m/07 karbiini

Keskustelua kivääreistä ja varusteista - myös pienoiskivääreistä
sako92s
kenr, vr3
kenr, vr3

m/07 karbiini

Post by sako92s »

Image

Image
Image

Image
Mitähän tuo 114 voisi tarkoittaa?Olen nähnyt toisenkin m/07;n jossa oli tämä sama merkintä.Se yksilö purjehti muuten Jenkkeihin...
Last edited by sako92s on Sat Mar 15, 2008 19:06, edited 1 time in total.

sako92s
kenr, vr3
kenr, vr3

Post by sako92s »

Image

Ase on täysin numerotarkka. Hihna on tehty alkuperäisen jämien mallin mukaan uusiksi. Ase on ollut varmuudella ainakin vuodesta 1946 seinäkoristeena ja luultavasti sitäkin ennen vuosikymmeniä, koska silloinen omistaja ei harrastanut ammuntaa eikä metsästystä. Hän oli ammatiltaan säveltäjä ja musiikin professori.Ase lienee kulkeutunut perheeseen 1918 tapahtumien aikana.Tämmöisten hinnat pyörii 1500-2000e välillä, herrasmieskaupoissa vähemmän ;)

On mulla toinenkin, mutta tässä lukko ei ole alkuperäinen.Kokonainen Izhevsk kuitenkin.tämä yksilö on tehty 1913.

Image

sako92s
kenr, vr3
kenr, vr3

Post by sako92s »

Samanlaista kuin m38 karabiinilla. D-166 luodilla tulpattu militarypaukku ja hämärä ilta,niin valoshow on mahtava!Hihnasta vielä,tässä kuva palasesta alkuperäistä hihnaa,siitä selvinnee tuo kiinnitysperiaate parhaiten?

Image

Hihna siis koostuu kahdesta neliön muotoisesta nahkapalasta joissa on kaksi pitkittäistä viiltoa sekä soljettomasta hihnaosasta. Hihnan pää pujotetaan ensin hihnalävestä läpi ja sitten vastakappaleen molemmista lävistä.Sitten hihnan pää pujotetaan takaisin hihnalävestä.

reka65
kenr, vr4
kenr, vr4

Post by reka65 »

Kiinnitys systeemi onkin erikoinen,en ole siihen törmännyt,eipä silti,07 on myös jäänyt näkemättä ja käpistelemättä.Hieno ase.

greendevil
sotvm1
sotvm1

tunniste

Post by greendevil »

veikkaan luvun tarkoittavan joukon tunnistetta, komppania tai vastaava (?), etenkin, jos samalla on esiintynyt useampia aseita

JVA
sotvm3
sotvm3

Post by JVA »

Tuo hihna on minullakin jäänyt näkemättä! Mutta nythän sekin selvisi. Oma m/07 kyllä kaipaisi alkuperäistä hihnaa (paremman puutteessa reprokin kelpaisi!), eli olisiko mahdollista saada parempia kuvia, mittoja ym lisätietoa...?

sako92s
kenr, vr3
kenr, vr3

Post by sako92s »

Vastakappaleiden nahkan tulee olla aika ohutta,itse leikkasin palan vanhan juhlakengän läpästä. Itse hihnakin pitäisi olla normaalia ohuempaa ja kapeampaa tavaraa, jotta mahtuu ongelmitta kaksinkerroin hihnaläven läpi. Omassa versiossani en viitsinyt ruveta hihnaa kaventamaan ja ohentamaan kokonaisuudessaan tein sen vain päistä. Mittailen tuota päivemmällä.

jylhä
sotvm3
sotvm3

Post by jylhä »

On se pieni ja sievä kuin zetorin pyörä. Kyllä tuon takia voisi leikellä uudetkin juhlakengät! Käsissä olen moista pitänyt, mutta jouduin päästään irti, oli markka aikaa, mutta silloinkin jo pyynti muistaakseni tasan 10 000!
"olisiko kuitenkin syytä ottaa taskuase mukaan"

CH
kenrmaj
kenrmaj

Post by CH »

jylhä wrote:On se pieni ja sievä kuin zetorin pyörä. Kyllä tuon takia voisi leikellä uudetkin juhlakengät! Käsissä olen moista pitänyt, mutta jouduin päästään irti, oli markka aikaa, mutta silloinkin jo pyynti muistaakseni tasan 10 000!
Jaah, minua on sitten nähtävästi virtsattu silmään, kun muistaakseni eräs asealan jamppa sanoi tuollaisen olevan kaupan 400:lla juurolla. Noh, eipä tullut sitä asetta koskaan nähtyä...

