SVT40 scope

Keskustelua tähtäinkiikareista yms.
Haupscharführer

SVT40 scope

Post by Haupscharführer »

Ollakko aito SVT scope vai ei
Image

Tarinan mukaan pitäisi olla.

CH
kenrmaj
kenrmaj

Post by CH »

Kyllä se on aito Komzin tehtaan vuonna 1943 tekemä SVT-kiikari. Reprot tunnistaa tässä tyypissä siitä, että parin sentin päässä okulaaripäästä on muutaman millin levyinen rengas, aidoissa pelkkä sauma. Lisäksi repro PU:ille/SVT-kiikareille on ominaista, että säätötornien ruuvien kannat ovat tasaisia, aidoissa pyöreitä.

Meikäläisen orkkiskiikari on eri tehtaan tekemä, siksi siinä on myös erilaiset leimat. Aikaisemmin mulla oli repro-kiikari ja jalka, jotka leimoista päätellen selvästi imitoivat tuon tehtaan tekelettä.

REPRO:

Image

Image

AITO:

Image

Image
NELJÄNTENÄTOISTA VIIDENTOISTA JÄLKEEN KOHDALLA JOHON JOENSUUN KAUPUNKI NÄKYY ODOTTAA ST CH KOKEESSA ENEMPIÄ OHJEITA ELLEI PIKAISTA PERUUTUSTA STOP

Haupscharführer

Hieno juttu, sitten tuli tehtyä hyvät kaupat!
Ei muuta kuin jalkaa metsästämään.

CH
kenrmaj
kenrmaj

Post by CH »

Katos, sinäkö tilasit sen jo? Eihän tuo "sold out" palanut, silloin kun nakkasit sen koriin? Tai no, kaipa systeemi olisi silloin herjannut. Onnea jalan etsintään, tuurilleen voi löytyä helpostikin. Onhan näitä sentään muutama kymmenen tuhatta tehty. Jos Tulan pyssyyn laitat niin samalla nuo ruuvin reijät peittyy kätevästi.
Last edited by CH on Sun Dec 16, 2007 16:23, edited 1 time in total.
NELJÄNTENÄTOISTA VIIDENTOISTA JÄLKEEN KOHDALLA JOHON JOENSUUN KAUPUNKI NÄKYY ODOTTAA ST CH KOKEESSA ENEMPIÄ OHJEITA ELLEI PIKAISTA PERUUTUSTA STOP

Haupscharführer

Jep, kyllä se tuli vasta kauppojen jälkeen. Täytyy haalia nuo eurooppaan kuuluvat vehkeet takaisin varsinkin nyt, kun halvalla saa...
On tuossa muutama jalka ollut tarjolla, mutta pyynnit ovat olleet vielä hieman kovia.
Tulaan se pitää laittaa niin saa tosiaan nuo reijätkin piiloon.
Selvis nyt sitten sekin, etten nyt ihan heti hävitä kumpaakaan.

Jenkki forumillahan näyttää muuten olevan ihan oikeaa tietoakin.

Polarfuchs
sotvm1
sotvm1

Post by Polarfuchs »

Minulla samanlainen kiikari samalta tehtaalta vuodelta 43, numero (43)06619. Tämän tehtaan erikoisuus oli se että vuosiluku laitettiin sarjanumeron alkuun, eikä niinkuin muilla suoraan näkyville: 1941,1942 etc.

CH
kenrmaj
kenrmaj

Post by CH »

Tosi on. Toinen tehdas, joka teki samoin, oli leningradilainen LOMO, jonka tunnuksena oli sirppi ja vasara viisikulmion sisällä.

CH
kenrmaj
kenrmaj

Post by CH »

Tuossapa vielä varsin kattava otos SVT/PU-kiikarien leimoista. Joukossa myös yksi repro, keksittekö mikä? ;)

Image

Haupscharführer

Mahtaisiko olla alarivissä toinen vasemmalta???

CH
kenrmaj
kenrmaj

Post by CH »

Ei, se on varhaisen alumiinirunkoisen logo.

CH
kenrmaj
kenrmaj

Post by CH »

Minun mielestäni No31435 on se repro. Sirppi ja vasara täysin identtisiä tohon repro-SVT-kiikariin, joka mulla ennen oli. Verratkaapa huviksenne noihin muihin saman tehtaan tekemiin, jossa siis sirpin ja vasaran alla tuommoinen linssin kuva.

Väbä

Post by Väbä »

snayperskaya wrote:Minun mielestäni No31435 on se repro. Sirppi ja vasara täysin identtisiä tohon repro-SVT-kiikariin, joka mulla ennen oli. Verratkaapa huviksenne noihin muihin saman tehtaan tekemiin, jossa siis sirpin ja vasaran alla tuommoinen linssin kuva.
Kolmonen (3) on valmistusnumerossa erilainen kuin tuon aikakauden muissa saman valmistajan tähtäimissä.

RSHA
pionsotvm5
pionsotvm5

Post by RSHA »

RSHA wrote:Tiedän, missä on orggis (kauhee sana) jalka. Voi olla, että on myytävänä. Kysytäänkö hintaa............. :miettii:
Tuli tänään yhden kaupan myötä ko. tähtäin, joten taidan kysyä sitä jalkaa itselleni :roll:
Missä hinnoissa pelkät tähtäimet ovat? :miettii:
... Bis zum Bitteren Ende...

CH
kenrmaj
kenrmaj

Post by CH »

Minun villi veikkaus 150-200E. Riippunee valmistajasta ja valmistusvuodesta.

CH
kenrmaj
kenrmaj

Post by CH »

Väbä wrote:
snayperskaya wrote:Minun mielestäni No31435 on se repro. Sirppi ja vasara täysin identtisiä tohon repro-SVT-kiikariin, joka mulla ennen oli. Verratkaapa huviksenne noihin muihin saman tehtaan tekemiin, jossa siis sirpin ja vasaran alla tuommoinen linssin kuva.
Kolmonen (3) on valmistusnumerossa erilainen kuin tuon aikakauden muissa saman valmistajan tähtäimissä.
Hyvä pointti. Aika jännä juttu, että ko. valmistaja käytti sota-aikana tuollaista länsimaisen näköistä kolmosta. Yleensä esim. aseiden sarjanumeroissa kolmosen yläosa oli vaakasuora viiva, sillä kyrillisissä aakkosissa "3" tarkoittaa Z-kirjainta... :miettii:

Post Reply

Return to “Optiikka”