Sturmmann wrote:Eikö tuollainen vaunu kylmässä hallissakin säilyisi hyvissä rasvoissa vuosikymmeniä?
Kyllä tuollainen säilyttäminen teknisesti saataisiin järjestymään, tosin vaunun runkoa täytyisi tukea pohjasta kannatinlaitteiston ja laakeriston painumisen ja kuoleentumisen minimoimiseksi, polttoaine- ja voitelujärjestelmät tyhjennettävä, hydrauliikkajärjestelmät olisi samoin mahd. tyhjennettävä, kaikki suuremmat (ja monet pienemmätkin) liikkuvat osat olisi laitettava paksuihin varastorasvoihin, jne. jne.... Suurin ongelma olisi silti riittävän hallitilan varaaminen sellaisille vaunuille, joiden tulevaisuuden käyttönäkymistä ei olisi mitään varmaa tietoa. Ja lisäksi, kuten jo mainitsin, kaikkihan maksaa rahaa - jopa tuollainen kylmäsäilytys.
Tottakai vaunua voitaisiin modifioida (joka taas, yllätys, yllätys: maksaa...) ja saada sille parannettua sen kenttäuskottavuutta, mutta silti kaikesta huolimatta niitä kannattaisi silloinkin mieluummin käyttää esim. erillisissä ps-pataljoonissa.
Sturmmann wrote:Mutta nyt näin, joten kannattaako tätä juupas, eipäs keskustelua jatkaa? Tai mun puolesta jatkakaa, jos huvittaa...
Juuri näin. Tämä koko keskustelu on valitettavasti tuollaiset 5 - 10 vuotta myöhässä, samoin kuin valtiojohto on jo selkeästi ilmaissut sen, ettei ylimääräistä rahaa tähän touhuun tipu - ei ainakaan ennen kuin esim. Leopard 2A5 / 2A6 -päivitys on tulossa akuutimmaksi puheenaiheeksi... (ja siihenkään ei välttämättä mene kauan).
Nyt on vain nieltävä se, että T-72M1 on Suomen PV:ien osalta pelkkää historiaa, vaikka eri tilanteessa sille varmastikin olisi jotain käyttöä voitu tavalla tai toisella järjestää.