näitähän oli eri tyyppejä käytössä toisessa maailmansodassa.laitoin tuohon
is-2:sen.
painoa mahtavat 46 tonnia ja aseena varmastikin tehokas 122mm tykki.
olikohan juuri tämä tyyppi myös kesällä 1944 suomea vastassa?
josef stalin tankkeja kuitenkin oli tuolloin puna-armeijalla karjalan
kannaksella.pst-miehemme tuhosivatkin niitä mm nyrkeillä ja kauhuilla.
josef stalin is-2
-
- stm
- Posts: 30
- Joined: Thu Jan 11, 2007 20:01
- Location: Helsinki
Re: josef stalin is-2
Kyllä. Alkusarjan IS-2 -vaunuja on kuvattu mm. Viipurissa.jääkäri wrote:olikohan juuri tämä tyyppi myös kesällä 1944 suomea vastassa?
-
- kers
- Posts: 166
- Joined: Thu Oct 25, 2007 13:15
- Location: Tampere
- Contact:
Olen lukenu useaan otteeseen JS-kakkosista mm. Ihantalassa. Suomalaiset usein erehtyivät kutsumaan niitä Klimeiksi.
http://www.sodatkuvina.cjb.net/images/J ... ksella.jpg
http://www.sodatkuvina.cjb.net/images/J ... ksella.jpg
"Koeta sinä, Tuomas, olla sitten hyvä sotamies" - papan viimeiset sanat allekirjoittaneelle.
"Kirjuri puristeli finnejä naamastaan. Muuten normaali palvelus" - merkintä 2KKK/JR29:n sotapäiväkirjassa Su 5.11.1939
"Kirjuri puristeli finnejä naamastaan. Muuten normaali palvelus" - merkintä 2KKK/JR29:n sotapäiväkirjassa Su 5.11.1939
- Sturmmann
- mars
- Posts: 2229
- Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
- Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
- Contact:
Tuo JS-2 oli ajajan surmanloukku, käsitykseni mukaan sillä ei ollut muuta tietä ulos, kuin tornin kautta. Vielä jos välissä torniin tuupertuneet miehet ja vaunussa tuli irti, niin on siinä voinut kiitellä mielessään neuvostopanssarin kehitystyötä.
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.
-
- stm
- Posts: 30
- Joined: Thu Jan 11, 2007 20:01
- Location: Helsinki
- Komendantti
- komendantti
- Posts: 2682
- Joined: Wed Oct 17, 2007 10:19
- Location: Etelä-Suomen Sotilaslääni
- Contact:
Jos pohjaluukku oli, niin hätätilanteessa saattoi miehistölle kenties tulla pieni kiire saada siirretyksi taistelutilan lattialla olevat ammuslaatikot sen päältä ensin pois (kuva otettu tst-tilan takaseinästä ajajan tilaa kohti):Andreas Lärka wrote:Eiköhän siinä ollut myös pohjaluukku kuten muissakin sen ajan neukkupanssareissa.Sturmmann wrote:Tuo JS-2 oli ajajan surmanloukku, käsitykseni mukaan sillä ei ollut muuta tietä ulos, kuin tornin kautta.
Eikä se luukun avaaminenkaan hätäpoistumista varten aivan yksiselitteisen helppoa ole ollut:
Monesti ohje vaunumiehistöille olikin liikkua taistelun aikana kansiluukut suljettuina mutta ei silti salvattuina."Often a round just penetrates the tank's armor but doesn't hit the ammunition or fuel tanks. All crewmembers are wounded, their tank is burning, but the crew is unable to extinguish the flame. They need to escape the tank and run off to a safe distance. However, the tankers are wounded and they simply can't do that, they can't open the locked hatches. And you can hear the cries of those being burned alive. You can't help them because the hatches are locked inside."
Pohjaluukun kautta vaunusta poistumiseen kuluu aina reilusti aikaa - jo pelkästään kyseisen luukun avaamiseen - , eikä se välttämättä edes onnistu haavoittuneelta miehistöltä, tai jos vaunu vain vaikka sattuu olemaan maastossa sellaisessa paikassa, ettei luukun kautta yksinkertaisesti mahdu poistumaan...
Tässä olisi kuva Viipurista:Andreas Lärka wrote:Kyllä. Alkusarjan IS-2 -vaunuja on kuvattu mm. Viipurissa.jääkäri wrote:olikohan juuri tämä tyyppi myös kesällä 1944 suomea vastassa?
Last edited by Komendantti on Fri Feb 08, 2008 10:45, edited 2 times in total.
"Sotataidon huippu ei ole sadan voiton saavuttaminen sadassa taistelussa, vaan vihollisen kukistaminen ilman taistelua."
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu