Martti Kujansuu wrote:Muistutan uudestaan, että konekiväärikameroiden kanssa ei olla tekemisessä pelkästään rahan kanssa vaan siihen tarvitaan myös oikea infastruktuuri.
Martti Kujansuu wrote:KK-kameroita ei luultavasti otettu laajamittaiseen käyttöön koska kehittäminen olisi vaatinut ammattitaitoa ja resursseja. Suuri osa kemikaaleista ei olisi suoraan sopinut elokuvafilmin kehittämiseen ja muutenkin SA-kuvaajat saivat parhaimmat välineet. Valokuvaamosta värvätty "still-mies" ei todellakaan osaa automaattisesti kehittää elokuvafilmiä jos on koko ammattiuransa ottanut passikuvia.
Martti Kujansuu wrote:Sven Tuuva wrote:
Vähän epäilisin väitettyä (?) ammattitaitoisen henkiökunnan ja kemikaalien puutetta syyksi ettei kk-kameroita otettu käyttöön. Huikan myös epäilisin perustuuko väitteesi todella mainitsemaasi lähteeseen.
Siinä olet oikeassa, että hypoteesini kk-kameroiden "hylkäämisestä" ei perustu lähteisiin vaan omaan kokemukseeni valokuvauksesta & elokuvaamisesta siviilissä sekä Ilmavoimien "videopajalla" Tikkakoskella.
No niin minä vähän ajattelinkin.
Itse olen jonkin verran kuvaillut 8-millisillä, ja kehitellyt mustavalkofilmiä ja -kuvia. Ymmärrän hyvin, että digi/videokuvaajista vanhanajan tekniikka voi tuntua vaikealta, mutta luulisin (elokuvafilmiä en ole kehittänyt) ettei sen kanssa passikuvia työkseen (jos on myös itse ne kehittänyt) kuvanneella ole minkäänlaisia ongelmia työskennellä myös elokuvafilmien kanssa.
Lisäksi esim kapeahkoa 16-millistä filmiä "kuluu" hävittäjässä aika vähän = vähän käytettäviä nesteitä.
Eikä se oikeastaan edes kait olisi mikään pakko edes kehittää niitä kuvia joka laivueessa itse.
Sotien ajalta en muista olleen mitään pahempia puutteita kehitysaineista?
Se, ettei meillä otettu kameroita käyttöön, ei kait ollut lentäjien, vaan päättäjien, ilmavoimien johdon, vika.
t: Sven