E./LeR 4:n sotapäiväkirjan № 4 liitteet v. 1941. SPK 17889.
8 5 4 1 .
14.7.41 klo 15,50.
Laivueen käsky no 15/41.
1. Vihollisen ilmatoiminnasta ei ole tietoa. Suvilahden pohjoispuolella todettu kolme raskasta It-tykk. 75 / mm.
2. Oma etulinja Tolvajärvi - Loimola. Pommituksia ei saa suorittaa Kollaan jokilinjan länsipuolella.
3. Laivueen tehtävänä pommittaa Suojärven rautatieasemaa, jossa 14.7.41. klo 13,10 todettu 260 rautatievaunua vetureineen ja samaan aikaan on asemaa lännestä lähestynyt n. 60 vaunua käsittävä juna. Varamaalina rautatie Suojärvi - Säämäjärvi.
Pommitus suoritettaan lentueittain 1000:n m välein
1:n lentue 5000 ft. korkeudesta
2:n lentue 4600 ft. korkeudesta
3:s lentue 4200 ft. korkeudesta
3:n lentueen viimeinen kone kuvaa maalialueen 5500 ft:n korkeudesta.
4. Varustus:
A) Pommit konetta kohti 4x250 lbs lyh.mek. + 4x12,5 kg herkkinä.
B) Valokuvaavassa koneessa Eagle kamera.
5. Lentoreitti ja korkeus:
Meno: Tukikohta - Korpiselkä - Suojärven as.
Paluu: Sama. Lentokorkeus 4000 ft.
6. Omat koneet partioivat 2 koneen parvissa joiden välimatka n. 1000 m.
7. Lentolehtisiä n:t 10-12 sekä 21 pudotettava pommituksen yhteydessä
8. Omakonetunnus ES 5.
9. Lähtö klo 17,00
8541:n komentaja
Majuri A. Eskola.
Martti
Suojärven aseman pommitus 14.07.1941
Moderator: Juha Tompuri
1./8541.
14.7.1941 klo 20,15
Pommitusilmoitus 15/41.
Kartta 1:400000 lehti E 5.
1. Koneet ja henkilökunta:
BL-141
Pääll. luutn. Huhtala
Ohj. kers. Eerola
Kk.amp. alik. Räty
BL-138
Pääll. vänr. Tuulio
Ohj. vänr. Aflecht
Kk.amp. kers. Austin
BL-137
Pääll. vänr. Tamminen
Ohj. vänr. Hallakorpi
Kk.amp. vänr. Saari
Lähtö klo 17,00. Paluu klo 19,50.
Tehtävä: Pommittaa Suojärven asemalla olevaa rautatiekalustoa. Varamaalina rautatie Suojärveltä Säämäjärven suuntaan.
Pommituskorkeus: 4600 ft.
Menoreitti: Tukikohta-Korpijärvi-maali.
Paluureitti: Maali-Joroinen-tukikohta.
A. Pommitus: Klo 18,10. Maali: Suojärven asemalla oleva rautatiekalusto.
Korkeus: 4600 ft. Osumat: BL-141 2x250 lbs rautapihan länsipäähän. 4x12,5 kg + 2x250 lbs ratapihalla etelälaidassa. BL-138 kaikki pommit ratapihan eteläpuolelle. BL-137 ratapihalla, mutta pitkiä kalustoon nähden.
B. Tiedustelu: Pommitushetkellä 2 junaa ratapihan länsipäässä ja 1 juna itäpäässä.
C. Vihollisen ilmatoimintaa ei havaittu.
D. Vih.it.aseita ratapihan eteläpuolella ja Nilonsaaren pohjoisosassa.
E. Sää kirkas, mutta näkyväisyys kohteella metsäpalojen takia huono.
1.lent.johtokoneen täh.:
Luutnantti A. Huhtala
2./8541.
14.7.1941 klo 20,15
Pommitusilmoitus no 15/41.
Kartta 1:400.000, lehdet E 3, E 4 ja E 5.
