Miten on mahdollista että tälläinen autoerikoisuus/arvokampe viedään Saksaan??!!! Tietääkö kukaan jutun taustoja tarkemmin? kuka löysi? kuka vei/möi Saksaan? Taitaa tulla jo Suomen lakikin vastaan jos joku on vain löytänyt auton ja myynyt "omaanpiikkiin" ulkomaille...Tuon yksilön oikea sijoituspaikka olisi kyllä käsivarren Saksalaismuseo....
Vaik on synkeä yö,tykki leimua lyö,Jyrinästä sen järkkyvi maa.
Taitaa tulla jo Suomen lakikin vastaan jos joku on vain löytänyt auton ja myynyt "omaanpiikkiin" ulkomaille...Tuon yksilön oikea sijoituspaikka olisi kyllä käsivarren Saksalaismuseo....
Tässä yhteydessä taas nähdään että "toisen romu on toisen aarre". Tuo ko. ajoneuvo on käsittääkseni lojunut maastossa sen verran kauan että jos joku sen löytää ja osaa sen myös rahallisesti hyödyntää niin ainakin itse suon hänelle siihen oikeuden. Toki museo olisi sekin ollut hyvä paikka mutta epäilen että mikään täkäläinen laki ei anna suojaa viime sotien jälkeen jättämille "romuille", sen verran ahkerasti niitä viime aikoina on kärrätty sulattoon.....
"Aina on yritettävä
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
Mut jos ei mikään onnista,
on miehellä huono tuuri"
Löytötavaralain perusteella tuollaista löytöä ei saisi ottaa ja myydä koska tavaran arvo on huomattava..Ehkä jollakin "metsäauto" verukkeella tuollaisen voisikkin omia..Tiedä sitten koskeeko kyseiset lait noita "sotamuistoja".....Harmi kuiteskin kun on mennyt ulkomaille...
Aihetta sivuten, vasta oli myynnissä netissä Saksalaisella harrastajalla pelkkä Kubelwagenin pohjalevy ilman tekniikkaa, akseleita yms ja hintaa oli vaivaiset 4500€!Ja kaupan meni....Tuon hylky "swimmerin" hintaa voi vain arvailla..Uskon kuiteskin että 5 numeroinen summa on autosta maksettu.Ehjät autot euroopassa järestään n.150000€.
Vaik on synkeä yö,tykki leimua lyö,Jyrinästä sen järkkyvi maa.
Niin en tämän ajoneuvon tarinaa tunne mutta jotkut henkilöt eivät ikinä myy mitään.On taattanut olla jonkun "tosikeräilijän" takapihalla vuosikaudet .Henkilö on sitten siirtynyt taivaallisiin romumiehiin ja perikunta pistänyt romut lihoiksi ?
tommy8267 wrote:
Miten on mahdollista että tälläinen autoerikoisuus/arvokampe viedään Saksaan??!!! Tietääkö kukaan jutun taustoja tarkemmin? kuka löysi? kuka vei/möi Saksaan? Taitaa tulla jo Suomen lakikin vastaan jos joku on vain löytänyt auton ja myynyt "omaanpiikkiin" ulkomaille...Tuon yksilön oikea sijoituspaikka olisi kyllä käsivarren Saksalaismuseo....
Hyvä vain että meni turvaan ja entisöintiin. Täällä se olisi lähes uskonnollisen hurmoksen tilassa ensin pompittu ja nuijittu parkuvirsiä veisaten läjään keksityn häpeäntuneen velloessa muuten tyhjässä kaalissa.
Veikkaampa ettei tuota olisi saanut edes harkkoteräkseen kilo kilosta pois vaihdettua näiden "siivoilijoiden" saaliista, siksi selväksi on ainakin minulle käynyt tuon toiminnan käytinvoimana toimiva aatos.
Ilmeisesti nuo sotahistorian hävittäjät edelleen jatkavat toimintaansa Jarmo Ketonen varmaankin on tienannut hyvän palkan romumetallin myynnillä.
Nykyajan roskien siivoamista vastaan minulla ei ole mitään vastaan, itsekin poimin mukaani luonnosta toisten heittämiä roskia mutta historian hävittäminen on täysin hävytöntä.
Tutkimattomat ovat ihmismielen tiet ja ymmärrys usein niin heikko.
Ei olisi tuota Volkkaria IKINÄ entisöity Suomessa jos olisi jollekkin museolle päätynyt.Suomen puolustusvoimathan sen virallinen omistaja olisi ollut.Sekään laitos ei oikein ole historian saatossa tuntunut ymmärtävän näiden sota-vehkeiden päälle MITÄÄN.
Hyvä vaan että meni sinne jossa tuollaisia osataan arvostaa.Täällä EI.
jiipee76 wrote:Ei olisi tuota Volkkaria IKINÄ entisöity Suomessa jos olisi jollekkin museolle päätynyt.Suomen puolustusvoimathan sen virallinen omistaja olisi ollut.Sekään laitos ei oikein ole historian saatossa tuntunut ymmärtävän näiden sota-vehkeiden päälle MITÄÄN.
Hyvä vaan että meni sinne jossa tuollaisia osataan arvostaa.Täällä EI.
No sanotaan näin että paras olisi Suomessa museossa, mutta jos vaihtoehtoina on vain "pidä lap.. eiku Jarmo Ketonen rikkaana" tai Saksa valitsen kyllä Saksan...
Tuohan olisi voinut olla ilman entisöintiäkin vallanmainiosti näytillä jossain. Ei kaikkea museossa näytillä olevaa pidäkkään mennä entisöimään...
Parolan poijilla olisi varmana tietotaitoa/halua tuollaisen entisöintiin jos sellaisen sinne saisivat...
Samaa mieltä minäkin että jos vaihtoehtona on Saksassa harrastajalla tai sulatto Suomessa niin silloin kallistun Saksmaanian puoleen....Mutta mutta, montako sotakuplaa Suomessa näytillä museoissa.......
Vaik on synkeä yö,tykki leimua lyö,Jyrinästä sen järkkyvi maa.
tommy8267 wrote:
Samaa mieltä minäkin että jos vaihtoehtona on Saksassa harrastajalla tai sulatto Suomessa niin silloin kallistun Saksmaanian puoleen....Mutta mutta, montako sotakuplaa Suomessa näytillä museoissa.......
Olen kuullut alan harrastajalta että 1kpl tuollainen uiva volkkari on Suomessakin jollain alan harrastajalla,nimeä en nyt heti muista.Tavallisia Kubeleita,niitä aaltopelti kylkisiä on useita,niin museoissa kuin harrastajilla.Ainakin Kangasalan automuseossa ja Helsingin sotamuseossa olen normi kubelin nähnyt.Lisäksi uudeltamaalta kotoisin olevalla militaria ajoneuvo harrastajalla on tuollainen normi kubeli,oli toissa vuonna Panssarimuseon toimintapäivänä mukana menossa.
Viime Lahti Classic Motor Showssa oli näytteillä entisöity Schwimmwagen, josta kuva tässä. Omistajaa ei ollut paikalla, mutta osaston väki kertoi Suomessa olevan tällä hetkellä kolme kappaletta Schwimmwagenia. Joista epäilivät kaikkien olevan jälkituotuja Saksasta. Muita sodan ajan laitteita siellä oli näytillä esim. Zündapp KS 750 ja BMW R75 sivuvaunupyörä Dunkel Gelb värissä.
Paikkaa en viitsi tässä mainita ettei kukaan kuusakoskelainen ala pitämään Lappia siistinä. Tämä saattaa olla ainoa Suomessa oleva kyseisen mallinen k-auto.