain ne yleisimmät aseet,joista kyseisten maiden aseistus pääosin toisessa mailmansodassa koostui.Yhteensä listasin "vain" 15 asetta.Eli tarkoitus olisi saada jalka oven väliin ja ovi auki,voihan tuohon myöhemmin hakea laajennus lupaa.Ja kyllähän noidenkin keräämiseen aikaa kuluu jos 1-2 asetta/vuosi hankkisi.

Kuinka kauan muilla on kestänyt tuo luvan saanti?En usko että tuo 2 vuotta kuitenkaan ihan normaalia on :miettii: Entäs millaisia kokemuksia sieltä haastattelusta on?Kuinka vaikeita siellä kysellään?Jännittää tuo haastattelu älyttömästi,toivottavasti en mokaa siellä kun sinne aikanaan pääsen!

Kiitos kaikille vastanneille :pray:

User avatar
FN_1899
sotvm2
sotvm2
Posts: 667
Joined: Sat Jan 01, 2011 20:26
Location: Pohjoisrintama

Re: Asekeräilyluvan hakeminen

Post by FN_1899 »

Missä päin maata vaikutat?

Totuushan on se, että hankalammaksi ja kalliimmaksi keräilyn aloittaminen on tullut vuosi vuodelta. Itse hain statuksen lääninhallituksesta heti kun hakeminen tuli mahdolliseksi ja silloin "vanhoille" keräilijöille hyväksyttiin listaan ihan mitä mieleen tuli kirjata.

Ehdottomasti kannattaa kirjata pistoolit mukaan, vaikka saatesanoin muutaman vuoden kulutuua on tarkoitus laajentaa kokoelmaa myös pistooleihin/revolvereihin. Tahtoo meillä keräilijöillä olla tautina, että nälkä kasvaa syödessä. Listaa suosiolla luokkaa 100 asetta, jottei tuli tippa linssiin, kun jotain et saa ostettua kun se listalta puuttuu.

Varmaan paras keino osoittaa oikeanlaista kiinnostusta olisi hakeutua alueesi asehistorialliseen seuraan tai Suomen Asehistorialliseen seuraan. Sieltä saat parhaat vinkit paikallisen poliisiviranomaisen suhteen.

User avatar
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2
Posts: 2084
Joined: Wed Oct 25, 2006 12:01
Location: Etelä-Karjala

Re: Asekeräilyluvan hakeminen

Post by Rokka »

Kaksi vuotta ei ole normaali, mutta täällä päin nämä viime vuosien luvat ovat seisoneet pöytälaatikossa, ehkä kokemattomuuttaan, mutta ei siitä sen enempää...

Normikuvio voisi kulkea hakemuksen jättämisestä kuukauden kuluttua ne kutsuvat haastatteluun ja luulisi parissa viikossa saavan puollon aikaan, jos vaativat tarkastusta, voit vedota aselain 116 § mukaan tuohon säilytyksen tarkastamiseen. Itse en viitsinyt tähän lähteä, kun säilytettävää on jo nyt niin paljon, että oli mielestäni parempi jo nyt tehdä tuo hyväksyntä. Riihimäellä kuluu aikaa sitten vähintään pari kuukautta, ihan suoraan eivät kerro jonojaan, mutta niitä on, olisiko aika sitten noin 3kk puoleen vuoteen, mutta ei kannata petyä jos menee pidempään...

pistooleille tarvitset sitten murtosuojaukset täyttävät tilat, eli minimi on SIS hyväksytty kaappi tai jykevämpi.

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

User avatar
TPTK
maj
maj
Posts: 1411
Joined: Fri Feb 08, 2008 1:59
Location: Pohjois-Karjala

Re: Asekeräilyluvan hakeminen

Post by TPTK »

Tee kantelu eduskunnan oikeusasiamiehelle tuosta kahden vuoden käsittelyajasta.

Perusteeksi kanteluun (mitä lainkohtaa on rikottu)
Perustuslaki 6 § Yhdenvertaisuus

Valtion virkamieslaki
14 §

Rikoslaki 40 LUKU (8.9.1989/792)
Virkarikoksista 9§ ja 10§


Takaan, että asiassa alkaa tapahtua. Ensin saat ak-hyväksynnän postissa kirjattuna kirjeenä ja perässä tulee EOA:n selvitys...

Nimim. kokemusta on.
- Tässä täytyy tietysti ottaa huomioon se, että luvallisten ja toisaalta luvattomien aseiden kohdalla pätevät täysin erilaiset lainsäädäntömuutokset ja erilaiset toimet, sanoo Holmlund.

User avatar
TPTK
maj
maj
Posts: 1411
Joined: Fri Feb 08, 2008 1:59
Location: Pohjois-Karjala

Re: Asekeräilyluvan hakeminen

Post by TPTK »

- Tässä täytyy tietysti ottaa huomioon se, että luvallisten ja toisaalta luvattomien aseiden kohdalla pätevät täysin erilaiset lainsäädäntömuutokset ja erilaiset toimet, sanoo Holmlund.

User avatar
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2
Posts: 2084
Joined: Wed Oct 25, 2006 12:01
Location: Etelä-Karjala

Re: Asekeräilyluvan hakeminen

Post by Rokka »

...no empä ole viitsinyt lähteä riitelemään, kun ei siinä voita kukaan lopulta... eikä tuo hyväksynnän puuttuminenkaan ole harrastusta haitannut !

