Mustaruuti aseiden luvat

Yleinen keskustelu aseista ja asekeräilystä.
Post Reply
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Mustaruuti aseiden luvat

Post by Rokka »

Jos joku hieman valaisisi ? vanhoissa mustaruuti aseissa ei lupaa tarvitse ? minkä on tämä vedenjakaja vuosi ? mutta jos aseella aikoo ampua lupa tulee hakea ? (siis jos joku aikoo ampua vanhalla aseella)

Miten muualla euroopassa yleensä ?

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Re: Mustaruuti aseiden luvat

Post by Rokka »

Lisättäköön, kuuluvatko tähän luvan varaisuuteen myös mustaruuti revolverit ? (tai varattomuuteen :) )

smokeball
kenr, vr2
kenr, vr2

Post by smokeball »

Maaginen vuosi on 1890 ja sitä vanhemmat ovat lupavapaita. Vuosi on siis määrätty Mosin-Nagantin perusteella. Yksi lysti millä periaatteella ase toimii, ainakin toistaiseksi :miettii: Tietenkin, jos nurkassa sattuu olemaan joku oikein vanha Maxim tai Gatling, voipi viranomainen ryhtyä nikottelemaan. Ampumaharrastukseen tulee hakea lupa.
Viro, Aunus, Karjalan kaunis maa, yks suuri on Suomen valta.
Ylituubamestari Image

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

Eli otetaan esimerkki ! Minulla olisi vanha ennen 1890 tehty suustaladattava Colt ! Tämä ei tarvitsisi lupaa ? Mutta jos aseella haluttaisiin ampua sen pitäisi olla luvilla ? mitäs mieltä tuolla laitoksella ollaan tuollaisten vanhojen kanssa ja "uudelleen" luvittamisesta ?

Mitens sitten kun ko. ase olisi mallia esim. mallia 1860 mutta se olisikin tehty 1970 luvulla ? Saisiko sen poistaa luvilta, jos todetaan että sillä ei ammuta ??? vai pitäisikö se jotenkin dekota ?

- j o n i -

reka65
kenr, vr4
kenr, vr4

Post by reka65 »

Uusvanhat mustaruutiaseet ovat luvan alla.Pitää olla tosiaankin tuo Smokeballinkin mainitsema 1890 tai vanhempi.

sarvipää
korpr
korpr

Post by sarvipää »

Vielä pitää muistaa, että jos ollaan rajatapauksessa, valmistusvuoden todistusvastuu on aseen omistajalla.

mikko2
kers
kers

Post by mikko2 »

sarvipää wrote:Vielä pitää muistaa, että jos ollaan rajatapauksessa, valmistusvuoden todistusvastuu on aseen omistajalla.
On muuten melko hankala tilanne, kun ajatellaan jotain kyläsepän takomaa asetta jossa ei ole minkäänlaisia leimoja :miettii:

J
luutn
luutn

Post by J »

No jos se Maxin on vanhempi kuin 1890 ja käyttää mustaaruutia niin ei se lupaa tarvii.
VRV - J
- kuinka lakkasin olemasta huolissani ja opin rakastamaan pommia -

1st Sergeant
res luutn
res luutn

Post by 1st Sergeant »

Ampuma-aselaki 19§ antaa tähän aivan selkeän ja yksiselitteisen vastauksen:

"Ennen vuotta 1890 valmistettujen mustaruutiaseiden kuljettaminen ja säilyttäminen ei ole luvanvaraista. Luvanvaraista ei myöskään ole tällaisten mustaruutiaseiden pitäminen museossa tai kokoelmassa, ellei aseilla ammuta. Ampuma-aseasioita käsittelevä ministeriö voi antaa säännöksiä muidenkin asehistoriallisesti arvokkaiden vanhojen ampuma-aseiden vapauttamisesta luvanvaraisuudesta tässä momentissa tarkoitetuin edellytyksin."

Eli jos viilataan tätä pilkkua hieman ja taivutellaan rautalankaakin hieman, niin: Ennen vuotta 1890 valmistettu ase EI ole lupavapaa, vaan ennen vuotta 1890 valmistettu MUSTARUUTIase. Tässä moni menee vipuun. Tosin yhden käden sormilla taitaa saada laskea nitrolle valmistetut, ennen 1890 asemallit...

Replikat, eli siis uustuotantona tehdyt mustaruutiaseet EI ole lupavapaita missään oloissa (paitsi dekoina). Ennen vuotta 1890 VALMISTETTUA(!) mustaruutiasetta ei tarvi luvittaa, ellei sillä ammu. Jos ampuu laukauksenkin, niin silloin ase tarvii luvan.
Olipa miekka miestä myöten, kalpa kantajan mukahan,
jonka kuu kärestä paistoi, päivä paistoi lappeasta,
tähet västistä välötti, hevonen terällä hirnui,
kasi naukui naulan päässä, penu putkessa puhusi.

Post Reply

Return to “Yleinen asekeskustelu”