M/27 rv

Mosin-sukuiset kiväärit ja varusteet
JaLe
tstopp
tstopp
Posts: 103
Joined: Sat Nov 04, 2006 14:33
Location: HML

Post by JaLe »

JVA wrote:
JaLe wrote:Nyt kiinnostaakin, että kuinka monesta todistetusti alkuperäisestä m/27 yksilöstä on näyttöä kyseisten hiontajälkien osalta?
Sen verran täytyy sanoa, että ko hiontajälki voi olla toki muissakin aseissa, mutta kaikista tähän mennessä näkemistäni alkuperäisistä m/27rv aseista se on löytynyt. Kun olin hankkimassa omaa m/27rv kivääriä, eräs vanhempi keräilijä opasti minua tarkistamaan lukonkehyksen hiontajaljen. Ilmeisesti AseV1:n poisti tällä tavoin vanhat merkinnät lukonkehyksestä. Luonnollisesti lukonkehyksistä löytyy yhdyssäleen korvakkeiden urat.

Näin ollen AseV1:n kokoamista rv-kivääreistä pitäisi löytyä lukonkehys, joissa on tuo edellä mainittu hiontajälki. Onko joku rv-kiväärin omistajista eri mieltä?
Kyseessä ei liene sittenkään 100% ominaisuus. Sain rapakon takaa tiedot neljästä alkuperäisestä m/27 rv kivääristä. Niissä ei ole yhdessäkään näkyvissä kyseistä koneistusjälkeä. Omassani kehys on sileä, mutta se on näitä jälkeenpäin rakennettuja.

JVA
sotvm3
sotvm3
Posts: 598
Joined: Sun Apr 22, 2007 16:26

Post by JVA »

Todella mielenkiintoista. Olin aivan varma, että hiontajälki vai pitäisikö sanoa jyrsinnän jälki on rv:n lukonkehyksen tuntomerkki. Näin ollen olisin ollut samaa mieltä Polarfuchs:n kanssa noista m/27:n kehyksistä. Suomessa näkemissäni rv-kivääreissä tuo jälki on ollut poikkeuksetta. Oletko nähnyt kuvat noiden amerikan poikien aseista? Epäilen silti, että se työstöjälki sieltä pilkottaa sinistyksen alta ;)

JaLe
tstopp
tstopp
Posts: 103
Joined: Sat Nov 04, 2006 14:33
Location: HML

Post by JaLe »

JVA wrote:Todella mielenkiintoista. Olin aivan varma, että hiontajälki vai pitäisikö sanoa jyrsinnän jälki on rv:n lukonkehyksen tuntomerkki. Näin ollen olisin ollut samaa mieltä Polarfuchs:n kanssa noista m/27:n kehyksistä. Suomessa näkemissäni rv-kivääreissä tuo jälki on ollut poikkeuksetta. Oletko nähnyt kuvat noiden amerikan poikien aseista? Epäilen silti, että se työstöjälki sieltä pilkottaa sinistyksen alta ;)
Kuvia pitäisi tulla perästä. Pällistellään niitä sitten yhdessä. Tässähän voi olla kyseessä esimerkiksi valmistuseräkohtaiset erot. Rv- kivääreitä ei liene koottu yhtenäisenä sarjana?

User avatar
Polarfuchs
sotvm1
sotvm1
Posts: 721
Joined: Wed Nov 21, 2007 22:19
Location: Itä-Uusimaa

Post by Polarfuchs »

27 keskusteluun lisänä... Kuka tunnistaa tämän M27 -alkuaikojen kuriositeetin, tai kellä muulla on tälläinen kokoelmassaan, näitä ei ole montaa säilynyt!


Image
Där stridde en skara av trofasta män, till de yttersta skären trängda
bland holmar och klippor de kämpade än med räddningens vägar stängda.
(H.Berndtson, Hyllning till Pellingekåren)

Haudankaivaja

Post by Haudankaivaja »

Oliskohan tuo niitä Mauser-tyyppisen lehtivarmistimen kokeiluja m.27:aan?

