Panssarivaunun laakerit
Panssarivaunun laakerit
Toisaalta kun minua kiinnostaa maailmassa kaikki mahdottomat ja mahdolliset asiat, niin panssarivaunutietoudessa on vielä sellainen singon ammuksen mentävä aukko.
Minkälaisia laakereita käytetään panssarivaunujen telapyörästöissä? Kuulalaakereita, rullalaakereita, kartiorullalaakereita, tuskin sentään liukulaakereita? Miten on laakerointi suojattu, että pöly, hiekka, muta, tomu, vesi ei pääse laakerin sisään tekemään tuhojaan?
Onko laakerointi vaunuissa yleensä kuinkakin kestävä, jos niihin ei ole tullut ammuksien aiheuttamia vaurioita? Tuli vaan mieleen kun katselee noita Afrikakorpsin vaunurivistöjä tuolla aavikon hiekassa, että oliko näissä vaunuissa jouduttu panostamaan telapyörien laakerointiin vielä tavallistakin enemmän, verrattuna "helpommissa" olosuhteissa liikkuviin vaunuihin?
Minkälaisia laakereita käytetään panssarivaunujen telapyörästöissä? Kuulalaakereita, rullalaakereita, kartiorullalaakereita, tuskin sentään liukulaakereita? Miten on laakerointi suojattu, että pöly, hiekka, muta, tomu, vesi ei pääse laakerin sisään tekemään tuhojaan?
Onko laakerointi vaunuissa yleensä kuinkakin kestävä, jos niihin ei ole tullut ammuksien aiheuttamia vaurioita? Tuli vaan mieleen kun katselee noita Afrikakorpsin vaunurivistöjä tuolla aavikon hiekassa, että oliko näissä vaunuissa jouduttu panostamaan telapyörien laakerointiin vielä tavallistakin enemmän, verrattuna "helpommissa" olosuhteissa liikkuviin vaunuihin?
- Komendantti
- komendantti
- Posts: 2682
- Joined: Wed Oct 17, 2007 10:19
- Location: Etelä-Suomen Sotilaslääni
- Contact:
Re: Panssarivaunun laakerit
Rulla- ja/tai kartiorullalaakerointi.Haudankaivaja wrote:Minkälaisia laakereita käytetään panssarivaunujen telapyörästöissä?
Telap. laakeristo kiristetään telapyörän ja vaappuvivun väliin, jonka jälkeen koko laakeripesä täytetään nipan kautta vaseliinilla. Näin tuon kutakuinkin muistaisin.Haudankaivaja wrote: Miten on laakerointi suojattu, että pöly, hiekka, muta, tomu, vesi ei pääse laakerin sisään tekemään tuhojaan?
Jos laakeriston kireys ja sen rasvaus tarkastetaan säännöllisesti, niin kestävyys on hyvä. Kuumissa aavikko-olosuhteissa voisin kuvitella, että vaseliini kuumenee helpommin paljon juoksevammaksi, jolloin se saattaa päästä helpommin valumaan ulos epätiiviistä pesästä.Haudankaivaja wrote:Onko laakerointi vaunuissa yleensä kuinkakin kestävä, jos niihin ei ole tullut ammuksien aiheuttamia vaurioita?
Esim. Wittmann voi halutessaan täydentää asiaa.
"Sotataidon huippu ei ole sadan voiton saavuttaminen sadassa taistelussa, vaan vihollisen kukistaminen ilman taistelua."
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu
Re: Panssarivaunun laakerit
Yöpöydälläni on iltalukemisena Peter Müllerin ja Wolfgang Zimmermannin kirjat Sturmgeschütz III Band 1 ja 2.
