Viimeisin hankintasi 5

Yleinen keskustelu militariasta sekä keräilystä yleensä.
1st Sergeant
res luutn
res luutn

Re: Viimeisin hankintasi 5

Post by 1st Sergeant »

Olen myös melko lailla varma, ettei ko. reppu ole myöskään ennen vuotta 1918 valmistettu, ihan päätellen repun vetoketjuista. Vetoketjuhan, vaikka oli jo 1850-luvulla keksitty liittämislaite, tuli vasta 1918 jenkkien tuoreen aselajin, ilmavoimien, lentohaalareissa käyttöön ja aloitti maailman valloituksensa pikkuhiljaa.
Olipa miekka miestä myöten, kalpa kantajan mukahan,
jonka kuu kärestä paistoi, päivä paistoi lappeasta,
tähet västistä välötti, hevonen terällä hirnui,
kasi naukui naulan päässä, penu putkessa puhusi.

caporal
kenrmaj
kenrmaj

Post by caporal »

suppo1 wrote:Pyydän huomioimaan ;) -merkinnän viestissäni. Näkyy eräs nimekäs armeijatavaraliike myyvän suojeluskuntamerkkiä m/05. :lol: ja pitihän se reppuun pistää
Suojeluskuntamerkki m/05 :moshaa

veeteetee
sotvm6
sotvm6

Post by veeteetee »

veeteetee wrote:Tosihienot muovisoljet SK-repussa :shock:
Tarkoitus oli kertoa, että "Herätys!" :twisted: Muovisolkia SK-repussa :roll:

wanhempimestari
sotvm1
sotvm1

Post by wanhempimestari »

1st Sergeant wrote:
suppo1 wrote:Pitkään palvellut reppu otti ja hajos tyystin. Onneks löyty tämmönen. Liekö harvinainen?

;)

On varmasti harvinainen. Suojeluskuntien reput, etenkin merkillä varustetut on todella kiven alla ja huippu keräilykohteita. Oikein hyvä löytö. Onko kyseessä kokeilumalli 30-luvun lopulta, vai mikä? Itse en tunnista, en kyllä ole niin hyvin edes perehtynyt aiheeseen.
Tuo on ihan nykyaikainen reppu jota valmistaa usea yritys eri värisinä.Muovi vetoketjut ja soljet. Naton PALS nauhasto tavaroiden kiinitystä varten.
SK kilpi jne on siihen ommeltu itse tai jonkin "kerhon"? toimesta.

Itsellä on samanlainen, mutta SK kilven sijaan Suomenlippu ja teksti Finland.( Itse ommeltu )
Näitä on kahta kokoa. Kätevä pikku reissuilla.

suppo1
sotvm6
sotvm6

Post by suppo1 »

Wanhempimestarilla muutoin oikein, mutta M05 merkit kiinnitetään velcrotarralla, myös tämä sk-kilpi M05. Kätevä poistaa jos joutuu punikkien piirittämäks (vitsi vitsi)

wanhempimestari
sotvm1
sotvm1

suppo1 wrote:Wanhempimestarilla muutoin oikein, mutta M05 merkit kiinnitetään velcrotarralla, myös tämä sk-kilpi M05. Kätevä poistaa jos joutuu punikkien piirittämäks (vitsi vitsi)
Saattaa riippua repun valmistajasta onko siinä valmiina tarranauhaa.Kalliimmissa voi hyvinkin olla ? Minä ompelin tarranauhan reppuun, mutta voihan sen merkin ommella myös suoraan kiinni. Ei pääse katoamaan :miettii:

Tuollaista sk-kilpeä en ole nähnyt, mutta mitäpä nykyisin ei valmistettaisi. :!:

1st Sergeant
res luutn
res luutn

Post by 1st Sergeant »

wanhempimestari wrote:
1st Sergeant wrote:
suppo1 wrote:Pitkään palvellut reppu otti ja hajos tyystin. Onneks löyty tämmönen. Liekö harvinainen?

;)

On varmasti harvinainen. Suojeluskuntien reput, etenkin merkillä varustetut on todella kiven alla ja huippu keräilykohteita. Oikein hyvä löytö. Onko kyseessä kokeilumalli 30-luvun lopulta, vai mikä? Itse en tunnista, en kyllä ole niin hyvin edes perehtynyt aiheeseen.
Tuo on ihan nykyaikainen reppu jota valmistaa usea yritys eri värisinä.Muovi vetoketjut ja soljet. Naton PALS nauhasto tavaroiden kiinitystä varten.

