Lupavapaan aseen maahantuonti!

Yleinen keskustelu aseista ja asekeräilystä.
Post Reply
Skirita

Lupavapaan aseen maahantuonti!

Post by Skirita »

Kuis on, koska ennen 1890 valmistettu ase on lupavapaa (ellei sillä aio ampua) niin tarvitseeko tällaisen aseen maahantuonti millaiset muodollisuudet. Eli jos ostan aseen maasta, jonka lainsäädäntö ei aseta rajoitteita tällaisten antiikkiaseen viennille niin mikä on tilanne maahantuonnin suhteen?

User avatar
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2
Posts: 2084
Joined: Wed Oct 25, 2006 12:01
Location: Etelä-Karjala

Re: Lupavapaan aseen maahantuonti!

Post by Rokka »

Osaako kukaan pykälät, miten esim. Saksassa tämä vanha ase sääntö menee, vai meneekö ?

egunista katsellut monesti noita mustaruutiaseita, mielestäni siellä on uusiotuotanto suustaladattavia kivääreitä merkittynä, "vanha lupavapaa" ? Kannattaa olla tarkkana, ettei kapsahda ?

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

John Moses
kaartsotvm3
kaartsotvm3
Posts: 569
Joined: Mon Feb 13, 2006 9:04

Re: Lupavapaan aseen maahantuonti!

Post by John Moses »

Ainakin Ranskassa ja Belgiassa uustuotanto-mustaruutiaseetkin olivat vielä jokin aika sitten täysin lupavapaita ja myös ulkomaalaisen ostettavissa ilman rajoituksia...nykytilanteesta en tiedä. Periaatteessa ennen vuotta 1890 valmistetun, ei-ampumakäyttöön menevän aseen tuominen pitäisi olla lupavapaata, ja homma onnistui ihan ok ainakin vielä viime vuosikymmenellä...
Image

Pentta
kers
kers
Posts: 147
Joined: Fri Mar 31, 2006 21:01
Location: Porvoo

Re: Lupavapaan aseen maahantuonti!

Post by Pentta »

Hei
Asia riippuu pitkälti toimitusmaasta. Suomi ei vaadi lupaa jos kyseessä ennen 1890 valmistettu mustaruutiase. Tullin perimä maksu on eri juttu, jos ase tulee ei EU-maasta.
Eli esim Saksa edellyttää yksityistä ennakkosuostumusta ennen v1890 valmistetuille aseille, jotka ovat panokselle. Ruotsin tilanne muuttuu koko ajan, ilmeisesti ei antiikkiase voidaan toimittaa vain aseliikkeelle. Antiikkiase Ruotsissa on suustaladattava.
Mutta taas vastaavasti USA:sta saa ennen 1890 valmistetun aseen tulliin ja kotiin, kunhan maksaa aseen.
Laita viesti minulle niin voin neuvoa.

Skirita

Re: Lupavapaan aseen maahantuonti!

Post by Skirita »

Pentta wrote:Hei
Asia riippuu pitkälti toimitusmaasta. Suomi ei vaadi lupaa jos kyseessä ennen 1890 valmistettu mustaruutiase. Tullin perimä maksu on eri juttu, jos ase tulee ei EU-maasta.
Eli esim Saksa edellyttää yksityistä ennakkosuostumusta ennen v1890 valmistetuille aseille, jotka ovat panokselle. Ruotsin tilanne muuttuu koko ajan, ilmeisesti ei antiikkiase voidaan toimittaa vain aseliikkeelle. Antiikkiase Ruotsissa on suustaladattava.
Mutta taas vastaavasti USA:sta saa ennen 1890 valmistetun aseen tulliin ja kotiin, kunhan maksaa aseen.
Laita viesti minulle niin voin neuvoa.
Tattista etukäteen, itse asiassa tuo USAn tarjonta kiinnostaa eniten. Mutta palaan varmasti asiaan, ei varmaankaan kuitenkaan ihan lähitulevaisuudessa...

Osaatko sanoa mitään Britannian tilanteesta?

Post Reply

Return to “Yleinen asekeskustelu”