Onhan sitä tullut käytyä. Vuonna 2007 kesällä elokuussa kävin. Sitä saksalaisten teettämää huoltotietä ajoin melkein päähän asti noin 20 km. Tie oli silloin melko huonossa kunnossa alku päästä. Sillat oli kyllä suht hyvässä kunnossa, koska siellä päässä on entinen rajavartioidentupa ja poromiehet näyttivät kanssa käyttävän kyseistä tietä. Itse ajelin pakettiautolla, mutta kyllä siellä jotkun huimapäät näyttivät menevän ihan uusilla henkilöautoilla. Suurin osa autoista näytti olevan kalastajien. Ja olihan siellä tutkittavaa vaikka kuinka. Mielenkiintoinen paikka, mutta kannattaa varautua tien huonoon kuntoon. Vesi oli syönnyt monesta kohtaan tien melkein kokonaan poikki ja tunturi kohdilla jossa ajoin niin oli todella teräviä ja isoja kiviä (=renkaille hupaa). Matalemmalla autolla pääsee helposti pakoputkista eroon. Hyvä leiripaikkakin löytyi tien varresta kahden pienen lammen välistä. Oli se niin hieno ja mielenkiintoinen paikka, että menen toistekin.
Joo sinne ollaan menossa. Onneksi on maastoauto. tuo tien huono kunto on ollut tiedossa jo kalamiehien sivustoja lukiessa. reitillä on kai kaksi siltaa, toinen heikkokuntoinen. (poltettu?) Kun tien ajaa päähän, niin mihin ilmansuuntaan kannattaa lähteä, että löytää paikat?
Mallan rinteillä on kai jotain kanssa?
Norjan puolelle ollaan siitä jatkamassa. Siellä on Saksalaisten ja sitten vähän tuoreempaa NATO bunkkeria ym.
Maasturi on kyllä oikea peli tuonne.Käyty on useammankin kerran vuosien mittaan viim. v 2005, mutta henkilöautolla en viitsinyt ajella kuin noin 5 km, siihen pienelle purolle.Nähtäväähän siellä tosiaan on, sillä koko tienvarsihan on ollut oikeastaan suurta leirialuetta tuonne kalkkoaiville asti.Siinä missä on niitä murskekasoja on muuten ollut aikoinaan sakujen lentokenttä, tosin pieni
sellainen, ilmeisesti tarkoitettu vain yhteyskoneille.
1984 tuli pyörittyä koko kesä työn merkeissä käsivarressa. Silloin Kalkkoaivin tie oli kohtalaisessa "henkilöautokunnossa" Kalkkoaivin kämpälle saakka. Nähtävää on koko tienvarrella. Monessa pienessä kurussa -tieltä sivussa on jotakin olemisen jälkiä. Vaan tuntuu että tuo korroosio on tänä päivänä rajusti lisääntynyt. Ne roinat jotka v.84 oli ok, on tänä päivänä vain ruosteinen läikkä maastossa. Se lyhyt kenttä tien alkupuolella oli tarkoitettu Fieseler Storch -koneelle, tämähän laskeutui vaikka nenäliinalle.
Där stridde en skara av trofasta män, till de yttersta skären trängda
bland holmar och klippor de kämpade än med räddningens vägar stängda.
(H.Berndtson, Hyllning till Pellingekåren)
Ainoat tiet mitä tuli koluttua oli Bergsstrasse (Kalkkoaivin tie) ja Jägerwegen, Ruossakeron tie (yhtyy kinttupolkuna Bergstrasseen). Muita Saksalaisten tekemiä en tunnusta ajelleeni, mikä on kolmas mitä tarkoitat? Ruossakeron tie oli ainoastaan Lada Niva -kelvollinen aikanaan (84), onneksi sellainen oli työnpuolesta käytössä, tänä päivänä taitaa kasvaa senverta närettä että ainoa käyttökelpoinen kulkuneuvo on Pasi . Nunaksen (Sturmbock) P-puolella oli joku tienpohja, ei ajokelpoinen... Kartta mikä minulla oli silloin käytössä on 1834 1, 1:50000 vuodelta 1972, perustuen 64 -materiaaliin! Siinä näkyy hyvin vanhat tienpohjat (jostakin syystä tämä kartta kulkeutui mukana kotiin). Mikä on tämänpäivän kartan painovuosi alueelta?
Last edited by Polarfuchs on Fri Aug 22, 2008 23:31, edited 1 time in total.
Där stridde en skara av trofasta män, till de yttersta skären trängda
bland holmar och klippor de kämpade än med räddningens vägar stängda.
(H.Berndtson, Hyllning till Pellingekåren)
No, joo tuo kolmas oli tosiaankin se Nunaksen tie,semmoinen lyhyt tumppi sinne asemiin.Ruossakerolle tuli ajettua joskus v-87 jolloin jonkinlainen tie oli vielä olemassa osittain.Tosin loppumatka piti suunnistaa erivärisenä erottuvan kasvillisuuden perusteella.Se kun näkyi vielä tuolla tunturissa.
Kuvia on vaikea laittaa jakoon, minulla on suurin osa senaikaisista kuvista dioina. Muutama haalistunut värivalokuva löytyy.
Där stridde en skara av trofasta män, till de yttersta skären trängda
bland holmar och klippor de kämpade än med räddningens vägar stängda.
(H.Berndtson, Hyllning till Pellingekåren)
pistetääs ny muutama kuva syssyn reissusta, pitänee loputkin laitella kun kerkee...tiethän oli oikeen mainiossa kunnossa, vaikka ois satasta pyyhkiny
siis semmosta rynkytystä 20km et oksat pois ja ylimääräset mutterit nissanista maisemat oli kyllä upeita!
Mikki valaiskoon tahtoessaan paremmin "aarre" saaliista tosin oli siellä joku muukin kaivellu ilmeisesti turhaan
No olihan siellä kaikenlaista nähtävää. Tosin nuotiopaikkoja sekä kaljatölkkejä ihan liikaa. Tie oli kohtalaisen vaativa Kalkkoaiville, tai se saattoi johtua kyllä kuljettajastakin...
minä meinasin ensi kesänä lähtä käymään metallin paljastimien ja maasturin kera.
onko kenelläkään vinkkejä mistä päin kannattaa etsiä ja onko järvissä tavaraa jos ottaa sukellus vehkeet mukaan.
rocky86 wrote:minä meinasin ensi kesänä lähtä käymään metallin paljastimien ja maasturin kera.
onko kenelläkään vinkkejä mistä päin kannattaa etsiä ja onko järvissä tavaraa jos ottaa sukellus vehkeet mukaan.
miinaharavan kanssa menee hermot kun koko ajan piippaa...