Asekeräilyluvan hakeminen

Yleinen keskustelu aseista ja asekeräilystä.
User avatar
Tvälläri
ylik
ylik
Posts: 173
Joined: Tue Aug 04, 2009 9:07

Re: Asekeräilyluvan hakeminen

Post by Tvälläri »

Tiedostonpito oikeus on kyllä aika hemmetin näppärä juttu, säästää melko paljon rahaa, ilmeisesti kukaan ei hoksannut sulle neuvoa, että oisit statushakemukseen samalla anomu sitä tiedostonpito oikeutta ois säästyny rahaa käsittelymaksuilta. Hae sitä tiedostonpito oikeutta ihmeessä!
Vain voittajan taistelu päättyy paraatiin...

Markus
kok
kok
Posts: 96
Joined: Thu Jan 10, 2013 16:19

Re: Asekeräilyluvan hakeminen

Post by Markus »

Pitääkö paikkansa että ensinmäistä pistoolilupaa haettaessa pitää toimittaa lääkärintodistus mielenterveydestä?Sekin pitää varmaan sitten joltain yksityiseltä hakea hyvin edulliseen hintaan :? Lisäksi luin että ensinmäistä pistolilupaa haettaessa haastattelee kaksi viranomaista?(vaikuttaako luvan hintaan?)

User avatar
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2
Posts: 2084
Joined: Wed Oct 25, 2006 12:01
Location: Etelä-Karjala

Re: Asekeräilyluvan hakeminen

Post by Rokka »

Vaaditanko enää todistusta, mutta kyllä ne sen kehoittavat tarvittaessa toimittamaan, haastattelu, kyllä, siihen varaavat ajan kun menet tekemään ostolupaa...

Kyllä ne siellä laitoksella neuvovat...

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

Markus
kok
kok
Posts: 96
Joined: Thu Jan 10, 2013 16:19

Re: Asekeräilyluvan hakeminen

Post by Markus »

Eilen kävin viemässä kolme lupahakemusta.Sihteeri oli tyytyväinen kun olin täyttänyt myös sen vanhan hakemuksen yläosan josta selviää aseen tiedot.Sanoi että hakaloittaa/hidastaa heidän työtään tuo nykyinen kaavake,kun joutuu aseen tiedot suullisesti kyselemään.Pistooliin olisin hakenut lupaa urheilu ja keräily perusteella,mutta sanoi että voin hakea vain keräilyperusteella koska en ole sitä 2 vuoden valvottua jaksoa suorittanut.Eli pistooliin tulee ampumakielto varmasti,jos lupa myönnetään.Mutta eipä tuo haittaa,tuskin olisin aseella muutenkaan ampunut koska numerotarkka ja todella siisti kuntoinen.Sihteeri meinasi myös että en joudu haastatteluun ollenkaan,koska olen vajaa vuosi sitten hakenut viimeksi lupaa ja juuri äskettäin keräilylupaa.Itse kummastelin tätä,eikös kaikki hakijat pitäisi haastatella vaikka lupaa hakisi peräkkäisinä päivinä :miettii: Saas nähdä tuleeko sieltä kutsu haastatteluun vai ei...

Markus
kok
kok
Posts: 96
Joined: Thu Jan 10, 2013 16:19

Re: Asekeräilyluvan hakeminen

Post by Markus »

Ihan hyvin se tämä uusikin systeemi pelittää!Tänään tuli luvat eli kolmisen päivää kesti,eikä tosiaan vaadittu haastatteluakaan vaikka ensinmäinen pistoolikin oli mukana(ampumakielto)

User avatar
Tvälläri
ylik
ylik
Posts: 173
Joined: Tue Aug 04, 2009 9:07

Re: Asekeräilyluvan hakeminen

Post by Tvälläri »

Kokoelma aseeseen ei tarvitse hyväksyä ampumakieltoa, jos keräilyysi kuuluu aseiden toimintaan perehtyminen ampumalla. jos laitat harrastuksen toiseksi perusteeksi silloin sinulla pitään olla AAK todistus siitä että käytät asetta esim historiallisten aseiden ampumakilpailuun, jos perehdyt teknisiin ominaisuuksiin ampumalla niin siihen ei tarvitse mitään todistuksia, koska se kuuluu silloin harrastukseesi. Toki itelläki on vehkeitä joilla en aio ampua enkä niille ole muuta perustetta kuin kokoelma hakenutkaan. suurin osa vehkeistä on kuitenkin sellaisia joiden tekninen toiminta kinnostaa ja siksi olen hakkareihin kirjoittanut että aion tutustua aseen ominaisuuksiin ampumalla. ehtona itellä on, että aseella voi ampua teknisien ominaisuuksien tutustumiseksi. haiskahtaa kyykytykseltä...
Vain voittajan taistelu päättyy paraatiin...