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

1st Sergeant
res luutn
res luutn
Posts: 992
Joined: Tue Mar 28, 2006 10:01
Location: Häme
Contact:

Re: Asekeräilyluvan hakeminen

Post by 1st Sergeant »

Alkuperäiseen aiheeseen ja kysyjään palatakseni... Jokupa siinä jo kysyjää kehoitti hakeutumaan jonkun asehistoriallisen seuran jäseneksi. Järjestäytyneeseen asekeräilyyn ja ns. vanhoihin keräilijöihin tutustuminen ovat varmasti tuossa vaiheessa keräilyuran aloitusta sijoitus, joka poikii niin keräilyllisesti kuin sosiaalisesti monin verroin panostuksensa verran vuosien mittaan takaisin.

Paikalliset pienet seurat ovat ehkä paras vaihtoehto, koska niillä on, toki seurasta riippuen, ohjelmaa jopa joillakin seuroilla viikoittain, joillakin 1-2 kertaa kuussa ja joillain sitten ehkäpä vain jokunen tapahtuma per vuosi. Aktiiviseen seuraan kannattaa kyllä pyrkiä liittymään enemmin kuin passiiviseen.

Paikallisia AHL:n seuroja: http://www.asehistorianliitto.fi/jasenseurat.html
Ns. villejä asehistoriallisia seuroja löytyy lisäksi varmaan pari-kolmekymmentä.
SAHS taas on suurin ja kaunein, mutta paikallista toimintaa on turha odottaa: http://www.suomenasehistoriallinenseura.fi/fi/etusivu/
Olipa miekka miestä myöten, kalpa kantajan mukahan,
jonka kuu kärestä paistoi, päivä paistoi lappeasta,
tähet västistä välötti, hevonen terällä hirnui,
kasi naukui naulan päässä, penu putkessa puhusi.

Markus
kok
kok
Posts: 96
Joined: Thu Jan 10, 2013 16:19

Re: Asekeräilyluvan hakeminen

Post by Markus »

Mielessä on kyllä ollut liittyminen Satakunnan Asehistorialliseen seuraan.Mitä nyt olen kuullut niin ei noihin seuroihin kuulemma noin vain liitytä.Pitäisi entuudestaan tuntea keräilijöitä ja olla jonkinnäköisiä suhteita.Eikös noihin seuroihin vaadita yleensä pari suosittelijaakin?

Ei kai tässä auta muu kuin rohkeasti käydä hakemus jättämässä ja katsoa mitä haastattelussa meinaavat :-D

User avatar
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2
Posts: 2084
Joined: Wed Oct 25, 2006 12:01
Location: Etelä-Karjala

Re: Asekeräilyluvan hakeminen

Post by Rokka »

Jos et tunne ketään seurasta, suosittelen kuitenkin ottamaan yhteyttä ko. seuraan, esim. sähköpostilla, niin varmaan kertovat ohjeita miten edetä, uskoisin seurojen ottavan mielellään uusia jäseniä, kun mielestäni näissäkin seuroissa saattaa käydä kohta kuin metsästysseuroissa, jos ei uutta verta oteta mukaan !

Tosiaan täällä lista Asehistorianliiton seuroista

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

Markus
kok
kok
Posts: 96
Joined: Thu Jan 10, 2013 16:19

Re: Asekeräilyluvan hakeminen

Post by Markus »

Laitoin mailia paikalliseen seuraan ja kyselin vähän seuran toiminnasta ynm...

Asiasta toiseen vaaditaanko keräilylupaa haettaessa jonkin näköinen lääkärintodistus?Olen kuullut että joskus noita lääkärintodistuksia on vaadittu ihan tavallista aselupaa haettaessakin.Itseltä ei ainakaan vaadittu,kun vajaa vuosi sitten ensinmäistä lupaani hain.

Säilytyksestä vielä sen verran että minulta löytyy kotoa kaso merkkinen kassakaappi(paino 165kg),jossa olisi tarkoitus säilyttää pistoolit ja patruunat.Lisäksi olisi tarkoitus hankkia se otso 8-15 R PRO asekaappi kiväärejä varten.Pitäisikö noiden täyttää säilytys vaatimukset?Meinaan että eivät kai rupea mitään hälytysjärjestelmää asuntoon vaatimaan???

Tuo asekaappi on muutaman kilon vajaa 150kg eli ilmeisesti lain mukaan vaatii pulttaamisen seinään/lattiaan?Ei oikein tuo pulttaus houkuttele,koska ennemmin tai myöhemmin tuota kaappia tulee tarve siirtää ja sitten on reikä lattiassa.Eli mitä mahtavat tuumata jos kaapin pohjaa vahvistaisi jotenkin niin että tulisi lisäpainoa sen verran että 150kg tulee täyteen?

User avatar
igorrock
kenr, vr4
kenr, vr4
Posts: 2487
Joined: Thu Sep 04, 2008 21:52
Location: Helsinki
Contact:

Re: Asekeräilyluvan hakeminen

Post by igorrock »

Jos kaapissa vain on yhtään ylimääräistä tilaa niin muutamalla paksulla teräslevyllä tai lyijyharkolla saat tarvittavan painon täyteen. Ne on sitten helppo siirtää tarvittaessa erikseen.

Ja jos oikeasti meinaat keräilijäksi alkaa niin murtohälytyssysteemi olisi varmaan ihan paikallaan.
"Aina on yritettävä
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
Mut jos ei mikään onnista,
on miehellä huono tuuri"

Post Reply

Return to “Yleinen asekeskustelu”