Suorakaulainen M39 Sako Riihimäki 1941

Mosin-sukuiset kiväärit ja varusteet
Post Reply
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Suorakaulainen M39 Sako Riihimäki 1941

Post by Rokka »

Ostin heräteostoksena, kunnon kitin peitossa (tykkirasvaa) olevan 1941 2027** kiväärin alkuun sehän näytti aika kurjalta, mutta nyt kun illan olen puhdistellut, löytyi alta ihan kaunis yksilö, kun vielä tukin jaksaa joskus käydä läpi ! Hinnaksi jäi numerotarkasta kivääristä 250 eskoa joka näinä päivinä taitaa olla ihan kohtuu hinta kivääristä.

Yritän laittaa kuvaa huomenna jos löydän kamerani... Tukissa on noin 25 mm halkaisijainen Sako Riihimäki hammasratas, niihin itse en ole törmännyt ennen.

Mutta kysymys tuo kiväärini on ilmeisesti 2700 kivääri, mutta tehtiinkö noita 6000 kpl suoralla tukilla vai 3000 kappaletta ?

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

sako92s
kenr, vr3
kenr, vr3

Post by sako92s »

6000 ja risat. Sakon SA:lle valmistamien m39 kiväärien tukissa kuuluukin olla tuo hammasratas logo. Onnittelut uuden kiväärin johdosta!

Asseri
stm
stm

Re: Suorakaulainen M39 Sako Riihimäki 1941

Post by Asseri »

Rokka wrote:Tukissa on noin 25 mm halkaisijainen Sako Riihimäki hammasratas, niihin itse en ole törmännyt ennen.
- j o n i -
Eikös tämä iso hammasratas, ja Sako Riihimäki teksti ole siviilisarjan merkintä, mutta sarjanumero kyllä viittaa armeijalle tehtyihin?

sako92s
kenr, vr3
kenr, vr3

Post by sako92s »

Leima on havaintojen mukaan otettu käyttöön 28-30 siviilisarjalaisissa -30 luvun lopulla, mutta m39 kivääreissä kaikki armeijalle menneet 200000 sarjan aseet on leimattu hammasrattaalla.Suojeluskuntien tilaamat 500000 sarjalaiset on taas leimattu SK-kilvellä ja vuosiluvulla -42,-43 ja -44. Havaintojeni mukaan tämä merkkaa TUKIN valmistusvuotta. Esim. -43 vuoden alussa valmistetussa yksilössä voi olla vielä -42 leimattu tukki.

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

Tässä nyt kuvia
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

- j o n i -

sako92s
kenr, vr3
kenr, vr3

Post by sako92s »

Hieno peli! Käytön jäljet näkyvät,mutta sehän vain osoittaa,että tämä yksilö on osuutensa tehnyt "suuressa kahinassa". Ja säilynyt vielä osiltaan numerotarkkana. hyvän kaupan teit, Rokka.

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

Aikani kuluksi purin tuon kiväärin, tuo on raudoiltaan käsittämättömän hyvä kuntoinen niin sisältä kuin ulkoa, mistä voisi sanoa että tuo on uudelleen sinistetty, kun itse sanoisin että tuo on tehtaan jäljiltä ? syyt miksi sanon näin, on koska ase on jokaiselta osaltaan numerotarkka, lukonkehys ei ole kulunut ja nyt kun purin huomasin että aseen on ilmeisesti Sako joskus pedannut ja olisiko tuo rasvalappu, kuvassa alkujaankin ollut tuossa petauksen päällä... muutan kuinka usein sotilaskivääreissä törmää tällaiseen "petaukseen"

Image
Image

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

Toinen kysymys kuuluu, miksi tukissa lukee, (en saanut oikein hyvää kuvaa) hylsyn ulosheittäjän tukin urassa ilmeisesti 3/2, mitähän tuo voisi kuvata ?

Image

Post Reply

Return to “Mosin-Nagant”