Keskustelua 9 mm. Para patruunoista.

Alle 20-milliset patruunat yms.
Haudankaivaja

Keskustelua 9 mm. Para patruunoista.

Post by Haudankaivaja »

Kun tuo 9 mm. Para on varmaan Suomessakin tällä hetkellä ylivoimaisesti eniten käytetty käsiasepatruuna, niin olisi mukava kuulla mielipiteitä, että mitä merkkiä foorumilaiset yleensä käyttää? Onhan noita merkkejä, ylijäämää, Wolf, Sako, Lapua, Zenith, S&B, Barnaul, Magtech, PMC, Remington, Fiocchi, CCI Blazer, ym, ym...

Varmaan monet ampuu niitä halvemman pään paukkuja aika paljon. Siis mikä merkki tekee aseessasi pienempää kasaa ja mikä taas lentelee vähän joka puolelle taulua. Lisäksi joku merkki ei tee toisessa aseessa hyvää kasaa, mutta toiseen merkkiin sopii taas mainiosti.

Ainakin itselläni Husqvarna L-40 pistoolissa Fiocchi menee hyvin, PMC menee hyvin, S&B levittää aika paljon, samoin Zenith, Magtech vie oikealle alas, sitten tuo 7,5g CCI Blazer 115grainia menee kaikista huonoimmin. Se leviää kauttaaltaa taulun oikeaan reunaan ylös ja alas. Minkäslaiset Ase/patruunayhdistelmät muilla toimii?

FTR
Ylläpitävä voima
Ylläpitävä voima

Post by FTR »

Minä käytän S&B:tä. Kasigramman luodilla olevakin alkoi toimia, kun fiksasi Zetorin kynnen jousta jäykemmäksi. Menee ympäri taulua, mutta se ei ole patruunan vika :oops:

Magtech on myös toiminut ok. Tuntuu vaan pa...van asetta paljon enemmän.
- Elämä on ihmisen parasta aikaa -

Boreas
kers
kers

Post by Boreas »

Lähes kaikki merkit on kokeiltu läpi. Kaikilla on osunut niin hyvin kun "Glockkihommissa" vaaditaan. Myöskään kummempia osumapisteen vaihteluita ei ole vastaan tullut. Magtechia yleensä tulee Glockista päästeltyä, S&B:n 250 kpl pakettejakin on tullut ammuttua useampi ilman ongelmia. Osunnassa/toimivuudessa en ole havainnut eroa SRA tai 25m ammunnassa.

Karbiinilla kun päästelee niin ainakin S&B on osunnaltaan heikko. Tehdaspaukuista paras osunta Lapuan CEPP tai Megashock (<-ei taida olla enää tuotannossa). Lapuan 400 m/s lähtöinen FMJ osuu myös ihan kohtuudella. Paras paukku on tullut lataamalla itse ja pistämällä nokalle 7,8 g CEPPin.

Wittmann
pskapt
pskapt

Post by Wittmann »

Mä suosin S&B 9mm. Käy ja kukkuu riittävällä tasolla.

Mulla on nyt koekäytössä S&B:n bulkkia 223 ja hyvin tuntuu pelaavan.
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland

sarvipää
korpr
korpr

Post by sarvipää »

Magtech ja S&B pääosin. Riittävä käynti ja asiallinen hinta ratkaisevat. CCI:tä ostin joskus satsin, ei kulje ja laatu aika heikko. esim nalleja väärinpäin (pari tuhannessa). Keväällä mulle näytettiin CCI:tä missä luodit oli kuin Krimin sodasta peräisin. Kotimaiset ym. kalliit paukut eivät tuo rahalle vastinetta ainakaan mulle. Tussarina Israelin CZ klooni, CZ ja klokki.

jaska
maj
maj

Post by jaska »

CCI.tä olen käyttänyt syystä ,että olen halvalla saanut ja laatu on ollut tasaista.Ei mikään huippupatruuna mutta minun ammuntoihini on riittänyt.Ja tovat toimineet jopa kaverin m44 ja kp31 sessä.

Bushmaster
sotvm3
sotvm3

Post by Bushmaster »

S&B paukkua, 7.5 - ja 8 - grammaista olen ampunut kohta noin 2000 eikä ole koskaan ollut mitään patruunoista johtuvia ongelmia.