1. Henkilökunta ja koneet:
BL-139
Ohj. Luutn. Hakala
Täh. vänr. Vesavaara
Kk.amp. alik. Fennander.
BL-142
Ohj. vänr. Joutsen
Täh. vänr. Hamari
Kk.amp. kers. Rekola
2. Varustus:
Kaikissa koneissa pommit 4 x 250 lbs. Lyhyt mek ja 4 x 12,5 kg. herkkinä. BL-142:ssa Eagle-kamera ja BL-139:ssa lentolehtisiä.
3. Tehtävä:
Pommittaa Suojärven aseman ratapihalla havaittua kalustoa. BL-142:n valokuvattava pommituksen tulos. Pommitusmuoto: lentuekiila. Pommituskorkeus: BL-139:llä 4200 ft ja BL-142:lla 5500 ft.
4. Tehtävän suoritus:
Lähtö klo 17.00. Paluu klo 20.00.
Lentoreitti,- muoto- ja korkeus tehtävän mukainen.
Pommitussuunta 110° ja BL-139:N toisella ylilennolla 150°.
Pudotus sarjassa.
Pommitushetki klo 18.12 ja 18.15
Pommitus ja osumahavainnot:
BL-139 ensimmäisellä ylilennolla pudotetut 2 x 250 lbs:n pommit kk.ampujan ilmoituksen mukaan ratapihalla sen eteläpuolella.
BL-142:n tähystyjä huomasi pudottamistaan 4 x 250 lbs ja 4 x 12,5 kg:n pommeista räjähdyksiä ratapihalla, mutta valokuvaustehtävän vuoksi ei ehtinyt tarkemmin havainnoimaan.
BL-139:n toisella ylilennolla pudotettiin loput 2 x 250 lbs ja 4 x 12,5, tähtäys junariviin pääradalla aseman vieressä, sivultapäin havaitut räjähdyspilvet eivät ilmaisseet tulosta. Lentolehtiset pudotettiin pommituksen yhteydessä.
Tiedusteluhavainnot:
Klo 18.12, Suojärven ratapiha, ratapihalla 3 junaa ja erillisiä vaunuja.
Klo 18.12, Suvilahden sivuraide, n. 40-50 vaunua käsittävä juna.
Kahden edellisen lentueen pommit aiheuttaneet 2 tulipaloa asemarakennuksissa. Tarkemmat pommitustulokset ilmenevät otetuista valokuvista.
5. Vihollishävittäjiä ei havaittu
6. It.tulta runsaasti Suojärven aseman et.puolelta.
7. Muut havainnot:
Sää kirkas mutta Korpiselän - Suojärven välillä äskettäin sytytetyt kulot tekivät näkyväisyyden huonoksi.
/8541:n johtokoneen tähystäjä:
Vänrikki U. Vesavaara
3./8541.
14.7.1941 klo 20,15
Pommitusilmoitus /41.
Kartta 1:400.000, lehti E 5.
1. Koneet ja henkilökunta:
BL-140
Ohj. Luutn. Havola
Täh. Värn. Åkerlund
kk.amp alik. Hilden
BL-136
Ohj. Alik. Pasuri
Täh. Vänr. Keinänen
Kk.amp. alik. Taivainen
BL-145
Ohj. Luutn. Lumme
Täh. vänr. Hiltunen
Kk.amp. alik. Punnonen
Lähtö klo 17.00
Paluu klo 19,45
2. Varustus: 4/250 lbs. Lyhyt mek. ja 12/12,5 kg herkkinä
3. Tehtävä:
Maali: Suojärven asemalla oleva rautatiekalusto. Pommituskorkeus 5500 ft.
Menoreitti: Tukikohta-Korpijärvi-Suojärvi as.
Paluureitti: Suojärvi-Korpijärvi-Joroinen-Tukikohta.
4. Tehtävän suoritus:
Pommitushetki klo 18.10
Pommituskorkeus 5000 ft.
Pommitusmuoto terävä kiila
Pommituskohde Suojärven as.