Itsellä on samanlainen, mutta SK kilven sijaan Suomenlippu ja teksti Finland.( Itse ommeltu )
Mitä? Nykyaikainen? Ei voi olla, kun Suojeluskunnatkin on lakkautettu valvontakomission toimesta jo vuonna 1944. Kyllä suojeluskuntareppukin täytyy olla vähintään jatkosodan ajoilta. Kuvasta ei vaan saanut tolkkua, että minkä SK-piirin värit siinä on...?

wikke
res vänr
res vänr

Post by wikke »

Täytyypä kurvata Lekan kautta kotimatkalla. :D Tuo sinikeltaisella pohjalla oleva S jostain syystä tuppaa assosioitumaan noiden känniörvelö poskensoittajien mielessä Ruotsiin. "Ook sä joku Swedu Petteri?" tai sitten tullaan länkyttämään jääkiekosta... :roll:

Kessu
vääp
vääp

Post by Kessu »

Eikös tuo niitä prototyyppitornistereja ole.. Muistaakseni ne suunnittelivat ahvenanmaalle noita kilven värejä. Hieno löytö!

wanhempimestari
sotvm1
sotvm1

1st Sergeant wrote:
wanhempimestari wrote:
1st Sergeant wrote:

;)

Mitä? Nykyaikainen? Ei voi olla, kun Suojeluskunnatkin on lakkautettu valvontakomission toimesta jo vuonna 1944. Kyllä suojeluskuntareppukin täytyy olla vähintään jatkosodan ajoilta. Kuvasta ei vaan saanut tolkkua, että minkä SK-piirin värit siinä on...?

Kannattaa lukea ketjun viestit ettei tarvitse kirjoittaa samaa asiaa moneen kertaan 8)

wikke
res vänr
res vänr

Post by wikke »

Oli lekassa kahta versiota, ommeltavaa ja takiaista. Jos ketä nyt kiinnostaa.

http://www.varusteleka.fi/fi/product/va ... arit/27261

Siitä hintaero.

1st Sergeant
res luutn
res luutn

Post by 1st Sergeant »

Kessu wrote:Eikös tuo niitä prototyyppitornistereja ole.. Muistaakseni ne suunnittelivat ahvenanmaalle noita kilven värejä. Hieno löytö!
Ai tämä on niitä Ahvenanmaan SK-piirin tornistereja? No johan on. En ole ennen nähnyt. On kyllä harvinainen! Taitaa olla peräti sitä vaikeaa sa-rk-asmi mallia?

Berlioz
sotvm4
sotvm4

Post by Berlioz »

Kessu wrote:Eikös tuo niitä prototyyppitornistereja ole.. Muistaakseni ne suunnittelivat ahvenanmaalle noita kilven värejä. Hieno löytö!
Kyllä se muuten on – itse en heti tajunnut, kun tuossa kuvassa on värit noin pielessä (tornisteri ja kilpi ovat oikeasti siniharmaita). Tornisterin läpästä on myös irrotettu/irronnut siihen kuuluva lampaan vuota. Itse ompele (ruots. pals) on kyllä vielä nähtävissä.

Ilmeisesti kuitenkin juuri tuo A Posse on ollut suhteellisen suuri yksikkö, sillä sen leimoilla olevia varusesineitä näkee vieläkin aika usein.
Continental 4x4 Wiking – Für den Wintereinsatz im Kaukasus mit schwere 4x4-Fahrzeugen.

Korpisoturi
kaartsotvm4
kaartsotvm4

KELLO

Post by Korpisoturi »

Tämmöinen löytyi. Mikä lie vanha aikarauta. Eikä edes kävele :(
Attachments
kello.jpg
(52.18 KiB) Downloaded 182 times

Berlioz
sotvm4
sotvm4

Post by Berlioz »

Bo-UK1, lienee ehta Junghans?
Continental 4x4 Wiking – Für den Wintereinsatz im Kaukasus mit schwere 4x4-Fahrzeugen.

Post Reply

Return to “Yleinen militaria- ja keräilykeskustelu”