ILMAVOIMIEN ESIKUNTA
Osasto 1.
22.3.1942
N:o 2044/IV/3/E
10 RP/LeK
Koskee: spriibensiiniseoksen käyttöä lentomoottoreissa.
Liittyy: Ilmav.E:n Os.2:n kirj.N:o 13149/IX H/PHT - 12.12.41 ja N:o 4176/IX H/PHT/P - 25.2.42.
8 5 0 1
10. Kpk.
Koska moottorit Sh 14 A 4 ja Whirlwind R-975 E 3 jo jonkin aikaa on peruskorjausten jälkeisissä koekäytöissä koeajettu sekä lentobensiinillä että spriibensiiniseoksella ja koska niissä on käytännöllisessä lentopalveluksessa jo pitemmän aikaa kokeiltu spriibensiiniseosta ilman, että olisi todettu vaarallisia haittoja mainitun seoksen käytöstä, käsken Le.SK:n ja T-Le.Lv.35:n kaikissa SS- ja WHR-moottoreissa viipymättä, viimeistään 10.4.1942 mennessä ottamaan käyttöön polttoaineen, jossa on
50 % alkoholia (98 %) ja
50 % H-bensiiniä.
Pieni öljynlisäys mainittuun seokseen on osoittautunut hyväksi (Os.2:n kirj.N:o 4266/IX H/PHT/P-26.2.1942.). Tarvittavan alkohoolin ja H-bensinin tilaavat käyttäjät suoraan Ilmavoimien Esikunnan Sotavarustusosastolta.
Ennen seoksen käyttöönottoa jossakin lentokoneessa on suoritettava koneen polttoainesäiliöiden ja -putkistojen perusteellinen puhdistus (huuhtelu) sekä kaasuttimien, suuttimien suurennus ja mahdollisesti tarpeellinen sytytyshetken säätö. Näistä, kuten muistakin spriibensiiniseoksen käytössä noudatettavista ohjeista määrää tarkemmin Ilmav.E:n Sotavarustusosasto, jonka on antamansa määräykset asetettava myös Os.1:n tietoon. Sotavarustusosaston on valvottava seoksen käyttöönottoa ja sitä varten lähetettävä ensi tilassa Le.SK.uun ja T-Le.Lv.35:een moottoritarkasja, jonka tehtävänä on säiliöiden ja putkistojen puhdistuksen, moottoreiden säädön, koekäytön, suuttimien vaihdon, polttoaineen sekoituksen y.m. siirtymisvaiheessa huomioonotettavien tehtävien opastaminen ja valvonta.
Spriibensiiniseoksen käyttö on jatkuvasti kokeilua, jota valvoo ja josta vastaa Ilmav.E:n Sotavarustusosasto. Asianomaisten käyttäjien on saatettava sekä Os.1:n että Os.2:n tietoon kaikki seoksen käytössä tekemänsä havainnot viipymättä, jotta niiden takia mahdollisesti tarpeellisiin toimenpiteisiin voidaan ajoissa ryhtyä.
Erikoisesti on varottava vähääkään lisäämästä spriibensiiniseosta sellaisen koneen säiliöihin, jossa ei ole suoritettu tämän seoksen käyttöönoton vaatimia toimenpiteitä.
Ilmavoimien komentaja
Kenraaliluutnantti J.F. Lundqvist
Osasto 1:n päällikkö
Everstiluutnantti O. Sarko
Jakelu:
Ilmav.E:n Os.2.
Le.SK
T-Le.Lv.35
Le.V
Tiedoksi:
Le.Lv.48
Mek.K
Lentoj.Koul.K
Veljekset Karhumäki OY
Varalle 1 kpl
Spriibensiiniseoksen käyttö lentomoottoreissa
Re: Spriibensiiniseoksen käyttö lentomoottoreissa
Biopolttoaine on siis vanha keksintö lentokoneissakin! Seos on varmaan estänyt veden kertymisen samalla, kuin on tuonut huomattavat säästöt.
Pakkasen vuoksi Fiattien risiiniöljyvoitelu temppuili ja piti lurauttaa 5% bensaa joukkoon, mutta se onkin jo eri tarina.
Pakkasen vuoksi Fiattien risiiniöljyvoitelu temppuili ja piti lurauttaa 5% bensaa joukkoon, mutta se onkin jo eri tarina.
- Sturmmann
- mars
- Posts: 2229
- Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
- Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
- Contact:
Re: Spriibensiiniseoksen käyttö lentomoottoreissa
Kuinka paljon tehot tippuvat alkoholia suuresti lisätäessä? Jossain koulutuskeskusksissa sillä tuskin väliä on, kun pienemmilläkin tehoilla oppii lentämään. En ehdi googletella alkon polttoarvoja nyt jne. Jos jollain on asia hanskassa valmiiksi, niin kiinnostaisia.
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.
Re: Spriibensiiniseoksen käyttö lentomoottoreissa
Eikös alkomahooli periaatteessa lisää tehoa?? Noi kiihdytysautoilijathan käyttää sitä tiukemmissa värkeissä.
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland
Nra of Finland
Re: Spriibensiiniseoksen käyttö lentomoottoreissa
Lämpöarvo on alkoholilla pienempi, joten sitä pitää polttaa 25% enemmän bensiiniin verrattuna, (siitä tuo suuttimien suurennus).Wittmann wrote:Eikös alkomahooli periaatteessa lisää tehoa?? Noi kiihdytysautoilijathan käyttää sitä tiukemmissa värkeissä.
Puristuskestävyys on huomattavasti parempi kuin bensiinillä. Ihmetyttää vain tuo 98% alkoholi, olikohan se metanolia, etyylialkoholia käsittääkseni saa vain 96%:n vahvuisena.
Re: Spriibensiiniseoksen käyttö lentomoottoreissa
Uskoisin Metanoliin, kiihdytysautot syövät Nitrometaania Alkoholeilla on se etu bensiiniin, että ne sisältävät itsessään happea. Normaali bensiinikäyttöinen ottomoottori "tukehtuu" helposti liian rikkaalla seoksella, kun ei saa riittävästi happea paloon, alkoholia voidaan näin syöttää suhteellisesti suurempana määränä palon vielä tapahtuessa "puhtaasti", näin saadaan hetkellisiä suuria tehoja.Väbä wrote:Lämpöarvo on alkoholilla pienempi, joten sitä pitää polttaa 25% enemmän bensiiniin verrattuna, (siitä tuo suuttimien suurennus).Wittmann wrote:Eikös alkomahooli periaatteessa lisää tehoa?? Noi kiihdytysautoilijathan käyttää sitä tiukemmissa värkeissä.
Puristuskestävyys on huomattavasti parempi kuin bensiinillä. Ihmetyttää vain tuo 98% alkoholi, olikohan se metanolia, etyylialkoholia käsittääkseni saa vain 96%:n vahvuisena.
...tai jotain
- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."