Pommitussuunta 90°
Osumahavainnot, pommimäärä ja pudotustapa:
BL-140: Pommit osuivat ratapihan etelälaitaan, 10-20 m. lähimmästä vaunurivistä.
BL-136: Pommit osuivat ratapihan etelälaitaan.
BL-145: Pommit osuivat ratapihan itäpäähän, 2 järveen.
Kaikki pommit pudotettiin sarjassa.
Tiedusteluhavainnot:
18.10, Suojärven as., seisoi kolme vaunuriviä á n. 25 vaunua.
5. Vihollisen ilmatoiminta: ei ollut.
6. Vihollisen ilmatorjunta: Heikkoa it.tulta aseman itäpuolella.
7. Muut ilmoitukset: Sää autereinen.
/8451:n johtokoneen tähystäjä
Vänrikki E. Åkerlund.
14.7.1941 klo 20,15
Pommitusilmoitus 15/41.
Kartta 1:400000 lehti E 5.
1. Koneet ja henkilökunta:
BL-141
Pääll. luutn. Huhtala
Ohj. kers. Eerola
Kk.amp. alik. Räty
BL-138
Pääll. vänr. Tuulio
Ohj. vänr. Aflecht
Kk.amp. kers. Austin
BL-137
Pääll. vänr. Tamminen
Ohj. vänr. Hallakorpi
Kk.amp. vänr. Saari
Lähtö klo 17,00. Paluu klo 19,50.
Tehtävä: Pommittaa Suojärven asemalla olevaa rautatiekalustoa. Varamaalina rautatie Suojärveltä Säämäjärven suuntaan.
Pommituskorkeus: 4600 ft.
Menoreitti: Tukikohta-Korpijärvi-maali.
Paluureitti: Maali-Joroinen-tukikohta.
A. Pommitus: Klo 18,10. Maali: Suojärven asemalla oleva rautatiekalusto.
Korkeus: 4600 ft. Osumat: BL-141 2x250 lbs rautapihan länsipäähän. 4x12,5 kg + 2x250 lbs ratapihalla etelälaidassa. BL-138 kaikki pommit ratapihan eteläpuolelle. BL-137 ratapihalla, mutta pitkiä kalustoon nähden.
B. Tiedustelu: Pommitushetkellä 2 junaa ratapihan länsipäässä ja 1 juna itäpäässä.
C. Vihollisen ilmatoimintaa ei havaittu.
D. Vih.it.aseita ratapihan eteläpuolella ja Nilonsaaren pohjoisosassa.
E. Sää kirkas, mutta näkyväisyys kohteella metsäpalojen takia huono.
1.lent.johtokoneen täh.:
Luutnantti A. Huhtala
2./8541.
14.7.1941 klo 20,15
Pommitusilmoitus no 15/41.
Kartta 1:400.000, lehdet E 3, E 4 ja E 5.
1. Henkilökunta ja koneet:
BL-139
Ohj. Luutn. Hakala
Täh. vänr. Vesavaara
Kk.amp. alik. Fennander.
BL-142
Ohj. vänr. Joutsen
Täh. vänr. Hamari
Kk.amp. kers. Rekola
2. Varustus:
Kaikissa koneissa pommit 4 x 250 lbs. Lyhyt mek ja 4 x 12,5 kg. herkkinä. BL-142:ssa Eagle-kamera ja BL-139:ssa lentolehtisiä.
3. Tehtävä:
Pommittaa Suojärven aseman ratapihalla havaittua kalustoa. BL-142:n valokuvattava pommituksen tulos. Pommitusmuoto: lentuekiila. Pommituskorkeus: BL-139:llä 4200 ft ja BL-142:lla 5500 ft.
4. Tehtävän suoritus:
Lähtö klo 17.00. Paluu klo 20.00.
Lentoreitti,- muoto- ja korkeus tehtävän mukainen.
Pommitussuunta 110° ja BL-139:N toisella ylilennolla 150°.
Pudotus sarjassa.