Kirjan mukaan Saksassa alettiin käyttää yhä enenevästi liukulaakereita sen jälkeen, kun liittoutuneet olivat pommittaneet Schweinfurtin kuulalaakeritehtaita. Ja laakerit toimivat hyvin. Varsinkin sodan loppupuolella kaluston elinkaari oli lyhyt (kirjassa mainitaan, että vuonna -45 ei joukko-osastoissa itärintamalla ollut yhtään yli 3 kk vanhaa Sturmia), joten ei laakereiden edes tarvinnut olla kestäviä.
Kirjan mukaan Saksassa alettiin käyttää yhä enenevästi liukulaakereita sen jälkeen, kun liittoutuneet olivat pommittaneet Schweinfurtin kuulalaakeritehtaita. Ja laakerit toimivat hyvin. Varsinkin sodan loppupuolella kaluston elinkaari oli lyhyt (kirjassa mainitaan, että vuonna -45 ei joukko-osastoissa itärintamalla ollut yhtään yli 3 kk vanhaa Sturmia), joten ei laakereiden edes tarvinnut olla kestäviä.
- Komendantti
- komendantti
- Posts: 2682
- Joined: Wed Oct 17, 2007 10:19
- Location: Etelä-Suomen Sotilaslääni
- Contact:
Re: Panssarivaunun laakerit
Melkoisen karua.Pexsi wrote:(kirjassa mainitaan, että vuonna -45 ei joukko-osastoissa itärintamalla ollut yhtään yli 3 kk vanhaa Sturmia)
"Sotataidon huippu ei ole sadan voiton saavuttaminen sadassa taistelussa, vaan vihollisen kukistaminen ilman taistelua."
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu
Re: Panssarivaunun laakerit
Jep, noin lyhyellä käyttöiällä olisi voinut olla ilman laakereitakin...hih... olis vaan laittanu reilusti vaseliinia akselin ja pyörän väliin...
Si vis pacem, parabellum...
Re: Panssarivaunun laakerit
Se, ettei yli kolme kk vanhoja Sturmeja olisi ollut lainkaan itärintamalla vuonna 1945, kuulostaa kyllä näin äkkiseltään ehkä hieman liioitellulta. Miten asia on tarkalleen esitetty mainitsemassasi kirjassa?Pexsi wrote:Varsinkin sodan loppupuolella kaluston elinkaari oli lyhyt (kirjassa mainitaan, että vuonna -45 ei joukko-osastoissa itärintamalla ollut yhtään yli 3 kk vanhaa Sturmia)
Re: Panssarivaunun laakerit
Tarkistin kirjasta (huomautus ei koskenutkaan pelkästään itärintamaa, vaan sekä länsi- että itärintamaa) ja se menee näin: "Mitte April waren die meisten Fahrzeuge keine 3 Monate alt. Die Sturmartillerie existierte kaum mehr, der bestand hatte innerhalb von zweieinhalb Monaten, trotzt der Anlieferung von etwa 600 neuen Sturmgeschützen um mehr als drei Viertel abgeommen".
Huhtikuun puolivälissä suurin osa kalustosta ei ollut edes 3 kuukautta vanhaa. Rynnäkkötykistö tuskin enää oli olemassa, vahvuus oli vähentynyt kahdessa ja puolessa kuukaudessa enemmän kuin kolme neljäsosaa, huolimatta noin 600 vaunun täydennyksestä.
Eli on siellä varmasti ollut jokunen vanhempikin, mutta kulutus on ollut mieletöntä.
Vaikuttavasti kirjassa kerrotaan myös lukuina divisioonien loppuunpalamisista, esimerkiksi Kampfgruppe, joka oli muodostettu 1. Inf.Div, 58. Inf.Div ja 93. Inf.Div, vahvuus (18.4.1945) yhteensä 350 miestä, ei panssareita eikä Sturmeja.
Inhimillinen pikku detalji oli, kun OKH kielsi sotaoikeuden uhalla panssarimiehistöiltä "kaasuttimien ja suuttimien porauksen, sekä moottoreiden virittämisen" koska toimet lisäsivät kulumista ja kulutusta. Ne voitiin katsoa Saksan puolustusta heikentäviksi ja seurauksena saattoi olla jopa kuolemantuomio. Pojat on poikia, varmaan olivat viritelleet koneitaan, josta syystä näinkin ankara käsky annettiin.
