Sotahistoriaa muutetaan Huhtiniemessä, Lappeenrannassa ??

Keskustelua Suomen sotahistoriasta

Moderator: Juha Tompuri

Juha Tompuri
jvmaj
jvmaj

Post by Juha Tompuri »

Sturmmann wrote: Eli kaivettiinko tietoisesti tahallaan väärässä paikassa, jotta olisi saatu stoppi huhuniemen mysteerille???
Käsitääkseni ensin varmimmat ilmoitetut paikat tutkittiin maatutkalla, jonka jälkeen niistä paikoista joista oli havaintoja maa-ainesten siirtelystä, kaivettiin.

t: Sven
"Älyä kyll' ei Dufvalla lie liiaksi ollutkaan,
pää huono oli, arveltiin"

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

Jos nyt oikein ymmärsin aamun lehdestä, kaivauksia jatketaan ensikesänä, eduskunta on myöntänyt 100.000 ecun lisämäärärahan kaivausten jatkamiseen.

Aamunlehdessä oli myös mahdollisia kiinnostavia kaivuupaikkoja, mm. vanha ampumarata ja leirikenttä. Itse olen luullut "leirikentän" olevan toisessapaikan, mutta paikalta on "syväkurkun" ja edesmenneen torivalvoja Koistisen mukaan löytynyt 1970 luita ! No vasta viime viikonloppuna tulin kävelleeksi tuolla leirialueen rantamaastossa, alue on käsittämättömän erikoinen, siis itse en Lappeenrantalaisena alueella ole aiemmin käynyt, alue on rämettynyt, paljon erilaisia kaivantoja ja nuorempaa puustoa, no kun oman mielikuvituksen päästää valloilleen voisi kuvitella sieltä löytyvän vaikka mitä !

Mutta ystävämme Antti O.A. kirjoitti taas aamun lehdessä, suu vaahdoten, nyt puolustellakseen tuota aiemmin kirjoittamaani teloitusmateriaalin supistumista 490=>alle 80 että on se 80 miestäkin suuri luku se, no niin on, mutta kun taas samoihin lähteisiin viitaten tuosta 80 miehestä suurin osa saattoi jäädä Viipuriin kaatuneina, Upseereita oli useita nimeltä mainittuja, joita miehet kertovat jääneen heidän poistuttua taitelemaan tai makaamaan kuolleena kentälle. Mielestäni AOA tarrautuu jälleen korkinpalaan kelluakseen uponneen laivan jäämistössä...

...ja kauniiksi lopuksi voisin jälleen mainita, kyllä Huhtiniemestä lisää rumihia vielä löytyy... :-D

Hyvää ja mielikuvituksellista Joulua kaikille !

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

Nyt on sitten sekin päivä nähty, että poliisille on tehty tutkinta pyyntö viipurissa kadonneesta Kapteeni Malisesta, joka edes menneen Koistisen mukaan makaa Huhtiniemessä !

Wittmann
pskapt
pskapt

Post by Wittmann »

Mitäköhän Herra Kapteeni ois tehnyt, että olis joutunut Huhtiniemeen??? Sotalait on arvosta riippumatta samat sotilasarvoon katsomatta.

Mua ärsyttää tää Huhtiniemen juttu ja vielä enemmän ärsyttää jos pv on tuhonnut paperit.

On selvää, että niissä tilanteissa, missä kesällä -44 elettiin tulee karkureita. Kuitenkin kaikilla on mahdollisuus palata joukkoonsa. Vasta totaalikieltäytyjän pitäisi saada ylimääräisiä reikiä. On varma että ylilyöntejä silloin sattui, mutta pääasia on se että ryssä pysäytettiin ja olemme itsenäinen valtio. niissä olosuhteissa on silloin tarvittu äärinmäisiä tekoja.

Nyt vaan valtiovallan pitäisi ottaa muna käteen ja näyttää asioiden todellinen luonne.
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

Olen samaa mieltä kanssasi ! marjanpoimijoita oli paljon ja varmaan 99,9% niistä kavereista palasi yksikköönsä sumun hälvettyä !

Nitro
sotvm2
sotvm2

Post by Nitro »

Image
Tuommoista tekstiä löytyi KansaTaisteli lehden numerosta 10/1966.
Vieläköhän tuo päiväkäsky mahtaisi löytyä??

Juha Tompuri
jvmaj
jvmaj

Post by Juha Tompuri »

Juhani Tashin wrote:Näyttää siltä, ettei tässä ole totuuden häivää. Pelkkää fiktiota Huhtiniemen teloitukset ja kaikki.
http://www.esaimaa.fi/page.php?page_id= ... 0713525927

t: Sven
"Älyä kyll' ei Dufvalla lie liiaksi ollutkaan,
pää huono oli, arveltiin"

Spieß
kenr, vr4
kenr, vr4

Post by Spieß »

ja nyt tyrmätään huhut lopullisesti-..?
http://iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/u ... id=1441657
Si vis pacem, parabellum...
Image

Sturmmann
mars
mars

Post by Sturmmann »

Jos ne tutkisi vielä Taipalsaaren lentokentän reuna-alueet jne. oletetut hautapaikat, niin alkaa olla huhuilta siivet pois. Tai eihän näin herkullisia huhuja saa loppumaan, kun on lehdissä kerrottu silminnäkijä havainnoista jne.
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

Vähän alkaa tuntua, että ei tällä pyörittelyllä varmuutta saada, täytyy yrittää saada tuo Ylikankaan kirja jostain ja lukaista, ennen kuin kommentoi, mutta olisi kiva tietää miten "syväkurkku" on saatu kiinni väärennöksistä, kirjassa kuitenkaan "syväkurkkua" ei paljasteta, mutta toivottavasti perustelut miten asiat on väärennetty !

