Ihantalassa tuhottu JSU-152
Moderator: Juha Tompuri
Ihantalassa tuhottu JSU-152
Kuvan rynnäkkötykki (torninumero 1140) sai Panzerfaustin kranaatin sivupanssariinsa, ja räjähti. Vaunusta löytyy jonkin verran kuvia SA-kuvapalvelusta hakusanalla "rynnäkkötykki". Eräs kuvateksti kertoo seuraavaa:
"Sarja, joka osoittaa, miten panssarinyrkillä on tuhottu venäläinen S.150 rynnäkkötykki. Tämän tykin tuhoutuminen tapahtui juuri kuvassa näkyvästä paikasta ja luutnantti näyttää osuman vaunussa. Matka oli noin 25-30 m. Ihantala, JR 11:n lohko 1944.09.06"
Päivämäärä ei voi pitää tietystikään paikkaansa, jos paikkana on Ihantala. Onko jollain tietoa vaunun tuhoamispäivämäärästä tai sen tuhoajasta?
"Sarja, joka osoittaa, miten panssarinyrkillä on tuhottu venäläinen S.150 rynnäkkötykki. Tämän tykin tuhoutuminen tapahtui juuri kuvassa näkyvästä paikasta ja luutnantti näyttää osuman vaunussa. Matka oli noin 25-30 m. Ihantala, JR 11:n lohko 1944.09.06"
Päivämäärä ei voi pitää tietystikään paikkaansa, jos paikkana on Ihantala. Onko jollain tietoa vaunun tuhoamispäivämäärästä tai sen tuhoajasta?
- Attachments
-
- rsz_is.jpg
- (95.13 KiB) Downloaded 245 times
-
- jvmaj
- Posts: 1834
- Joined: Mon May 01, 2006 22:28
- Location: Koljonvirta
Re: Ihantalassa tuhottu JSU-152
Mahdollisesti Korpraali Uuno Repo 1.7.1944:
http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... t#p1688692
t: Juha
http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... t#p1688692
t: Juha
"Älyä kyll' ei Dufvalla lie liiaksi ollutkaan,
pää huono oli, arveltiin"
pää huono oli, arveltiin"
Re: Ihantalassa tuhottu JSU-152
Kiitos, olikin harvinaisen ansiokas viestiketju Akselihistoriafoorumilla. Repo näyttää tuhonneen 1. heinäkuuta 3 vaunua. http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=4580884
- Sturmmann
- mars
- Posts: 2229
- Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
- Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
- Contact:
Re: Ihantalassa tuhottu JSU-152
Kuinkahan monta lähitorjuntamiestä on saannut siipeensä, kun tuostakin on jokunen kilo terästä sinkoutunut maastoon. Nyrkillä on kuitenkin melkoisen läheltä amuttu.
On jotain ulkolaisia kirjoituksia aiheesta, mutta onko kellään faktaa suomalaisten edesottamuksista?
On jotain ulkolaisia kirjoituksia aiheesta, mutta onko kellään faktaa suomalaisten edesottamuksista?
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.
Re: Ihantalassa tuhottu JSU-152
Yleensä vaunu palaa ainakin hetken ennen räjähtämistä, joten luultavasti sinkosimolla on ollut aikaa suojautua tai vaihtaa maisemaa.
Re: Ihantalassa tuhottu JSU-152
Edesmennyt tuttava kirjoittaa Ihantalan kokemuksistaan seuraavasti:
"Yksi(vaunu)oli vielä kerinnyt ajaa yli sillan ja lähti tulemaan kohti (kertoja oli krh:n tulenjohtajana etupoteroissa). Siinä oli yksi panssarimies nytkin kanssa aika lähellä, mutta ei se huutoa kuullut. Minulla oli myös nyrkki, jonka olin saanut varalle, kun olin käynyt sen laukaisukurssin. Nyt olin totuuden edessä. Lähdin vastaan ja juoksin mitään ajattelematta panssarintorjuntapoteroja kohti. Vaunu teki virheen ja alkoi oikein tosissaan lataamaan. Kaveri sanoi tai huusi ampuvansa ensin. jyty oli semmoinen ettei siellä kuisketta kuultu. Hän laukaisi, mutta vaunu ei pysähtynyt, vaan jyräsi edelleen ylös mäkeä. Nyt tuli minun vuoroni ja lähdin etsimään kohtaa, jossa pääsin varman päälle laukaisemaan. Vaunu oli tulossa päälle. Parikymmentä metriä oli vielä väliä. Oli tarkoin neuvottu, mihin sitä pitää varman päälle tähdätä. Jysäytin tornin juureen. Kamala pamaus ja tulen leiskaus. Kansi lensi ja vaunu pysähtyi palavana tulipatsaana. Siinä hädissäni olin tuhonnut panssarivaunun, jonka kerrottiin olevan Klimin. Siinä se paloi ja me sen kaverin kanssa vapisimme katsoessamme tekoamme."
