Nuo vaikuttavat kyllä paljon, pakko yhtyä jos noin oli.Sturmmann wrote:Kuten aiemmin mainitsin, niin elokuvan kulku oli mielestäni sekavaa, jonka on pakko ottaa yksi tähti pois arvostelusta. Ilmavoimien visuaalinen puuttuminen ottaa mielestäni vielä yhden tähden pois.
Totta, edelleen olen samaa mieltä, voi aikalaisten kertomien mukaan sanoa koko kesän -44 olleen yhtä lakkaamatonta jyrinää. Silti ohjaaja/käsikirjoittaja on voinut ehkä haluta painottaa jotain kohtausta tuollaisella hiljaisuudella, en tiedä. Mutta historiaa tuntevia tuo asia toki häiritsee.Sturmmann wrote:Ajottainen täysi hiljaisuus rintamalla elokuvassa ottaa myös tähden pois. Aikalaiset kertovat: kesä-heinäkuussa -44 ei hiljaista hetkeä ollut, vaan yhtenäistä tykistökumua, joka kuului laajalle sisämaahan. Iittiläinen tuttavani kertoi: silloin oli ukkosenjyryä koko kesä ja taukoamatta.
Mukanani olleet seuralaiset puistelivat myös päätään.
"Suurelle yleisölle" Lehväslaiho on (valitettavasti) vain yksi sivuhahmo, ja vain me "punaniskaisimmat" tiedämme tuon herran kaikkine tekemisineen - ei se nyt kokonaisuutta loppujen lopuksi paljon haittaa. Toki olisi ollut hieno yllätys kyseisen hahmon tuominen enemmän esille.Sturmmann wrote:Mutta tykkäsin vaunukohtauksista, joista lisäsin yhden tähden. Komennoilla: Lehväslaiho Sotkineen kärkeen jne. Olisihan se Brottelin halkokasan tuhoaminen ollut hauska nähdä elokuvassa. Olof Lagus tuhoaa neljä Sotkaa nopeassa ajassaa. Se on mukava Detalji. Ja Lehväslaihon haavoittuminen huudetaan vaan: Lehväslaihoon sattui! Olisin kaivannut tähän pienen priiffingin, kuka Lehväslaiho. Kyllä harrastajat kirjailijan taustat tietävät, mutta taas perus kansalaiset...
Käsikirjoituksesta kommentoin heti, kun itse olen ensin tuon kuvan katsonut...Sturmmann wrote:Vanhan Lindmanin olisi pitänyt hieman nöyrtyä ja pyytänyt apuun vaikka Timo Koivusalo rakentamaan juonenkulkua.
Ps. Vihma oli katsomassa osasto Kühlmayn pommitushyökkäystä kaatumistaan ennen. Mutta minulla oli semmoinen käsitys, että hän oli heti etulinjan takana ei ihan edessä kuollessaan?
Etulinja taas on käsitteenä hiukan lavea - itse sanoisin, että kaikki se alue, jossa vastustajan suora-ammuntatuli voi jollain tavalla vaikuttaa joukkoihin on sitä etulinjaa... Eli kyllä silloin kenraali Vihmakin hyvinkin kaatui etulinjan alueella, vaikkei aivan siellä etummaisissa montuissa ja poteroissa.