Kypärähuput
Kypärähuput
Tuli hankittua tällainen kypärän vuoden -68 huppu:
Omasta muististani aiemmin käyttämissäni on ollut pidemmät korvaliepeet, edessä napitus (yksi vai kaksi nappia?) ja erillinen vain yhdestä päästä kiristettävä naamanympäryskiristysnaru. Lisäksi päänympäryskiristysnaru on kulkenut erillisestä kankaasta leikatussa tunnelissa.
Muutamissa 60-luvun alun kuvissa hupun alta törröttää lippa. Onko tämä lippalakin lippa (melko hankalaa kun päässä on vielä kypärä), vai tehtiinkö ensimmäisiin huppuihin lippa? Alunperinhän huppua pidettiin napitettuna takkiin, eikä suinkaan pelkästään kypärän päällä.
Laittakaapa kuvia omista hupuistanne, erityisesti kiinnostaisi omaan takkiini sopiva huppu, siis sellainen jossa kiinnitysnapit hupussa!
Omasta muististani aiemmin käyttämissäni on ollut pidemmät korvaliepeet, edessä napitus (yksi vai kaksi nappia?) ja erillinen vain yhdestä päästä kiristettävä naamanympäryskiristysnaru. Lisäksi päänympäryskiristysnaru on kulkenut erillisestä kankaasta leikatussa tunnelissa.
Muutamissa 60-luvun alun kuvissa hupun alta törröttää lippa. Onko tämä lippalakin lippa (melko hankalaa kun päässä on vielä kypärä), vai tehtiinkö ensimmäisiin huppuihin lippa? Alunperinhän huppua pidettiin napitettuna takkiin, eikä suinkaan pelkästään kypärän päällä.
Laittakaapa kuvia omista hupuistanne, erityisesti kiinnostaisi omaan takkiini sopiva huppu, siis sellainen jossa kiinnitysnapit hupussa!
Re: Maastopuvut
Huppu mallia -88
- Attachments
-
- kyparahuppu.jpg
- (55.14 KiB) Downloaded 1718 times
- Elämä on ihmisen parasta aikaa -
- Tulenjohtomies
- kenr
- Location: Михайловская артиллерийская академия Санкт-Петербург
Kunhan nyt ensin jostain sais edes tuollaisen.MaK wrote:Laittakaapa kuvia omista hupuistanne
Lähes täysin identtinen löytyy mikä MaKilla. Mielestäni se on selkeämmin tarkoitettu saksalaismalliseen kypärään, siinä kun on hieman pidemmät nuo "korvukset" eli sopisi sikäli saksalaismalliseen, siinä kun on pidemmät liepeet korvien päällä... Sopii kuitenkin nyörien kiristelyllä myös Wärtsilän "pipoon" oikein hyvin.
Valmistusvuosi oli meikäläiselläkin muistaakseni -68... Pitää kuvata joku päivä.
Valmistusvuosi oli meikäläiselläkin muistaakseni -68... Pitää kuvata joku päivä.
hmmm mulla on germaanin päällä huppu, mutta valmistusvuotta en muista. Pitää katsoa jokupäivä....
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland
Nra of Finland
Onko tuo se jonka ostit minulta?Saatan tietenkin erehtyäkin mutta näyttää jotenkin samanlaiselta.Minun huppuni oli kuin tehty saksalaismalliselle kypärälle ja sivussa samanlainen rispaus.Aloin kuitenkin miettiä oliko minulla nappeja liepeessä kaulukseen kiinnitystä varten.MaK wrote:Tuli hankittua tällainen kypärän vuoden -68 huppu:
Hep! Täältä löytyy Itsekin katselin että onpa tosiaan samannäköinen kuin omani, siis reka65:n entinen. Eipä ole nappeja, siinä on vain napinlävet takin kaulukseen kiinnitystä varten.reka65 wrote:Onko tuo se jonka ostit minulta?Saatan tietenkin erehtyäkin mutta näyttää jotenkin samanlaiselta.Minun huppuni oli kuin tehty saksalaismalliselle kypärälle ja sivussa samanlainen rispaus.Aloin kuitenkin miettiä oliko minulla nappeja liepeessä kaulukseen kiinnitystä varten.
Niin, ei se ole se, tuon hupun mukana tuli myös m62-teräskypärä. Milloin muuten teräskypärän leukahihna muuttui "kolmipisteiseksi", eli siihen tuli ylimääräinen hihna joka kulkee niskan kautta?reka65 wrote: Onko tuo se jonka ostit minulta?Saatan tietenkin erehtyäkin mutta näyttää jotenkin samanlaiselta.Minun huppuni oli kuin tehty saksalaismalliselle kypärälle ja sivussa samanlainen rispaus.Aloin kuitenkin miettiä oliko minulla nappeja liepeessä kaulukseen kiinnitystä varten.
Last edited by wikke on Thu Nov 20, 2008 20:40, edited 1 time in total.
- Tulenjohtomies
- kenr
- Location: Михайловская артиллерийская академия Санкт-Петербург
Otatko kuvan siitä potan sisustasta...en viitsinyt sitä kysellä siltä myyjältä keneltä ostit sen.MaK wrote:[hupun mukana tuli myös m62-teräskypärä. Milloin muuten teräskypärän leukahihna muuttui "kolmipisteiseksi", eli siihen tuli ylimääräinen hihna joka kulkee niskan kautta?
Hihna muuttui kolmipisteisestä kaksipisteiseksi,ajankohtaa en tarkkaan tiedä,arvelen 1965 olevan aika lähellä.
Kurkaappas vuosileimaa niskassa...
Nyt muistankin,joskus vain muisti pätkiiTeeJii wrote:Hep! Täältä löytyy Itsekin katselin että onpa tosiaan samannäköinen kuin omani, siis reka65:n entinen. Eipä ole nappeja, siinä on vain napinlävet takin kaulukseen kiinnitystä varten.reka65 wrote:Onko tuo se jonka ostit minulta?Saatan tietenkin erehtyäkin mutta näyttää jotenkin samanlaiselta.Minun huppuni oli kuin tehty saksalaismalliselle kypärälle ja sivussa samanlainen rispaus.Aloin kuitenkin miettiä oliko minulla nappeja liepeessä kaulukseen kiinnitystä varten.
Aloin oikein tosissani miettiä kummat siinä oli,reiät vai napit.