Edelläkuvattu tapahtui heti sen jälkeen kun omien linjojen edessä ollut silta onnistuttiin tuhoamaan meikäläisten tykistötulella. Silta oli jo aijemmin panostettu räjäytystä varten mutta työtä ei useista yrityksistä huolimatta saatu loppuun suoritetuksi. Ennen sillan räjähdystä siitä pääsi kertojan mukaan yli ainakin seitsemän vaunua. Silta vei räjähtäessään mukana kolme. Noista ylipäässeistä viimeiset tuhosi myöhemmin vänrikki Toivo Kortteen johtama räjäytysryhmä. Vaunut olivat tällöin paikallaan siiliasemassa.
"Yksi(vaunu)oli vielä kerinnyt ajaa yli sillan ja lähti tulemaan kohti (kertoja oli krh:n tulenjohtajana etupoteroissa). Siinä oli yksi panssarimies nytkin kanssa aika lähellä, mutta ei se huutoa kuullut. Minulla oli myös nyrkki, jonka olin saanut varalle, kun olin käynyt sen laukaisukurssin. Nyt olin totuuden edessä. Lähdin vastaan ja juoksin mitään ajattelematta panssarintorjuntapoteroja kohti. Vaunu teki virheen ja alkoi oikein tosissaan lataamaan. Kaveri sanoi tai huusi ampuvansa ensin. jyty oli semmoinen ettei siellä kuisketta kuultu. Hän laukaisi, mutta vaunu ei pysähtynyt, vaan jyräsi edelleen ylös mäkeä. Nyt tuli minun vuoroni ja lähdin etsimään kohtaa, jossa pääsin varman päälle laukaisemaan. Vaunu oli tulossa päälle. Parikymmentä metriä oli vielä väliä. Oli tarkoin neuvottu, mihin sitä pitää varman päälle tähdätä. Jysäytin tornin juureen. Kamala pamaus ja tulen leiskaus. Kansi lensi ja vaunu pysähtyi palavana tulipatsaana. Siinä hädissäni olin tuhonnut panssarivaunun, jonka kerrottiin olevan Klimin. Siinä se paloi ja me sen kaverin kanssa vapisimme katsoessamme tekoamme."
Edelläkuvattu tapahtui heti sen jälkeen kun omien linjojen edessä ollut silta onnistuttiin tuhoamaan meikäläisten tykistötulella. Silta oli jo aijemmin panostettu räjäytystä varten mutta työtä ei useista yrityksistä huolimatta saatu loppuun suoritetuksi. Ennen sillan räjähdystä siitä pääsi kertojan mukaan yli ainakin seitsemän vaunua. Silta vei räjähtäessään mukana kolme. Noista ylipäässeistä viimeiset tuhosi myöhemmin vänrikki Toivo Kortteen johtama räjäytysryhmä. Vaunut olivat tällöin paikallaan siiliasemassa.
"Aina on yritettävä
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
Mut jos ei mikään onnista,
on miehellä huono tuuri"
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
Mut jos ei mikään onnista,
on miehellä huono tuuri"
Re: Ihantalassa tuhottu JSU-152
Ja olikos se totta että, ihan kiväärillä ampuivat telojen väliin.. Oli "heikko" kohta?
Re: Ihantalassa tuhottu JSU-152
Oltiin joskus -90 luvulla Sampo Ahton juontamilla Karjalakierroksilla. Ihantalassa ollessamme eräs mukana ollut veteraani kertoi noiden nyrkkien käytöstä. Kiireessä saatu opetus ei kuulema saavuttanut kaikkia, eräs sotilas oli ampunut itseltään käsivarren irti. Oli tukenut putken pään olkapäätä vasten ja laukaissut.Sturmmann wrote:Kuinkahan monta lähitorjuntamiestä on saannut siipeensä, kun tuostakin on jokunen kilo terästä sinkoutunut maastoon. Nyrkillä on kuitenkin melkoisen läheltä amuttu.
On jotain ulkolaisia kirjoituksia aiheesta, mutta onko kellään faktaa suomalaisten edesottamuksista?
Sampo taisi muuten lopettaa juonnot eräällä noista matkoista tapahtuneen episodin takia.
Yksi mukana ollut nuorempi nainen erehtyi sanomaan Sampolle, että olisit sinäkin joskus hiljaa ja antaisit meidän "matkustajien" keskustella ja katsella maisemia.
Re: Ihantalassa tuhottu JSU-152
Mitenkä telojen väliin? Mitä tarkoitat?arska wrote:Ja olikos se totta että, ihan kiväärillä ampuivat telojen väliin.. Oli "heikko" kohta?
No, joka tapauksessa kiväärillä ihan mihin tahansa ampuminen oli vaunujen kanssa sama kuin olisi ampunut hernepyssyllä. Ainut mihin vähän tilapäistä vahingoa saattoi saada aikaan olivat vaunujen prismat.