Haudankaivaja

Post by Haudankaivaja »

Entäpäs oletteko huomanneet 9 mm. patruunoissa sellaisia eroja, että jokin patruuna sotkisi ruutikaasuillaan asetta tavallista enemmän, tai onko joku merkki, mikä pitäisi ruutikaasujensa puolesta aseen tavallista puhtaampana?

erkkistyrox
korpr
korpr

Post by erkkistyrox »

Itse olen kellopelissä havainnut zenith:n ja s&b:n hyväksi . On halpa, pitää jokseenkin aseen puhtaana, on riittävän tarkka ja tasalaatuinen.
Barnaul ei toiminut minun aseessa, syttymättömiä paljon, likaa asetta runsaasti.
Näläkä lähtöö syömällä, akka juomalla

wee
alik
alik

Post by wee »

erkkistyrox wrote:Itse olen kellopelissä havainnut zenith:n ja s&b:n hyväksi . On halpa, pitää jokseenkin aseen puhtaana, on riittävän tarkka ja tasalaatuinen.
Barnaul ei toiminut minun aseessa, syttymättömiä paljon, likaa asetta runsaasti.
Omassa glocksterissa taas Barnauli pelaa hyvin. Roiskii 50mm kasaa noin 15m matkalta. Ruuti palaa kovalle noelle & karstalle ja tosiaan likaa aseen. Hinta kohdillaan.

Wolffin ysi ei käy glocksterissa, likaa aseen ja tekee ulosvetohäröjä.

Magtech 124 gr ja SK Zenith ovat parhaita. SK Zenith lienee Lapua Combatin "halpaversio".

Wittmann
pskapt
pskapt

Post by Wittmann »

Miten saat uziin toimintahäiriön 100ls ammuttuna???

Käytä wolffia. Olis sit muuten himppasen paskanen 3 lippaan jälkeen.
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland

Haudankaivaja

Re: Keskustelua 9 mm. Para patruunoista.

Post by Haudankaivaja »

Mitä mieltä ollaan CCI 9 mm. Para 115 grainia FMJ patruunoista? Jostain syystä tuota paukkua on viime aikoina ollut monessakin paikkaa myynnissä halvemmissa / kalliimmissa "tarjouksissa". Onko tuo luodin kevyempi paino 115 grainia verrattuna normaaliin 9 mm. Paran 124 grainiin ainoa syy paukun huokeampaan hintaan?

Miten patruuna on soveltunut käyttämiinne aseisiin ja oletteko huomanneet patruunassa jotain sekundaan viittaavia ominaisuuksia?

sarvipää
korpr
korpr

Post by sarvipää »

Juuri noissa patruunoissa olen nähnyt sekundaan viittaavia ominaisuuksia. Tuo aikaisempi kommenttini asiasta koski nimenomaan tuota 115grainista. Mitään aseen toimimattomuus murheita niiden kanssa ei ollut. Silti nykyään suhtaudun noihin erittäin skeptisesti. Pitää olla TOSI halpoja, että ostan.. :miettii:

sovmil
valik
valik

Post by sovmil »

Hyvin ovat S&B.t toimineet kaikella kalustolla,joilla niitä on tullut ammuttua sekä 7,5grammaset tavalliset fmj.t että etenkin 9grammaset subsonicit,joissa on tylppäkärkinen luoti.
Suosittelen ainakin kokeilemaan tuota subsonicia etenkin L-35 pistooliin,perinne ammuntoihin,jos tehdaspaukkua haluaa käyttää.
Käy erittäin hyvin omassa yksilössäni ja mukavan pehmoisen oloinen...ei rääkkää vanhaa sotaratsua !
Toimii tuo subsonic myös B&T vaimennetussa Glock 17.ssa oikein hyvin ja varmasti.
Käsittääkseni edullisin subsonic.

Haudankaivaja

Post by Haudankaivaja »

Joo, pitääkin hankkia tuota Sellier & Bellotin 9mm. Subsonicia kokeeksi tuohon L-35 pistooliin seuraaviin perinneaseammuntoihin. Siinähän on luodin lähtönopeus vain 305 m/sek. joten hitaasta lähtönopeudesta saattaa olla ainoastaan hyötyä osumakuvion suhteen. Kovemmilla latauksilla tahtoo osumat levitä vaan ympäri taulua.

Post Reply

Return to “Käsiasekaliiperit”