Näkymiä Salpalinjalta...
Moderator: Juha Tompuri
vaikuttaa tosiaan tsaarinajan jutuille.kuvat ovat silti aina kivoja vink.vink.
tuohon kupujen naamiointiin vaikuttaneita seikkoja oli useita. vaivana se ei bunkkerin rakennuksen yhteydessä ollut juuri mitään mutta bunkkerin sijainti maastossa ja tähystettävän alueen laajuus vaikuttivat tuon tähystykupu M/40 asennuskorkeuteen.olen nähdyt asentamattoman kk kuvun ja sen "jalkaosassa on noin metrin verran säätövaraa asennuskorkeudessa.tosin kupu alkaa tuossa tulenjohtomiehen naamioimatonta kupua esittävän kuvan asennuskorkeuden jäljeen kaveta pallomaisesti alaspäin mikä ei taistelunkeston kannalta ole paras mahdollinen,joskin huomattavasti parempi kuin suora pinta.
tuohon kupujen naamiointiin vaikuttaneita seikkoja oli useita. vaivana se ei bunkkerin rakennuksen yhteydessä ollut juuri mitään mutta bunkkerin sijainti maastossa ja tähystettävän alueen laajuus vaikuttivat tuon tähystykupu M/40 asennuskorkeuteen.olen nähdyt asentamattoman kk kuvun ja sen "jalkaosassa on noin metrin verran säätövaraa asennuskorkeudessa.tosin kupu alkaa tuossa tulenjohtomiehen naamioimatonta kupua esittävän kuvan asennuskorkeuden jäljeen kaveta pallomaisesti alaspäin mikä ei taistelunkeston kannalta ole paras mahdollinen,joskin huomattavasti parempi kuin suora pinta.
-
- res vänr
Nyt kun näistä linnoituksista on puhetta, niin liitänpä tähän, vaikka tuttuja jo kenties ainakin osalle lukijakuntaa ovatkin:
http://www.novision.fi/viapori/avaus.htm
http://www.silentwall.com/Sea.html
Mielenkiinnolla kävin viime kesänä osaa näistä katsastamassa.
Autolla oltiin liikkeellä, mutta yllättäen metrollakin pääsee lähelle osaa näistä...
http://www.novision.fi/viapori/avaus.htm
http://www.silentwall.com/Sea.html
Mielenkiinnolla kävin viime kesänä osaa näistä katsastamassa.
Autolla oltiin liikkeellä, mutta yllättäen metrollakin pääsee lähelle osaa näistä...
-
- kers
Joo meillä on venäjän desantti ja norjan agentti!
Kun chetlanen luet tämän niin voisitko vastata yhteen kysymykseen!
Hoidatteko kaivauksissa löytyneet suomalaiset kaatuneet viranomaisten tietoon? Tiedätkö miten muut "kuivuuporukat" toimivat?
Onhan tätäkin asiaa kait sivuttu mutta mielenkiinnosta nyt kysyn. Jos joku suomen agenteista osaa kieltä enemmän niin voi kääntää! Minä osaan vaan tuon RukiVehr dobra-huja jobtove-maj litanian.
Kyllä se sillä lähtee!
- Komendantti
- komendantti
Linkkiä klikkaava löytää:Jänkäjääkäri wrote:Kun chetlanen luet tämän niin voisitko vastata yhteen kysymykseen!
Hoidatteko kaivauksissa löytyneet suomalaiset kaatuneet viranomaisten tietoon? Tiedätkö miten muut "kuivuuporukat" toimivat?
Onhan tätäkin asiaa kait sivuttu mutta mielenkiinnosta nyt kysyn. Jos joku suomen agenteista osaa kieltä enemmän niin voi kääntää! Minä osaan vaan tuon RukiVehr dobra-huja jobtove-maj litanian.
" - - Also we think that all the victims of WWII deserved the right to be buried. We have no strict ideology and order like "red" (from the other hand our group is registered in the Military Search Foundation of St.Petersburg Region and we usually have permission for search actions) and we don't meddle in criminal affairs like "black". We bury remains (Soviet soldiers - officially if possible, with help of local authorities, Finnish soldiers are being transferred to Finnish authorities); and collect helmets, mess-tins, spoons, bottles and other items which can tell us about the life on a frontline - so we are close to "white" by Russian terminology. - - "
http://karel-val.narod.ru/index_e.htm
"Sotataidon huippu ei ole sadan voiton saavuttaminen sadassa taistelussa, vaan vihollisen kukistaminen ilman taistelua."
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu
-
- korpr
Re: Näkymiä Salpalinjalta...
Olen kuullut väitteen, että kyseinen tykki on sama yksilö, joka on ollut juuri tässä bunkkerissa sota-aikana.
Kun bunkkeri avattiin 80-luvulla, oli paikalle pyydetty kalustoa. Museosta tuodun tykin sarjanumeroa verrattiin bunkkerin tietoihin ja sarjanumero oli sama. PV oli sattunut museoimaan juuri kyseisen yksilön.
Salpalinjasta ja sen rakentamisesta on muuten tietoa Reino Arimon kirjassa Suomen linnoittamisen historia 1918-1944.
-
- korpr
-
- korpr
Minua ainakin sääliksi käy tuo tie linjaus ?
Tosin paikkakuntalainen pyromaani ehti ensin, ennen kuin puskukoneet, tuossa alueella oli aika erikoinen Gutzeitin puun hankintaa liittynyt kokonaisuus, sepänpajoineen, asutuksineen, veneverstaineen, mutta kaikki on jo onnistuttu hävittämään... ympyröitynä oleva "valkoinentalo" oli lapsuuden parhaita leikkipaikkoja, siellä on edelleenkin pumput jäljellä millä pumpattiin uittovettä yläpuolisiin lampiin, 1. nuolen suunnassa oli uittorännit josta puut tulivat alajuoksulle uitettavaksi. 2. nuolen kohdalla on sisäänkäynti melko pitkäkäytäväiseen asemaan, tuossa on muutenkin hieno kokonaisuus, jonka nyt tie halkaisee, siinä on panssaesteineen 500x500 m alueella kolme Salpalinjan bunkkeria...
no näin se vaan maailma muuttuu veliseni, eipä lapseni ainakaan siellä sitten leiki, tosin ollaan käyty katselemassa paikkoja
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."
-
- korpr
- erkkistyrox
- korpr
- erkkistyrox
- korpr
Juu siellähän se...Onko se korsu jostain siitä Hotelli Herttuan maastosta?
Numero 63.
Huomatkaa miten on pultin päällä paksu vaseliini
Oiskohan varuilta jos vielä tarvitaan?
Valitettavasti 63:sen sisäkuvia ei montaa minulla onnistunut...
Joko valotus tai eväät... ehkä eväät sai aikaan sen
Tosin ei hätää kun saman porukan ukkelit lupasi niitä tänne laitella.
Näläkä lähtöö syömällä, akka juomalla
- erkkistyrox
- korpr