Ratsuväkimuseo Lappeenranta
Moderator: Juha Tompuri
Ratsuväkimuseo Lappeenranta
Tuli eilen käytyä kotikaupungin linnoituksessa sijaitsevassa Ratsuväkimuseossa, tosin kesän viimeiset aukiolot ovat 17.8.2008 muutan vain tilauksesta.
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."
Museo on kyllä melkoisen pieni, mutta ihan mielenkiintoinen...
Tietääkö kukaan, valmistettiinko tuota kuvan alimmaisena olevaa Gallen-Kallelan m1919 ratsuväen upseeri tai museosta puuttuvaa aliupseeri miekkaa ? Olen hukannut oman Palokankaan miekkakirjan jonneen. Museossa ollut kappale on varmuudella killan tettämistä näköiskappaleista...
Tietääkö kukaan, valmistettiinko tuota kuvan alimmaisena olevaa Gallen-Kallelan m1919 ratsuväen upseeri tai museosta puuttuvaa aliupseeri miekkaa ? Olen hukannut oman Palokankaan miekkakirjan jonneen. Museossa ollut kappale on varmuudella killan tettämistä näköiskappaleista...
ratsuväki kivääreitä
Ratsuväenkiväärit vasemmalta Saksal. m/98a, Rakuunakivääri m/91 HRR, Ratsuväkikivääri m/27rv URR, Jap. karbiini m/05, Ven. karab m/07, Karab. m/38 VonEssen, karab. m/44
VonEssenin kilpi m/38 haavoittumisesta Säämäjärventaisteluissa
Berdan Rakuunakivääri m/1870 ja Jap. karbiini m/1897
VonEssenin kilpi m/38 haavoittumisesta Säämäjärventaisteluissa
Berdan Rakuunakivääri m/1870 ja Jap. karbiini m/1897
Kertokaapahan mitä nämä ovat, nästä ei kerrottu mitään, mutta Ulaanihan oli "vanha" ratsuväessa, virallisesti muistaakseni lipunkantaja ? no Mokkeri ... entäs "noita" ja "Jakoda" ? keskimmäiset kilvet "England, sto Imp. från England Ryttmästar v.Essen" toinen "Huntress sto Imp. från Hannover Ryttmästar v.Essen"
- Ned Flanders
- kenr
Jos löytyy ja hetkellisessä mielen häiriössä tuntuu ettet tarvitse sitä, niin tarjoa helevetissä tännepäin!Spiess wrote:Yht´äkkiä noista kuvista tulikin mieleeni eräs ukko joka esitteli minulle kerran vanhaa r-väen peitseä. Peitsi oli keskeltä poikki mutta muutoin ok, ryssän tekemä. En silloin ollut moisesta kiinnostunut, mutta pitäisköhän nyt kysyä ukolta vieläkö se löytyy?
Valmistusmääristä ei ole tietoa, mutta kyllä molempia valmistettiin.Rokka wrote:...
Molemmat Weyersberg, Kirschbaum & Co:n (WKC) valmistamia.
Re: Ratsuväkimuseo Lappeenranta
Katselin tuota kuvaa , taitaa Ratsuväkimuseossa olla hätäisesti koottu RV kun on etu-hihnanlenkkikin laitettu väärin päin ? Vanhalla on näkö kyllä vähän niin ja näin.
- Attachments
-
- hihnanlenkki 27-RV.jpg
- (85.13 KiB) Downloaded 1996 times
...katos perskules, tuo onkin vähän hankalampi kaveri selässä, empä aiemmin ole huomannut, täytyy huomauttaa
- j o n i -
- j o n i -
Osaako kukaan sanoa noitten numeroitten merkitystä hevosten nimikilvissä? Tietty jokaisella pollella oli "rekisterinumeronsa", mutta mitä tuo VII/305 ja R/69 kertovat?
Isoisä palveli Lappeenrannassa 1930-luvun alkupuolella. Hevosen nimi oli "Potkuri" - tuli kuulemma pollen käytöksestä.. Nyt huomaa, että liian vähän tuli aikanaan kysyttyä..
Ulaani oli tosiaan vanhemman ikäluokan kutsumanimi. Nuorempi ikäluokka ei kuulemma saanut käyttää kannuksiakaan..
Isoisä palveli Lappeenrannassa 1930-luvun alkupuolella. Hevosen nimi oli "Potkuri" - tuli kuulemma pollen käytöksestä.. Nyt huomaa, että liian vähän tuli aikanaan kysyttyä..
Ulaani oli tosiaan vanhemman ikäluokan kutsumanimi. Nuorempi ikäluokka ei kuulemma saanut käyttää kannuksiakaan..