7,62 intin pateja

Alle 20-milliset patruunat yms.
ukkopekka
stm
stm

7,62 intin pateja

Post by ukkopekka »

Tohtiiko ampua 29v vanhoja 7,62 kiv d 166 p...merkinnällä olevia pateja ne on ladattu 28.12.1978..sain niitä 2x15kpl laatikkoa..se pyssynihän on m39
vm.1944.... :miettii:
kahta en vaiha eli m39:siä ja paikkakuntaa....

Klpro
vääp
vääp

Post by Klpro »

onko aseesi pesitetty D166 patruunalle? Näkee lukkorungon yläpuolella olevasta merkinnästä. Jos ei, niin itse en ampuisi, paineennousun riski on olemassa.
Muista Kollaa ja Raatteentie!

NRA of Finland

ukkopekka
stm
stm

kyllä löytyy

Post by ukkopekka »

on siinä se D-kirjain vuosiluvun alla...

Spieß
kenr, vr4
kenr, vr4

Post by Spieß »

kyllä tohtii
Si vis pacem, parabellum...
Image

sako92s
kenr, vr3
kenr, vr3

Post by sako92s »

M39 on alunperin suunniteltu käyttämään D-166 patruunaa,tuo on sille juuri oikeaa tavaraa. -78 tehtyhän on vielä suorastaan uutta,antaa mennä vaan!

CH
kenrmaj
kenrmaj

Post by CH »

Ammutaanhan sitä 40-luvullakin tehtyä kauraa ja hyvin syttyy...joskus liiankin hyvin! :roll:
NELJÄNTENÄTOISTA VIIDENTOISTA JÄLKEEN KOHDALLA JOHON JOENSUUN KAUPUNKI NÄKYY ODOTTAA ST CH KOKEESSA ENEMPIÄ OHJEITA ELLEI PIKAISTA PERUUTUSTA STOP

FTR
Ylläpitävä voima
Ylläpitävä voima

Post by FTR »

Patruunoiden käyttökelpoisuuteen vaikuttaa enemmänkin säilytystapa kuin ikä. Eiköhän nuo useimpia kymmeniä vuosia säily kun on kohtuullisesti säilytetty.

Itse tänään tuhosin 50-luvulla tehtyä patruunaa. Joissain tuntui jo selvä viive laukaisun ja pamauksen välillä. No, englantilaista "laatutyötä" :lol:
- Elämä on ihmisen parasta aikaa -

taifun
alik
alik

Post by taifun »

kansanyhteisön kordiittinippu palaa tuon ikäisenä tähtisadetikun nopeudella! :-D

J
luutn
luutn

Re: 7,62 intin pateja

Post by J »

ukkopekka wrote:Tohtiiko ampua 29v vanhoja 7,62 kiv d 166 p...merkinnällä olevia pateja ne on ladattu 28.12.1978..sain niitä 2x15kpl laatikkoa..se pyssynihän on m39
vm.1944.... :miettii:
Ravistele niitä ennen ampumista, jos kuuluu kahinaa niin voi ampua mutta jos kuuluu kolinaa niin älä ammu.

Sturmmann
mars
mars

Post by Sturmmann »

Jos patruuna on ladattu täyteen, niin ei siellä paljoa rahinaa kuulu. Itse ampuisin tuota täysin huoletta. 70-luvulla M-39 oli täysin koulutuskäytössä, joten tuo patruuna on ikäänkuin vartavasten ko. aseeseen ladattua.
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.

Polarfuchs
sotvm1
sotvm1

Post by Polarfuchs »

Jos patruuna ei ole pahasti hapettunut, ei pitäisi olla ongelmaa. Itselläni on paraikaa käytössä 72 tehtyä D166... ja hyvin toimii. Olen ampunut 60 ja 70 -luvulla tehtyä kotimaista sotapyssyn paukkua ja ei mitään ongelmaa. Eli anna palaa vaan.

H-D
kaarterikmest
kaarterikmest

Post by H-D »

En yllytä ketään jokainen toimii omalla vastuulla,mutta olen ampunut kiv. ptr:aa sotavuosina ladattua/9 millisiä väliltä -36 - kuuskyt jotain ,kaikkihan noi on lähtenyt,tosin joissain ysimil. kaikki ei syttynyt,tai jotkut oli hiukan terävämpiä,joten en tietenkään kehoita ketään kyseisiä a-tarvikkeita käyttämään,onneksi ei sattunut korkeapaineista kiv.ptr:aa noihin terävimpiin paukkuihin,valitettavasti ptr:n ulkoasu ei kerro sen säilytys historiasta kovinkaan paljon,oon ampunut tosi rupista paukkua ja on toiminut hyvin kun taas joku erä on ollut kuin pakasta vedettyä ja kaikki ei oo lähtenyt ekalla eikä sen jälkeenkään(vanhat elohopeanallit)tai sit kun on lähtenyt on,kuula mennyt vaihtelevalla nopeudella taulua kohden.70-luvun alun kiv. ptr.osassa on hylsymetallin seoksesta johtuvaa heikkoutta,joten itse en tuon ajan VPT:n hylsyä oo uudelleen ladannut.
Image

monni
vääp
vääp

Post by monni »

Kaippa noita tohtii, kun riihimäen tarkastuslaitoksellakin ampuivat vanhempaa. vpt 61 leimattu hylsy löytyi laatikosta=)

ukkopekka
stm
stm

paukut

Post by ukkopekka »

Eilen kävin jo yhden rasian paukuttaan siihen rinta tauluun 150m matkalta.
15 patia ammuin joista 11 osu tauluun..1x10..2x9..3x8..2x7...3x6.. meni 4 ensimmäistä alas ohi ennenkun tajusin alkaa nostaa sitä matka asetinta..jyväni on 8,9mm korkea joten vaatii hahlon säätöä näköjään aina kun ampuu eri painoisia luoteja m 39:lläni että saa osumat keskelle..
ja nuo vpt D166 patit vaati hahlon säädön 3+3pykälän säätöön ennen kun alko tuossa 8-10 ringissä pyöriin...8 grm vaatii jo lähelle 5:sta sen matkan säädön että keskusta löytyy...mutta pelaa se nuinkin eikä tarvi ruveta jyvää vaihtaan.. ps.nyt mulla on se tähtäin mittari kiekkokin jolla näkee parin kohdistuslaukauksen jälkeen suoraan sen tähtäimen säädön että 10 löytyy:)

76253r
sotvm1
sotvm1

Post by 76253r »

Saako d-166 luodilla ladattua paukkua liikkeistä, muuten kuin jos jotain vanhoja löytyy? jos saa niin mistä liikkeestä? Ei ole vielä tullut ajan kohtaiseksi hommata lataus vehkeitä.
Jep.

Post Reply

Return to “Käsiasekaliiperit”