Pommitushetki klo 18.12 ja 18.15
Pommitus ja osumahavainnot:
BL-139 ensimmäisellä ylilennolla pudotetut 2 x 250 lbs:n pommit kk.ampujan ilmoituksen mukaan ratapihalla sen eteläpuolella.
BL-142:n tähystyjä huomasi pudottamistaan 4 x 250 lbs ja 4 x 12,5 kg:n pommeista räjähdyksiä ratapihalla, mutta valokuvaustehtävän vuoksi ei ehtinyt tarkemmin havainnoimaan.
BL-139:n toisella ylilennolla pudotettiin loput 2 x 250 lbs ja 4 x 12,5, tähtäys junariviin pääradalla aseman vieressä, sivultapäin havaitut räjähdyspilvet eivät ilmaisseet tulosta. Lentolehtiset pudotettiin pommituksen yhteydessä.
Tiedusteluhavainnot:
Klo 18.12, Suojärven ratapiha, ratapihalla 3 junaa ja erillisiä vaunuja.
Klo 18.12, Suvilahden sivuraide, n. 40-50 vaunua käsittävä juna.
Kahden edellisen lentueen pommit aiheuttaneet 2 tulipaloa asemarakennuksissa. Tarkemmat pommitustulokset ilmenevät otetuista valokuvista.
5. Vihollishävittäjiä ei havaittu
6. It.tulta runsaasti Suojärven aseman et.puolelta.
7. Muut havainnot:
Sää kirkas mutta Korpiselän - Suojärven välillä äskettäin sytytetyt kulot tekivät näkyväisyyden huonoksi.
/8541:n johtokoneen tähystäjä:
Vänrikki U. Vesavaara
3./8541.
14.7.1941 klo 20,15
Pommitusilmoitus /41.
Kartta 1:400.000, lehti E 5.
1. Koneet ja henkilökunta:
BL-140
Ohj. Luutn. Havola
Täh. Värn. Åkerlund
kk.amp alik. Hilden
BL-136
Ohj. Alik. Pasuri
Täh. Vänr. Keinänen
Kk.amp. alik. Taivainen
BL-145
Ohj. Luutn. Lumme
Täh. vänr. Hiltunen
Kk.amp. alik. Punnonen
Lähtö klo 17.00
Paluu klo 19,45
2. Varustus: 4/250 lbs. Lyhyt mek. ja 12/12,5 kg herkkinä
3. Tehtävä:
Maali: Suojärven asemalla oleva rautatiekalusto. Pommituskorkeus 5500 ft.
Menoreitti: Tukikohta-Korpijärvi-Suojärvi as.
Paluureitti: Suojärvi-Korpijärvi-Joroinen-Tukikohta.
4. Tehtävän suoritus:
Pommitushetki klo 18.10
Pommituskorkeus 5000 ft.
Pommitusmuoto terävä kiila
Pommituskohde Suojärven as.
Pommitussuunta 90°
Osumahavainnot, pommimäärä ja pudotustapa:
BL-140: Pommit osuivat ratapihan etelälaitaan, 10-20 m. lähimmästä vaunurivistä.
BL-136: Pommit osuivat ratapihan etelälaitaan.
BL-145: Pommit osuivat ratapihan itäpäähän, 2 järveen.
Kaikki pommit pudotettiin sarjassa.
Tiedusteluhavainnot:
18.10, Suojärven as., seisoi kolme vaunuriviä á n. 25 vaunua.
5. Vihollisen ilmatoiminta: ei ollut.
6. Vihollisen ilmatorjunta: Heikkoa it.tulta aseman itäpuolella.
7. Muut ilmoitukset: Sää autereinen.
/8451:n johtokoneen tähystäjä
Vänrikki E. Åkerlund.