Muuten eikös asiakirja väärennös ole rikos ? kohta on jo poliisit tutkimassa :)

totuus ei selvinne koskaan, maata on liikaa jalkojen alla !

- j o n i -

Canet
kenr, vr2
kenr, vr2

Post by Canet »

Juu, siinä elokuvassa taisi olla se "Linda Syväkurkku" :lol:

Mahdolliset asiakirjaväärennökset Huhtinimen tapausten (siis epältyjen) ajoilta lienevät jo vanhentuneita rikoksia - ei niitä enää poliisi tutki.

Iltapäivälehdet ja eräät viikkolehdet lienevät lisänneet levikkiään näillä teloitustarinoilla niin paljon, että sikäliäsiä motiiveja asian reposteluun ei tarvinne syvältä tonkia - kun on löytynyt kunnolla "muniava kana", niin eihän hullukaan sitä tapa! No, ehkä tämä kohu kohtapuoleen vaimenee, mutta kyllä tässä varmaan vielä joitakin uusia "paljastuksia" kohtapouleen kuullaan - ja taas käy irtonumerokauppa! Ja aika ajoin juttu otetaan uuteen reposteluun, kun on puutetta uusista sensaatioista. Jos uutta ei ilmene, sitä keksitään.

reka65
kenr, vr4
kenr, vr4

Post by reka65 »

Näissä asioissa kun politiikka määrää järjen käytön,siellä saatetaan kaivaa vaikka niin syvälle että löytyy jonkun muinaissuomalaisen luut ja taas saa huhu vettä myllyynsä.

On asioita joita kaivellaan kaivelemisen ilosta,vaikkapa viipurin menetys,tali-ihantala ja huhtiniemi.En nyt sanoisi näiden olevan kärkikolmikossa mutta tähän malliin kuitenkin.

Lueskelin monena iltana uudestaan tuon Käkösen kirjan Miehityksen varalta.Oli siinäkin asioita joita ei yleensä edes sivuta keskusteluissa ja joskus pitäisikin laittaa jutun tynkää tarkemmin niistä tänne.

Syväkurkkuja tuntuu ilmestyvän silloin kun ei enää osata sanoa asiasta mitään.Yleensä tuollaisen kurkun omaava on vielä siirtynyt ajasta ikuisuuteen ilman että olisi jäänyt todisteeksi paperin palastakaan.

Selväähän on tuo sota aikana teloittaminen maassa kuin maassa.Missä luettiin tuomioita helposti,missä hieman ajatellen.Silloin kun joukot ovat hajallaan ja siellä joku houkuttelee vain pelästyneitä jatkamaan pakoaan,mitä tuollaiselle pahanilman linnulle pitäisi tehdä.Päästää kotiinsa naureskelemaan vai laittaa kenttäoikeuden eteen.

Nämä ovat vaikeita asioita niin tuomareille kuin tuomittavillekin.Helposti ei kuolemantuomio ole tullut niillekään jotka olivat sen teoillaan ansainneet.

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

reka65 wrote:Syväkurkkuja tuntuu ilmestyvän silloin kun ei enää osata sanoa asiasta mitään.Yleensä tuollaisen kurkun omaava on vielä siirtynyt ajasta ikuisuuteen ilman että olisi jäänyt todisteeksi paperin palastakaan.
Eli kaikki huhun tiimoilla on ollut edes menneen torivartija Koistisen tekeleitä ? Hänhän oli innokas asian tutkiskelija ja kommentoija !

- j o n i -

tokarev38
sotvm6
sotvm6

Post by tokarev38 »

morjens! se syväkurkku on kyllä hengissä. ei sillä ole omakohtaista tietoa asiasta kun mitä näki 70-l.alussa vesijohtoa kaivettaessa.kaikki muu on omakeksimää.Koistinen silloin keräsi tuntolevyjä ynnä muuta,mutta ei saanut koskaan sitä pakettia lähtemään sota-arkistoon.....
Laineissa Laatokan mahti,kenkään ei kahlita voi
Veljet sen rantoja vahti,konsa on koittava koi?

Sturmmann
mars
mars

Post by Sturmmann »

Käsittääkseni toistamiseen karanneet ammuttiin ilman poikkeuksia. Näin asian on veteraanit kertoneet, mutta onko sitä sitten aina noudatettu?
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.

Post Reply

Return to “Suomen sotahistoria”