Sotilasmestarin puku m36-tietoja?
Canet!
Onko sulla jossain kuvat nauhoista? Kuulosti ihan loogiselta. Salaattibaari kuntoon ajallaan.
RUK:n ristiä ihmettelin itsekin... Ei millään pahalla, mutta kun olen RUKin koko "sotilasurani" ajan saanut vältettyä. Ensin varusmiesaikana esimies käytti jopa lieviä "painostuskeinoja" saadakseen lähetetyä RUKkiin, kieltäydyin joka aiheutti pahaa verta. Ja 20-vuotta myöhemmin olisi pitänyt jonkun mielestä mennä jälkiRUKkiin. Mielummin sotmest kuin vänrikki.
Kummallakin kerralla perustelin, että ei minusta saa "herrasmiestä" tekemälläkään, joten en sovi millään upseeriksi. Taisi kummallakin kerralla "painostajat" todeta asian juuri näin olevan, heh heh!
Näin on hyvä!!!
Onko sulla jossain kuvat nauhoista? Kuulosti ihan loogiselta. Salaattibaari kuntoon ajallaan.
RUK:n ristiä ihmettelin itsekin... Ei millään pahalla, mutta kun olen RUKin koko "sotilasurani" ajan saanut vältettyä. Ensin varusmiesaikana esimies käytti jopa lieviä "painostuskeinoja" saadakseen lähetetyä RUKkiin, kieltäydyin joka aiheutti pahaa verta. Ja 20-vuotta myöhemmin olisi pitänyt jonkun mielestä mennä jälkiRUKkiin. Mielummin sotmest kuin vänrikki.
Kummallakin kerralla perustelin, että ei minusta saa "herrasmiestä" tekemälläkään, joten en sovi millään upseeriksi. Taisi kummallakin kerralla "painostajat" todeta asian juuri näin olevan, heh heh!
Näin on hyvä!!!
"Jospa ihmiset tietäisivät, kuinka terveellistä ampuminen on, rientäisivät he kilvan sitä harjoittelemaan".
P.E. Svinhufvud
P.E. Svinhufvud
No minulla ei ole kuin kirjassa, mutta onneksi netistä löytyy: esim. http://www.hyrsky.fi/nauhakartta.htm.
Sama paikka myös myy noita nauhoja, kai ne voisivat tällaiseen tarkoitukseenkin myydä. Vaikka olen tuon yrittäjäperheen kaima, niin en tietävästi sukua - että tässä ei ole nepotimista kyse.
Juu, tuli minun ja monen muun sot.mestarin kohdalle tuollainen "hallinnollinen" arvon alennus, kun nostivat vänrikin sotilasmestarin yläpuolelle. Ylennyksestä tuli kirje kotiin, tästä alennuksesta ei sitten tullut - kas kummaa. Tarkkaan harkittu oli varmaan tämäkin peliliike - ja "Nato yhteensopiva"
Sama paikka myös myy noita nauhoja, kai ne voisivat tällaiseen tarkoitukseenkin myydä. Vaikka olen tuon yrittäjäperheen kaima, niin en tietävästi sukua - että tässä ei ole nepotimista kyse.
Juu, tuli minun ja monen muun sot.mestarin kohdalle tuollainen "hallinnollinen" arvon alennus, kun nostivat vänrikin sotilasmestarin yläpuolelle. Ylennyksestä tuli kirje kotiin, tästä alennuksesta ei sitten tullut - kas kummaa. Tarkkaan harkittu oli varmaan tämäkin peliliike - ja "Nato yhteensopiva"
- Komendantti
- komendantti
Heh, kaipa se käytännössä onkin tuolta vähän vaikuttanut...! Käytännössä luulen kuitenkin, että kyse on ennemminkin siitä, että nähtäisiin joku kykenevä vanhempi aliupseeri jopa jossain vieläkin vastuullisemmassa tehtävässä, johon ei valitettavasti jäykän säännöstön mukaisesti voida nimetä aliupseeria... Sitä en kylläkään todellisuudessa usko, että esimerkiksi joku nuori yliluutnantti voisi saada alemmuuskompleksin sellaisesta, että häntä vaikkapa yli 20 vuotta vanhempi sotilasmestari tulisi neuvomaan itseään tehtävienhoitoon liittyvissä asioissa - ikään ja kokemukseen perustuva arvovalta menee käytännön tasolla tuollaisen muodollisen hierarkian edelle, ja sen kyllä ymmärtää jokainen edes vähällä järjellä varustettu "nappikaulusherrakin".suoja wrote:Mutta naurettavimpia sotilasarvo "säätämisiä" oli tää "upseerittaminen", joka männävuosina oli vallalla.
Ajatelkaapa tilannetta, missä joku aliupseeriretku joutuu näyttämään (tai opastamaan) kaytännön asioissa mallia joillekin korkeille upseereille esikunnassa. Ei ei ja ei, se ei käy!!! Siksi kaikki esikuntiin sijoitetut aliupseeri (myös reservin aliupseerit) pitää painostaa jälkiRUKkiin. Tilanne saattaa muuten olla sietämätön arvovallan osalta?
Teitkö muuten jo kyselyä KaartJR:n (ent. UudJP l. ent. JP2) killan suuntaan?suoja wrote:Haussa on vielä ne "2":set joukko-osastotunnuksiin. Voiko joku antaa vinkkiä, mistä ne saisin?