User avatar
Polarfuchs
sotvm1
sotvm1
Posts: 721
Joined: Wed Nov 21, 2007 22:19
Location: Itä-Uusimaa

Post by Polarfuchs »

Sepä se Mauser -tyyppinen kokeiluvarmistin, ei vaan koskaan saavuttanut sarjatuotantoa. On aika hankalasti/kalliisti toteutettu. Ymmärrän hyvin että pysyttiin vakio 91:sen varmistin -kappaleessa.
Där stridde en skara av trofasta män, till de yttersta skären trängda
bland holmar och klippor de kämpade än med räddningens vägar stängda.
(H.Berndtson, Hyllning till Pellingekåren)

User avatar
sako92s
kenr, vr3
kenr, vr3
Posts: 1662
Joined: Sat Aug 26, 2006 18:32
Location: Uusimaa

Post by sako92s »

Omasta RV-kopsusta jyrsintäjälki löytyy.

Image

JaLe
tstopp
tstopp
Posts: 103
Joined: Sat Nov 04, 2006 14:33
Location: HML

Post by JaLe »

Sain rapakon takaa kuvan neljästä m/27rv:sta. Näyttäisi siltä, että niissäkin on varmuudella ainakin yhdessä tuo työstöjälki. Muissa kolmessa ei ainakaan tämän kuvan perusteella sellaisia näy.
Image

JVA
sotvm3
sotvm3
Posts: 598
Joined: Sun Apr 22, 2007 16:26

Post by JVA »

Onko se tuossa vasemmanpuoleisessa? Vaikea saada selvää. Kai se on sitten uskottava, että kaikissa m/27rv-kivääreissä tuota jyrsintäjälkeä ei sitten ole :!:

JaLe
tstopp
tstopp
Posts: 103
Joined: Sat Nov 04, 2006 14:33
Location: HML

Post by JaLe »

JVA wrote:Onko se tuossa vasemmanpuoleisessa? Vaikea saada selvää. Kai se on sitten uskottava, että kaikissa m/27rv-kivääreissä tuota jyrsintäjälkeä ei sitten ole :!:
Itselläni tuo kuva on paremmalla resoluutiolla ja työstöjälki näkyy tuossa oikeanpuoleisessa aseessa.

Kaikkiaan tuo jälki näyttää löytyvän kuitenkin aika monesta aseesta. Piirrettä täytynee siten pitää tyypillisenä, joskaan ei 100% ominaisuutena

User avatar
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2
Posts: 2084
Joined: Wed Oct 25, 2006 12:01
Location: Etelä-Karjala

Post by Rokka »

JaLe wrote:Sain rapakon takaa kuvan neljästä m/27rv:sta. Näyttäisi siltä, että niissäkin on varmuudella ainakin yhdessä tuo työstöjälki. Muissa kolmessa ei ainakaan tämän kuvan perusteella sellaisia näy.
Voi kun rakuunamäkeläisen sydäntä koskee, edes yhtä ei ole minulle suotu !!!

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

jmak
sotvm5
sotvm5
Posts: 457
Joined: Thu Jul 19, 2007 21:34
Location: Etelä-pohjanmaa

Post by jmak »

älä muuta sano!Taitaa jäädä haaveeksi!Missä hinnoissa alkuperäiset m/27 rv pyörii?!

User avatar
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2
Posts: 2084
Joined: Wed Oct 25, 2006 12:01
Location: Etelä-Karjala

Post by Rokka »

Viime talvena yksi olisi lähtenyt Saksan kautta ameriikasta Suomeen muistaakseni about 2500 taalaa eli noin 1600 euron hintaan, en raaskinut, mutta eipä noita suomessakaan ole tarjolla !!!

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

User avatar
jylhä
sotvm3
sotvm3
Posts: 598
Joined: Fri Jun 23, 2006 20:40

Post by jylhä »

Son tuurista kiinni, mä maksoin 200e suuporatusta, jossa on suorakaulaisesta M39:stä tehty tukki. Hinta ja laatu oli mun mielestäni ok.
"olisiko kuitenkin syytä ottaa taskuase mukaan"

jmak
sotvm5
sotvm5
Posts: 457
Joined: Thu Jul 19, 2007 21:34
Location: Etelä-pohjanmaa

Post by jmak »

Mistäs sako92s hommasi m/27 rv?

Post Reply

Return to “Mosin-Nagant”