Markus
kok
kok
Posts: 96
Joined: Thu Jan 10, 2013 16:19

Re: Asekeräilyluvan hakeminen

Post by Markus »

Perskutarallaa huomasin tuossa pari päivää sitten että ovat laittaneet lupien voimassaoloajaksi vain 6kk.Täytyy tuosta huomauttaa kun asemalla seuraavaksi käyn :roll:

Se ampumakielto on kyllä tämän aseen(TT-33) kohdalla ihan ok,koska sillä ei ole tarkoitus ampua ollenkaan.Aloittelen keräilyä varmaan tuolta kivääripuolelta ja enemmän pistoolipuolelle siirryn sitten kun olen sen 2vuoden valvotun harjoittelun suorittanut,ettei kaikkiin tulisi sitä ampumakieltoa.Onkohan tuollainen ampumakielto muuten mahdollista myöhemmin kumota?

Ainakin täälläpäin valtakuntaa sanoivat että ilman 2v todistusta pistooliin ei voi hakea lupaa kuin keräilyperusteella ja silloin tulee automaattisesti ampumakielto.

Birke
ylik
ylik
Posts: 169
Joined: Sun Jan 16, 2011 13:00

Re: Asekeräilyluvan hakeminen

Post by Birke »

Nämä on nyt näitä Suomen lainsäädännön hienouksia....
Jos haen harrastus perusteella esim .22 lr pistoolia on minun esitettävä harrastus todistus aktiivisuudesta....
Mutta jos haen luvan keräily\harrastus perusteella, niin saan luvan mihin tahansa isoon tai pieneen pistooliin tai revolveriin ilman sen kummempia lisäselvityksiä.... Eikä tule ampumakieltoa tms.
Unternehmen Birke

eklu
res vänr
res vänr
Posts: 806
Joined: Sun Nov 12, 2006 19:20
Location: Vaasa

Re: Asekeräilyluvan hakeminen

Post by eklu »

Muista että 22lr lähes sarjatulta ampuva on vaarallisempi kuin puolituumanen Desert Eagle, täysin vaaraton reukku 44 magnum ei ole vaarallinen vaikka taskusi olisi täynnä pikalatureita ku niihin ei tarvi lupaa. Me eletään Suomessa ja asioitavia henkilöitä ei ole valittu osaamisen mukaan, edes lakia ei tarvi noudattaa vaan jotain epävirallisia ohjeita. Aatteleppa jos pitää antaa itselataavalle 22lr pistooliin lupa henkilölle jolla kymmenkunta järeämpää käsiasetta, monellako yksi ihminen pystyy ampumaan. Sitten vielä jos ny kävis niin että kilahtaa päässä niin mitä merkitystä ampumakiellolla on, ihan turha edes merkitä et tällä et ammu. Mä kärsin veljet teidän kanssa.

m1carbine
alik
alik
Posts: 78
Joined: Mon Aug 18, 2008 10:58

Re: Asekeräilyluvan hakeminen

Post by m1carbine »

Ei ihan otsikon mukainen aihe mutta olisin kysynyt eroaako ostajan näkökulmasta aseen ostaminen myyjältä jolla on ase tiedostossa eikä kortilla?
Eli olen ostamassa (ekaa kertaa) tiedosto-asetta. Olen ostanut kortilla olevia aseita aiemmin, en ikinä tiedosto-asetta. Miten varmistan myyjän oikeudet myydä ase/että ase on oikeasti luvallinen?

Kiitos.

User avatar
TPTK
maj
maj
Posts: 1411
Joined: Fri Feb 08, 2008 1:59
Location: Pohjois-Karjala

Re: Asekeräilyluvan hakeminen

Post by TPTK »

m1carbine wrote:Ei ihan otsikon mukainen aihe mutta olisin kysynyt eroaako ostajan näkökulmasta aseen ostaminen myyjältä jolla on ase tiedostossa eikä kortilla?
Eli olen ostamassa (ekaa kertaa) tiedosto-asetta. Olen ostanut kortilla olevia aseita aiemmin, en ikinä tiedosto-asetta. Miten varmistan myyjän oikeudet myydä ase/että ase on oikeasti luvallinen?

Kiitos.
Myyjä täyttää ostolupalanketin ja laittaa kohtaan tiedostoase -ruksin. Lupanumero löytyy vaikkei muovikorttia olekaan.
Ostaja voi pyytää nähtäväkseen tiedoston (ostettavan) aseen osalta.
- Tässä täytyy tietysti ottaa huomioon se, että luvallisten ja toisaalta luvattomien aseiden kohdalla pätevät täysin erilaiset lainsäädäntömuutokset ja erilaiset toimet, sanoo Holmlund.

m1carbine
alik
alik
Posts: 78
Joined: Mon Aug 18, 2008 10:58

Re: Asekeräilyluvan hakeminen

Post by m1carbine »

TPTK wrote:
Myyjä täyttää ostolupalanketin ja laittaa kohtaan tiedostoase -ruksin. Lupanumero löytyy vaikkei muovikorttia olekaan.
Ostaja voi pyytää nähtäväkseen tiedoston (ostettavan) aseen osalta.
Hienoa, kiitos selvästä vastauksesta! :)

Post Reply

Return to “Yleinen asekeskustelu”