- Pikku-Berliini
- sotvm2
- Posts: 625
- Joined: Mon May 12, 2008 22:55
- Location: Ala-Lappi
Vakuuttavaa työtä Martti kiitoksia Olipas junille varattu halkoja aseman lähelle ehkä 1,5 metrisinä vaikea hahmottaa mittakaavaa. Metrisenä se vissiin on palanut meidän veturien pesässä ? Mutta suuri maa suuret veturinpesät Olisipa vielä nähnyt palavia vaunuja, ja halkopinoja Olisi se vähäksi aikaa hillinny veturien liikennettä seki tihutyö
Yrjö Jylhä; Kaivo http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=4 ... 717&a=6054
Mitä enemmän asioita tietää, sen enemmän tietää asioita, joita ei tiedä.
Ymmärrys yltää loistavasti joskus yhtäpitkälle, kuin sotavalo.
Mitä enemmän asioita tietää, sen enemmän tietää asioita, joita ei tiedä.
Ymmärrys yltää loistavasti joskus yhtäpitkälle, kuin sotavalo.
-
- res vänr
- Posts: 840
- Joined: Sun Mar 16, 2008 19:49
Kieltämättä hienoa työtä! Pommari porukat ovat jääneet hävittäjä veikkojen varjoon jostain syystä. Luin tässä vähälle aikaa suurella mielenkiinnolla kolme kirjaa samalta kirjailijalta (vai historian dokumentoijalta?).
Matti Hämäläinen: Kolmen sodan pommittajat, Pommituslentolaivue 44 ja Pommituslentolaivue 46. Kerrassaan mainiota kirjoitus tyyliä ja huumorilla höystettyjä tarinoita sota vuosilta. Kirjat sisältävät myös runsaasti valokuvia, joista minä ainakin tykkään. Kiva nähdä kuvina myös miehet ja koneet jotka tekivät retkiään vihollisen selustaan pommittaen, tiedustellen, valokuvaten ja unohtamatta etenkään kaukopartioiden huoltoa. Ja kaikki tämä vihollisen paineen alla... hyvää kuvausta niin it'stä ja hävittäjä vaarasta.
Ja sää... se on ollut suuri tekijä suomalaisten pommari miehistöjen menetyksiin. Radiolla monesti yritettiin saada ilmoitus huonontuvista olosuhteista, mutta sitten ei sada yhteyttä...sinne vaan äijät yrittivät ja polttoaineen vähetessä yrittivät taas palata takaisin sekuntikellon ja kompassin avulla. Paljon ajoivat päin mäkiä ja epäonnistuneita pakkolaskuja. Ihan tässä ilta kaljan jälkeen herkistyy kun ajattelee niitä aikoja
Ylläpito voi siirtää tämän myös tuonne ilmailukirja puolelle, kun nyt karkasi näköjään lapasesta... snif...
Matti Hämäläinen: Kolmen sodan pommittajat, Pommituslentolaivue 44 ja Pommituslentolaivue 46. Kerrassaan mainiota kirjoitus tyyliä ja huumorilla höystettyjä tarinoita sota vuosilta. Kirjat sisältävät myös runsaasti valokuvia, joista minä ainakin tykkään. Kiva nähdä kuvina myös miehet ja koneet jotka tekivät retkiään vihollisen selustaan pommittaen, tiedustellen, valokuvaten ja unohtamatta etenkään kaukopartioiden huoltoa. Ja kaikki tämä vihollisen paineen alla... hyvää kuvausta niin it'stä ja hävittäjä vaarasta.
Ja sää... se on ollut suuri tekijä suomalaisten pommari miehistöjen menetyksiin. Radiolla monesti yritettiin saada ilmoitus huonontuvista olosuhteista, mutta sitten ei sada yhteyttä...sinne vaan äijät yrittivät ja polttoaineen vähetessä yrittivät taas palata takaisin sekuntikellon ja kompassin avulla. Paljon ajoivat päin mäkiä ja epäonnistuneita pakkolaskuja. Ihan tässä ilta kaljan jälkeen herkistyy kun ajattelee niitä aikoja
Ylläpito voi siirtää tämän myös tuonne ilmailukirja puolelle, kun nyt karkasi näköjään lapasesta... snif...