Re: Ihantalassa tuhottu JSU-152
Telapyörien väliin. Olisiko ollut niin että, siellä ohuempaa ainesta?
tai saada aikaan melkoinen pamaus sisälle. Ja jostain olen muistelevinäni dokumenttia katsoneeni että, sisälleppäin aiheutettu pelkkä lommo saattoi saada aikaan sisätilaan "pärskeitä" jotka siten saattoivat sokaista kuskia jne.
Olikohan tuossa dokkarissa sillain ettei, noita maalattu sisältäpäin maalihippujen lentelyn vuoksi.
tai saada aikaan melkoinen pamaus sisälle. Ja jostain olen muistelevinäni dokumenttia katsoneeni että, sisälleppäin aiheutettu pelkkä lommo saattoi saada aikaan sisätilaan "pärskeitä" jotka siten saattoivat sokaista kuskia jne.
Olikohan tuossa dokkarissa sillain ettei, noita maalattu sisältäpäin maalihippujen lentelyn vuoksi.
Re: Ihantalassa tuhottu JSU-152
arska wrote:Telapyörien väliin. Olisiko ollut niin että, siellä ohuempaa ainesta?
No siinä mielessä kyllä, että esim. T-34 oli mahdollista tuhota muutoin melko epävarmoilla 45mm pst-tykillä tai PaK38:lla ampumalla kylkipanssarin "alle" telapyörien väliin. Vaati tietysti tuuria ja taitoa osua suht ohueen panssariin eikä telapyörään.
Toki panssariteräksen lohkeilu olisi voinut vahingoittaa ja häiritä miehistöä, mutta kiväärituli ei saa sellaista aikaan eikä kiväärituli edes häirinnyt miehistöä. Vaaditaan paljon suurempi osumaenergia, jotta ei-läpäisevä osuma aiheuttaa panssariteräkseen vaurioita. Kivääri- ja kk-tuli sopeutui jossain määrin vaunujen sokaisuun, jos kävi tuuri ja prismat saivat osumia. Mutta vaihtoprismat oli nopea heittää tilalle tarvittaessa.arska wrote: tai saada aikaan melkoinen pamaus sisälle. Ja jostain olen muistelevinäni dokumenttia katsoneeni että, sisälleppäin aiheutettu pelkkä lommo saattoi saada aikaan sisätilaan "pärskeitä" jotka siten saattoivat sokaista kuskia jne.
Neuvostovaunujen sisätilat oli maalattu valkoisella maalilla. Heijastaa vähäistä valoa paremmin.arska wrote: Olikohan tuossa dokkarissa sillain ettei, noita maalattu sisältäpäin maalihippujen lentelyn vuoksi.
Re: Ihantalassa tuhottu JSU-152
Esimerkiksi T-34:n tapauksessa kylkipanssarin alaosassa panssarin paksuus oli sama kuin kyseisen vaunun etupanssarin, eli 45 mm. JSU-152:n ja JS-2:n kylkipanssarien alaosat (90 mm) olivat paksumpia kuin meikäläisen Sturmgeschütz III:n paksuin panssari.Sapööri wrote:No siinä mielessä kyllä, että esim. T-34 oli mahdollista tuhota muutoin melko epävarmoilla 45mm pst-tykillä tai PaK38:lla ampumalla kylkipanssarin "alle" telapyörien väliin. Vaati tietysti tuuria ja taitoa osua suht ohueen panssariin eikä telapyörään.arska wrote:Telapyörien väliin. Olisiko ollut niin että, siellä ohuempaa ainesta?
Re: Ihantalassa tuhottu JSU-152
Näinkö oli? Muistelin sen olleen kyljen alaosassa ohuempi kuin yläosassa. No, helpompi läpäisy liittynee sitten siihen, että panssari ei ollut kallistettu kuten kyljessä.LV wrote: Esimerkiksi T-34:n tapauksessa kylkipanssarin alaosassa panssarin paksuus oli sama kuin kyseisen vaunun etupanssarin, eli 45 mm. JSU-152:n ja JS-2:n kylkipanssarien alaosat (90 mm) olivat paksumpia kuin meikäläisen Sturmgeschütz III:n paksuin panssari.
Re: Ihantalassa tuhottu JSU-152
Sapööri wrote:Näinkö oli? Muistelin sen olleen kyljen alaosassa ohuempi kuin yläosassa. No, helpompi läpäisy liittynee sitten siihen, että panssari ei ollut kallistettu kuten kyljessä.LV wrote: Esimerkiksi T-34:n tapauksessa kylkipanssarin alaosassa panssarin paksuus oli sama kuin kyseisen vaunun etupanssarin, eli 45 mm. JSU-152:n ja JS-2:n kylkipanssarien alaosat (90 mm) olivat paksumpia kuin meikäläisen Sturmgeschütz III:n paksuin panssari.
Re: Ihantalassa tuhottu JSU-152
Kiitoksia!
Niin sitä vaan luulee jotakin muistavansa, mutta faktat on faktoja. Erinomaiset kaavakuvat!
Niin sitä vaan luulee jotakin muistavansa, mutta faktat on faktoja. Erinomaiset kaavakuvat!