Ned Flanders
kenr
kenr

Post by Ned Flanders »

Monesti olen jo ajatellut kysyä aikaisemminkin..
Onko kenelläkään tietoa tuosta "Pietarin ratsukoulun" karbiinista?
Eli sama karbiini mitä Sievissä myytiin jonkun aikaa sitten. Pistimen kärjelle oma kotelo + muita pieni erikoisuuksia.

Onko tuossa ratsukoulu jutussa perää? Vai mikä tarina niihin liittyy?
Image

Rensseli-setä

sako92s
kenr, vr3
kenr, vr3

Post by sako92s »

Epäilen vahvasti ratsukouluteoriaa. Kuten varmaan itsekkin tiedät, aseet ilmestyivät Saksan keräilymarkkinoille 90-luvun jälkipuoliskolla ja silloin ei kukaan onnistunut selvittämään, mistä aseet olivat tulleet. Yleinen konsensus kuitenkin oli ,että aseet ovat jostakin entisen itäblokin maasta ja koottu joskus 20-30 luvulla. Aseen pistinkiinnikkeisiin sopii hyvin venäläinen taittuva koepistin, jota ilmeisesti ratsukoulussa aikanaan testailtiin,joten siitä lienee kehitetty tuo teoria,että aseet olisivat myös ratsukoulusta. Se siitä.

Tuosta hihnasta. Tältä sivulta löydätte kuvan toisen maailmasodan aikaisesta neuvostolaisesta hätäapu-hihnasta jossa on samanlaiset vastakappaleet kuin vanhemmassakin versiossa.

http://www.rollanet.org/~stacyw/finn_misc_sling.htm

Mitat tuosta säilyneestä palasta:
Vastakappale, leveys 3,2 cm korkeus noin 2 cm
Hihna ,leveys 1,5 cm paksuus noin 2mm

Hihnan leveyden kanto-osalta pystyy vain arvioimaan , kuvissa se näyttää likimain samalta kuin suomalaisissakin hihnoissa. Koko matkalta kapeaa taitaa myös esiintyä kuvista päätellen. Hihnan pituuden määrittelin sopivaksi vanhalla konstilla; nostetaan ase hihnan keskelta kiinniottaen
ylös ja kun kyynärpää koskettaa asetta, on hihnan pituus sopiva.

Ned Flanders
kenr
kenr

Post by Ned Flanders »

Itsestäkin tuo ratsukoulu juttu on tuntunut jotenkin ontuvalta tai jotenkin ei niin luotettavalta.

Jospa noista joskus löytyy jotakin tarkempaa faktaa.

Asiaa hieman sivuten.
Jostakin olen napannut alla olevan kuvan, jonkinlainen hihnan pito ohje?
Image
Ja tyttöjen hihnanpito tyylinäyte.
Image
Image

Rensseli-setä

sako92s
kenr, vr3
kenr, vr3

Post by sako92s »

Onpahan hienot kuvat! Kyseessä lienee hihnan asennusohjeet paraatikäyttöä varten? Ehkä joku joka osaa venäjää voisi tarkentaa? Tuommoinen alemman piirroskiväärin mukainen hihna löytyy minultakin, pituutta säädetään hihnan päässä olevalla koukulla jota vastaavia reikiä on hihnassa pitkin matkaa kolmen pareissa.

sovmil
valik
valik

Post by sovmil »

Eikös se seuraavakin ole nainen ihan selkeästi...
Ja vasemmanpuoleinenkin voisi olla kiukkunen kaulimen heiluttaja ja siitä seuraava vielä varmemmin nainen...

sovmil
valik
valik

Post by sovmil »

Niimpä !

Post Reply

Return to “Kiväärit”