Tapaus Kaleva

Keskustelua Suomen sotahistoriasta

Moderator: Juha Tompuri

User avatar
sako92s
kenr, vr3
kenr, vr3
Posts: 1662
Joined: Sat Aug 26, 2006 18:32
Location: Uusimaa

Tapaus Kaleva

Post by sako92s »

http://www.pkymasehist.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=3481

Itseäni on aina vaivannut ,että miksi neukut lähettivät pommareita Kalevaa alasampumaan? Eikö olisi ollut loogisempaa käyttää hävittäjiä?
Ainoa syy minkä olen keksinyt on pommikoneen isommat tankit,nehän pystyivät olemaan väijyssä pitempään ja se pienensi mahdollisuutta,että saalis pääsisi karkuun.Toinen juttu on väite,että neukut olivat kuriiripostin perässä. Ampumalla kone alas meren yläpuolella on aika huono konsti varastaa asiakirjoja.Vaara papereiden tuhoutumisesta on aivan ilmeinen. Itse olen ajatellut,että varsinainen syy koneen alasampumiseen olisikin ollut joidenkin koneessa olleiden henkilöiden likvidoiminen. Jos kohde/kohteet olisivat vain kadonneet, olisi se voinut aiheuttaa kiusallisia tiedusteluja ulkovaltojen taholta,mutta kun ammuttiin kokonainen kone alas ,niin teon varsinainen kohde jäi salaisuudeksi,jolloin diplomaattista selkkaustakaan ei tullut :miettii:

User avatar
smokeball
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 4444
Joined: Sat Nov 10, 2007 19:12
Location: Lappi

Post by smokeball »

Tuo on varsin mahdollinen syy toimenpiteeseen. Mutta sukellusvenekin oli järjestetty väijyyn samaan paikkaan. :miettii:
Viro, Aunus, Karjalan kaunis maa, yks suuri on Suomen valta.
Ylituubamestari Image

User avatar
sako92s
kenr, vr3
kenr, vr3
Posts: 1662
Joined: Sat Aug 26, 2006 18:32
Location: Uusimaa

Post by sako92s »

Niinpä. Ehkäpä paperien haltuunsaanti ei kuitenkaan ollut ensisijainen prioriteetti,vaan ylimääräinen bonus,jos jotakin löytyisi. Koneessa ollut mahdollinen kohde/kohteet eivät kuitenkaan enää lavertelisi ...

User avatar
smokeball
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 4444
Joined: Sat Nov 10, 2007 19:12
Location: Lappi

Post by smokeball »

Wikipediassa oli tiedot miehistöstä ja matkustajista. Onhan tuossa mahdollisia asiamiehiä. :miettii:

Miehistö ja matkustajat
Kalevan ohjaamossa oli kahden hengen miehistö: ohjaajana toimi kapteeni Bo von Willebrand ja radistina Tauno Launis. He olivat lentäneet Kalevan samana päivänä normaalilla päivittäisellä vuorolennolla Tukholmasta Turun ja Helsingin kautta Tallinnaan. Iltapäivällä Kalevan oli tarkoitus palata samaa reittiä takaisin Tukholmaan.

Matkustajina oli seitsemän henkilöä: virolainen, suomalaissyntyinen rouva Gunvor Maria Luts, ruotsalainen Max Hettinger, kaksi saksalaista liikemiestä, Friedrich Offermann ja Rudolf Cöllen, kaksi ranskalaista kuriiria Paul Longuet ja Frederic Marty sekä yhdysvaltalainen kuriiri, Yhdysvaltain Helsingin-lähetystössä työskennellyt Henry Antheil. Kolmella kuriirilla oli mukanaan yhteensä 227 kilogrammaa diplomaattipostia.

Kaikki yhdeksän Kalevassa ollutta ihmistä saivat surmansa. Heidän ruumiitaan ei löydetty.
Viro, Aunus, Karjalan kaunis maa, yks suuri on Suomen valta.
Ylituubamestari Image

User avatar
taifun
alik
alik
Posts: 994
Joined: Fri Mar 24, 2006 23:28

Post by taifun »

niin niiden yhdysvaltain lähetystöjen strip-koodi liuskojen perässähän sitä luultavasti oltiin.

