Tämmöinen Turun löytö. Aseessa on 28-30 mallin piippu ja takatähtäimen tangentti. Lienevätkö käytelleet loppuun ylimääräisiä 28-30 osia Sakolla?
Aika jännää löytää Sky -leima ja armeijan kontrahdin numero samasta piipusta.
M/39 vuodelta 1940
- Tervakumpu
- alik
Ei löydy uraa.Kolme hunttia tuosta piti maksaa. Kuten monet ovat varmaan jo huomanneet, aseessa on normaalista poikkeavalla tyylillä tehdyt numerot. Jopa jyvän korkeusmerkintä etutähtäimen takana on tuommoinen matala. Olisivatkohan testanneet uutta konetta,mutta todenneet epätyydyttäväksi aikamoinen outolintu tämä on.
Eihän tätä oikein usko itsekkään. Mieleen tietysti tulee,että aseeseen on Sakolla vaihdettu 28-30 varaosa-piippu, mutta miksi ne olisivat vaivautuneet lyömään vuosiluvunkin uudestaan Aseessa ei muuten ole SA-leimaa, mutta asetta on käytetty paljon.Piippu on hyvin kulunut.Voithan sinä kiusata noita amerikkalaisia näillä kuvilla itse en jaksa enää sinne postailla.
Tikkakoski ja VKT löi piippuihin sarjanumeron ja vuoden, koska itse aseet koottiin varikoilla jopa vuosien päästä piipun valmistumisesta. Sako taas ainoana Suomessa kokosi aseet alusta loppuun itse, joten Sakojen vuosiluku on myöskin aika tarkkaan aseen todellinen valmistusvuosi. Tämä ase viittaisi siihen ,että Sakon käyttämä merkintätekniikka mahdollisti tietojen leimaamisen erikseen ts. leimoja ei tarvinnut leimata "könttinä". Sky-merkintä on Sakon tuolloisen normaalin leimaus-tavan mukainen, muut merkinnät taas poikkeavat malliltaan ja teräksen pintaan jääneinä . Piipun painekoestus-leima viittaisi siihen että ase on kuitenkin koottu Sakolla? Leima voi toisaalta olla varhaisempaa perua, jos 28-30 varaosapiippu on laitettu varastoon lukonkehys kiinnitettynä. Tällöin sen koeampuminen jo tässä vaiheessa olisi ollut mahdollista. Joillain vanhemmista kerälijöistä on varmasti tieto siitä, miten ja minkälaisilla koneilla kivääreitä leimailtiin,mutta he eivät paljon netissä pyöri kaipa tuokin sitten aikanaan selviää..