"Sotataidon huippu ei ole sadan voiton saavuttaminen sadassa taistelussa, vaan vihollisen kukistaminen ilman taistelua."
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu
Komendantille:
Olen yrittänyt sähköpostitse perinnevastaavaa kiinni. Joko en ole tavoittanut tai asia ei kiinnosta. Olen itsekin Kaartin Jääkärirykmentin Killan jäsen.
Pitäisi päästä Turun messuille. Siellä niitä "2":a kuulemma näkyi viimekerralla? Onko ne messut ensi viikonloppuna?
Ja niistä sotilasarvoista vielä:
Kaverini kävi jälkiRUKin yli 40-vuotiaana ja hänestä tuli ylikersantista vänrikki. Hänellä olisi reservin hommat muuten loppuneet, mutta nyt jatkuu vielä 15-vuotta, kun on nyt upseeri.
Sitä vain, kaikella kunnioituksella, että miten se elämänlaatu parani sen RUK:n johdosta niin paljon että "kelpaa taas palvelukseen"? Todettakoon, ettei hänen sijoitus muuttunut, eikä sodan-aikainen tehtävä. Kummallista!
Kaikki aliupseerit tippuivat samasta tehtävästä nostoväkeen armotta, vaikka fyysisen kunnon puolesta juoksisivat kahdeksikkoa nykyvarusmiehen ympärillä.
Vaan, mitäs siitä! Hyvähän täällä nostoväessä on luurata ja välpätä vaikka perinnepukuja, heh heh!
Olen yrittänyt sähköpostitse perinnevastaavaa kiinni. Joko en ole tavoittanut tai asia ei kiinnosta. Olen itsekin Kaartin Jääkärirykmentin Killan jäsen.
Pitäisi päästä Turun messuille. Siellä niitä "2":a kuulemma näkyi viimekerralla? Onko ne messut ensi viikonloppuna?
Ja niistä sotilasarvoista vielä:
Kaverini kävi jälkiRUKin yli 40-vuotiaana ja hänestä tuli ylikersantista vänrikki. Hänellä olisi reservin hommat muuten loppuneet, mutta nyt jatkuu vielä 15-vuotta, kun on nyt upseeri.
Sitä vain, kaikella kunnioituksella, että miten se elämänlaatu parani sen RUK:n johdosta niin paljon että "kelpaa taas palvelukseen"? Todettakoon, ettei hänen sijoitus muuttunut, eikä sodan-aikainen tehtävä. Kummallista!
Kaikki aliupseerit tippuivat samasta tehtävästä nostoväkeen armotta, vaikka fyysisen kunnon puolesta juoksisivat kahdeksikkoa nykyvarusmiehen ympärillä.
Vaan, mitäs siitä! Hyvähän täällä nostoväessä on luurata ja välpätä vaikka perinnepukuja, heh heh!
"Jospa ihmiset tietäisivät, kuinka terveellistä ampuminen on, rientäisivät he kilvan sitä harjoittelemaan".
P.E. Svinhufvud
P.E. Svinhufvud
No niin!
Kaverini kävi Turussa kattelemassa sitä "2":sta! Ei löytynyt sieltäkään.
Alan jo epätoivoiseksi!!!
[img][img]http://img238.imageshack.us/img238/6697/2jkripfk6.th.jpg[/img][/img]
Tässä kuva kyseisestä joukko-osastotunnuksesta. Noita kakkosia tarvitaan kaksi kpl.
Kaverini kävi Turussa kattelemassa sitä "2":sta! Ei löytynyt sieltäkään.
Alan jo epätoivoiseksi!!!
[img][img]http://img238.imageshack.us/img238/6697/2jkripfk6.th.jpg[/img][/img]
Tässä kuva kyseisestä joukko-osastotunnuksesta. Noita kakkosia tarvitaan kaksi kpl.
P.E. Svinhufvud
P.E. Svinhufvud
Nuo "lenkkikakkoset" voivat olla aika lailla kiven alla. Aarniahon kirjan mukaan edellisessä mallissa ei ollut kakkosessa kiinni olevaa ylälenkkiä, tämä kuvassasi oleva malli olisi tullut puvun m/27 mukana. Että voisko ajatella ainakin tilapäiseen käyttöön avolenkkistä kakkosta?
Uusia kakkosia ja joitain muitakin numeroita (ja paljon muuta) on ollut huuto.netissä myynnissä "hurmaukilla", huuto.netin kautta saanee Esaan eli "ukkiin" yhteyden.
Uusia kakkosia ja joitain muitakin numeroita (ja paljon muuta) on ollut huuto.netissä myynnissä "hurmaukilla", huuto.netin kautta saanee Esaan eli "ukkiin" yhteyden.
"koriste2" oli käsittääkseni vaan 27 puvun seurana...Canet wrote:Mistähän löytyisi tieto: milloin "avokakkonen" otettiin uudelleen käyttöön - m/22 kakkonen oli yläpäästään avoin. M/27 numerot olivat hiukan edellistä isompia ja kakkosen yläpäässä oli lenkki. Tuliko m/36 mukana muutoksia numroihin? Vai milloin ne tulivat?
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland
Nra of Finland