User avatar
Wittmann
pskapt
pskapt
Posts: 1631
Joined: Tue Nov 14, 2006 10:35
Location: 7 SaL

Post by Wittmann »

onkos koneen hylkyä löytynyt??
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland

Juha Tompuri
jvmaj
jvmaj
Posts: 1834
Joined: Mon May 01, 2006 22:28
Location: Koljonvirta

Post by Juha Tompuri »

Wittmann wrote:onkos koneen hylkyä löytynyt??
Käsittääkseni ei.
Taifun wrote:niin niiden yhdysvaltain lähetystöjen strip-koodi liuskojen perässähän sitä luultavasti oltiin.
Joo - tai sitten Ranskan lähetystöhenkilökunnan tietojen: http://estonia.usembassy.gov/fsj2007.pdf

t: Sven
"Älyä kyll' ei Dufvalla lie liiaksi ollutkaan,
pää huono oli, arveltiin"

User avatar
sako92s
kenr, vr3
kenr, vr3
Posts: 1662
Joined: Sat Aug 26, 2006 18:32
Location: Uusimaa

Post by sako92s »

Onko todella vahvistettu,että kyseiset henkilöt todella nousivat koneeseen?Tämmöinenkin teoria tuli mieleen. Lueskelin aiheesta netistä ja vaihtoehto,että kysymys olisi käskyn väärinymmäryksestä ja pommarit ylireagoivat tilanteessa on myöskin hyvä vaihtoehto...

Juha Tompuri
jvmaj
jvmaj
Posts: 1834
Joined: Mon May 01, 2006 22:28
Location: Koljonvirta

Post by Juha Tompuri »

Venäläisen silminnäkijän (=alasampujan) versio tapahtuneesta löytyy tän linkin lopusta (venäjäksi :cry: ) http://militera.lib.ru/memo/russian/hohlov_pi/01.html
Babelfishkäännöksen mukaan mikään ei oikein tunnu täsmäävän todellisuuden kanssa.

t: Sven
"Älyä kyll' ei Dufvalla lie liiaksi ollutkaan,
pää huono oli, arveltiin"

User avatar
Savu
alik
alik
Posts: 538
Joined: Fri Feb 02, 2007 16:39

Post by Savu »

http://www.virtualpilots.fi/feature/art ... auskaleva/
...jaa, näyttikin sama linkki olevan tuolla toisessa osiossa....kalevan löytymisestähän oli juttua tuossa vajaa vuosi sitten lehdissä, mutta ei ollut sitte kuitenkaan kaleva... virtualpilotseilla on tehtynä video tapahtumista, mutta ei taida toimia juuri nyt....

User avatar
Canet
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 3280
Joined: Fri Sep 29, 2006 11:51
Location: Länsirannikko

Post by Canet »

Risto Nikun kirjan mukaan Kalevan hylkyä ei ole löytynyt ja voi olla, että neukut nostivat sen jo aikoja sitten. Jos näin on käynyt, niin hylky lienee tuhottu.

Toisen mukana olleen pommikoneen ohjaaja on myöhemmin julkaissut muistelmansa. Kalevaan liittyvä tarina lienee tarkoituksellisesti vääristeltyä ja hämäävää. Väittää, että heillä oli käsky estää kaikkien lentokoneiden lähtö Viron ilmatilasta - nämä saartomääräykset olisivat olleet jo muutaman päivän ikäisiä. Se vaan ihmetyttää, että miksi ei kenellekkään ollut tiedotettu, että Viron ilmatila oli suljettu? Muitakin lentoja nimittäin tehtiin.

Tämä "lentäjäsankari" - muistaakseni nimeltään Hahlov - väittää Kalevan olleen täysin ilman tunnuksia ja tungokseen asti täynnä matkustajia, jotka heristivät nyrkkiä ja näyttivät pistooleita matkustamon ikkunoista - eikö kuullostakin täysin uskottavalta?

Sellaisen käsityksen Nikun kirjasta sai, että pommikoneiden miehistöt toimivat ehkä oma-aloitteisesti ja keksivät sitten nuo Hahlovin selitykset omaksi suojakseen. Toinen vaihtoehto tietysti on, että olivat paikalla täydellä tarkoituksella - tätä puoltaa ainakin se, että toisessa pommikoneessa oli mukana ko. yksikön komentaja - ei kai hän muuten olisi partiolennolla viitsinyt mukana roikkua.

Tukholmasta Suomeen lentäneiden Kalevan matkustajien joukossa oli poika nimeltä Aatos Erkko.

Lukekaa tuo Nikun kirja - selviää monia faktoja - ja jää edelleen paljon vastaamattomia kysymyksiä.

