Merritt-Brown Z51 vaihteistoöljy-kysymys

Keskustelua panssaroiduista ajoneuvoista. Tankit, panssariautot jne.
Post Reply
kantti
alik
alik
Posts: 78
Joined: Sun Aug 27, 2006 19:26
Location: Pohjoisessa

Merritt-Brown Z51 vaihteistoöljy-kysymys

Post by kantti »

Kaunista kesäpäivää.Välitän arvon raadille seuraavan kysymyksen johon on ollut kohtuu vaikea löytää kuuklen avulla vastauksia. Syvempää tietämystä kaivataan.Mitä nykypäivän vaihteistoöljyä voisi syöttää Merritt-Brown Z51 vaihteistolle? Jos vain joku arvaa/tietää niin replyä kehiin. Tänks!

User avatar
Komendantti
komendantti
komendantti
Posts: 2682
Joined: Wed Oct 17, 2007 10:19
Location: Etelä-Suomen Sotilaslääni
Contact:

Post by Komendantti »

Eiköhän tuohon pitäisi mennä ihan vaihteistoöljy joka kestää kuormitusta...
Löytyykö tietoa, mitä ovat käyttäneet alunperin?
Tuo raskas kalusto kyllä on tuttua, mutta siitä kun on jo sen verran aikaa, kun on näitä joutunut pohtimaan...
Wittman voisi heittää myös hyvän arvion tähän asiaan. :miettii:
Myös Panssarikillan ps-touhuajat osaisivat aika varmastikin heittää ihan hihasta hyvin oikeanlaisia vastauksia.
"Sotataidon huippu ei ole sadan voiton saavuttaminen sadassa taistelussa, vaan vihollisen kukistaminen ilman taistelua."
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu

Sotka
alik
alik
Posts: 74
Joined: Fri Jun 22, 2007 10:44
Location: Hattula

Post by Sotka »

Merritt-Brown Z51? :shock:
Olen aivan äimän käkenä, mutta kuullostaa brittiläiseltä ja kun ollaan panssarifoorumissa, onko kyse mahdollisesti Cometin tai Charioteerin vaihteistosta? Jos niin, saatan ehkä löytää tietoa.
MINÄ OLEN SYYTÖN, MINÄ HALUAN VAIN EHJIÄ TELAPYÖRIÄ!

User avatar
Wittmann
pskapt
pskapt
Posts: 1631
Joined: Tue Nov 14, 2006 10:35
Location: 7 SaL

Post by Wittmann »

Pitäisi kestää ihan normaalilla laatikko öljyllä. Mitään hydraulihilavitkuttimia laatikossa ei muistaakseni ole???

Niin Comet/Charioteenin lootastahan ON kyse???
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland

User avatar
Pikku-Berliini
sotvm2
sotvm2
Posts: 625
Joined: Mon May 12, 2008 22:55
Location: Ala-Lappi

Post by Pikku-Berliini »

Kait se normaali vaihdelaattikko öljy menee. (suosittelen tosi jäykkää 90-110W) Sen ajan öljyt nyt ei niin hienoja ole kuin nyt fiilistellään jos jonkin moisilla kestävyys tuloksilla.
Yrjö Jylhä; Kaivo http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=4 ... 717&a=6054

Mitä enemmän asioita tietää, sen enemmän tietää asioita, joita ei tiedä.

Ymmärrys yltää loistavasti joskus yhtäpitkälle, kuin sotavalo.

User avatar
smokeball
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 4444
Joined: Sat Nov 10, 2007 19:12
Location: Lappi

Post by smokeball »

Olisi kiva nähdä mihin vehkeeseen tuollaisia huolto-ohjeita kysytään. Päästäänkö joskus ajelulle. ;)
Viro, Aunus, Karjalan kaunis maa, yks suuri on Suomen valta.
Ylituubamestari Image

Sotka
alik
alik
Posts: 74
Joined: Fri Jun 22, 2007 10:44
Location: Hattula

Post by Sotka »

Noniin, Merritt-Browneja käytettiin Cometeissa ja Charioteereissa. Kuten edellä jo mainittiin, mitään nykyajan täyssynteettisiä erikoislitkuja ei kannata käyttää. Ovat siihen käyttöön aivan liian kalliita ja vuotavat todennäköisesti pian tiivisteiden välistä ulos. Pahimmillaan rikkovat lootan. Itselleni kävi samantapainen sattuma -70 Ford Caprin laatikon kanssa. Liian hieno vaihteistoöljy työntyi stefan välistä ulos ja kytkinakselin laakeri meni vaihtokuntoon. Vanhassa vara parempi.
Joku kysyi joskus AT-S vetäjien voitelusta, sama pätee myös (erityisesti) niihin, kunnon mineraaliöljyä, ei synteettistä.
MINÄ OLEN SYYTÖN, MINÄ HALUAN VAIN EHJIÄ TELAPYÖRIÄ!

User avatar
Wittmann
pskapt
pskapt
Posts: 1631
Joined: Tue Nov 14, 2006 10:35
Location: 7 SaL

Post by Wittmann »

Juu mineraali öljyä, joka on varmasti parempaa, kun se litku, mille aski on suunniteltu.

Uusilla öljyillä tulee ongelmaksi stefojen ja tiivisteiden kestävyys. Öljypumppu todennäköisesti tekee suuremmat paineet kun alkuperäisillä litkuilla ja aiheutaa sillä ongelmia.

merkki x ja 80w90 on varaan ok valinta.
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland

User avatar
reka65
kenr, vr4
kenr, vr4
Posts: 2457
Joined: Sat Sep 16, 2006 7:32

Post by reka65 »

Että siitä vaan veturitalleille kanisterin kanssa anova ilme kasvoilla.

Suoraan sanottuna en kyllä tiedä vetureiden öljyistä mutta kai niissäkin paksut tökötit ovat käytössä.Ottaa sen selville ja kyselee onko mistään ostomahdollisuutta.

Post Reply

Return to “Panssarit”