User avatar
reka65
kenr, vr4
kenr, vr4
Posts: 2457
Joined: Sat Sep 16, 2006 7:32

Post by reka65 »

Savu wrote:http://www.virtualpilots.fi/feature/art ... auskaleva/
...jaa, näyttikin sama linkki olevan tuolla toisessa osiossa....kalevan löytymisestähän oli juttua tuossa vajaa vuosi sitten lehdissä, mutta ei ollut sitte kuitenkaan kaleva... virtualpilotseilla on tehtynä video tapahtumista, mutta ei taida toimia juuri nyt....
Onko kukaan saanut virtuaalipilottia toimimaan.Ei löytynyt edes you tubelta josta nyt yleensä kaiken löytää.

Juha Tompuri
jvmaj
jvmaj
Posts: 1834
Joined: Mon May 01, 2006 22:28
Location: Koljonvirta

Post by Juha Tompuri »

Canet wrote:
Toisen mukana olleen pommikoneen ohjaaja on myöhemmin julkaissut muistelmansa. Kalevaan liittyvä tarina lienee tarkoituksellisesti vääristeltyä ja hämäävää. Väittää, että heillä oli käsky estää kaikkien lentokoneiden lähtö Viron ilmatilasta - nämä saartomääräykset olisivat olleet jo muutaman päivän ikäisiä. Se vaan ihmetyttää, että miksi ei kenellekkään ollut tiedotettu, että Viron ilmatila oli suljettu? Muitakin lentoja nimittäin tehtiin.

Tämä "lentäjäsankari" - muistaakseni nimeltään Hahlov - väittää Kalevan olleen täysin ilman tunnuksia ja tungokseen asti täynnä matkustajia, jotka heristivät nyrkkiä ja näyttivät pistooleita matkustamon ikkunoista - eikö kuullostakin täysin uskottavalta?

Sellaisen käsityksen Nikun kirjasta sai, että pommikoneiden miehistöt toimivat ehkä oma-aloitteisesti ja keksivät sitten nuo Hahlovin selitykset omaksi suojakseen. Toinen vaihtoehto tietysti on, että olivat paikalla täydellä tarkoituksella - tätä puoltaa ainakin se, että toisessa pommikoneessa oli mukana ko. yksikön komentaja - ei kai hän muuten olisi partiolennolla viitsinyt mukana roikkua.
.
Murhamiehen/satusedän nimi oli Petr Hohlov - ja linkki edellisessä postissani oli sen kaverin muistelmiin.
Sama jannu (myöhemmin NL:n sankarikin) oli ollut aiemmin myös mukana talvisodan alun Helsingin siviillien pommitamisessa.
Image

t: Sven
"Älyä kyll' ei Dufvalla lie liiaksi ollutkaan,
pää huono oli, arveltiin"

User avatar
Komendantti
komendantti
komendantti
Posts: 2682
Joined: Wed Oct 17, 2007 10:19
Location: Etelä-Suomen Sotilaslääni
Contact:

Post by Komendantti »

Sven Tuuva wrote:Murhamiehen/satusedän nimi oli Petr Hohlov -
Tarkennettaan vielä hiukan kyseisen "satusedän" nimeä:

Image
Пётр Ильич Хохлов = Pjotr Iljits Hohlov (sukunimi lausutaan Hahlov)
Samainen herra Hohlov todellakin osallistui myös ensimmäiseen Helsinkiin suunnattuun ilmahyökkäykseen 30. 11. 1939.

Ei muuta. ;)
"Sotataidon huippu ei ole sadan voiton saavuttaminen sadassa taistelussa, vaan vihollisen kukistaminen ilman taistelua."
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu

Juha Tompuri
jvmaj
jvmaj
Posts: 1834
Joined: Mon May 01, 2006 22:28
Location: Koljonvirta

Post by Juha Tompuri »

Komendantti wrote:Tarkennettaan vielä hiukan kyseisen "satusedän" nimeä:

Пётр Ильич Хохлов = Pjotr Iljits Hohlov
Kiitoksia tarkennuksesta.
Ton etunimen olen myös nähnyt kirjoitettavan muotoon Петр, ilman noita kaksoispisteitä e-kirjaimen päällä.

t: Sven
"Älyä kyll' ei Dufvalla lie liiaksi ollutkaan,
pää huono oli, arveltiin"

Post Reply

Return to “Suomen sotahistoria”