Tässä linkki, jos jotakuta kiinnostaa: http://www.historyfacts.biz/aspx/shop/b ... px?lang=de
Huhtikuun puolivälissä suurin osa kalustosta ei ollut edes 3 kuukautta vanhaa. Rynnäkkötykistö tuskin enää oli olemassa, vahvuus oli vähentynyt kahdessa ja puolessa kuukaudessa enemmän kuin kolme neljäsosaa, huolimatta noin 600 vaunun täydennyksestä.
Eli on siellä varmasti ollut jokunen vanhempikin, mutta kulutus on ollut mieletöntä.
Vaikuttavasti kirjassa kerrotaan myös lukuina divisioonien loppuunpalamisista, esimerkiksi Kampfgruppe, joka oli muodostettu 1. Inf.Div, 58. Inf.Div ja 93. Inf.Div, vahvuus (18.4.1945) yhteensä 350 miestä, ei panssareita eikä Sturmeja.
Inhimillinen pikku detalji oli, kun OKH kielsi sotaoikeuden uhalla panssarimiehistöiltä "kaasuttimien ja suuttimien porauksen, sekä moottoreiden virittämisen" koska toimet lisäsivät kulumista ja kulutusta. Ne voitiin katsoa Saksan puolustusta heikentäviksi ja seurauksena saattoi olla jopa kuolemantuomio. Pojat on poikia, varmaan olivat viritelleet koneitaan, josta syystä näinkin ankara käsky annettiin.
Tässä linkki, jos jotakuta kiinnostaa: http://www.historyfacts.biz/aspx/shop/b ... px?lang=de
- Pikku-Berliini
- sotvm2
- Posts: 625
- Joined: Mon May 12, 2008 22:55
- Location: Ala-Lappi
Re: Panssarivaunun laakerit
Tuli mieleen:
-44 Kun Lapin-sota alkoi, Ruotsalaiset eivät enää toimittaneet saksalaisille kuulalaakereita (SKF). Tunnetusti laadukkaita laakereita.
-44 Kun Lapin-sota alkoi, Ruotsalaiset eivät enää toimittaneet saksalaisille kuulalaakereita (SKF). Tunnetusti laadukkaita laakereita.
Yrjö Jylhä; Kaivo http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=4 ... 717&a=6054
Mitä enemmän asioita tietää, sen enemmän tietää asioita, joita ei tiedä.
Ymmärrys yltää loistavasti joskus yhtäpitkälle, kuin sotavalo.
Mitä enemmän asioita tietää, sen enemmän tietää asioita, joita ei tiedä.
Ymmärrys yltää loistavasti joskus yhtäpitkälle, kuin sotavalo.
Re: Panssarivaunun laakerit
Juurikin näin.Pexsi wrote: Eli on siellä varmasti ollut jokunen vanhempikin, mutta kulutus on ollut mieletöntä.
Re: Panssarivaunun laakerit
http://xmb.stuffucanuse.com/xmb/viewthread.php?tid=2893
Tämä panssarivaunu on hajotettu alkupaloiksi,hyvä käydä katsomassa,kunnes ei ole kasattu!
Huom! Kone on jo kasassa!
http://picasaweb.google.com/amevier/Nar ... 1695882242
Info:
Igor Sedunov
Tel +37251 572 80
Tämä panssarivaunu on hajotettu alkupaloiksi,hyvä käydä katsomassa,kunnes ei ole kasattu!
Huom! Kone on jo kasassa!
http://picasaweb.google.com/amevier/Nar ... 1695882242
Info:
Igor Sedunov
Tel +37251 572 80
Re: Panssarivaunun laakerit
Mielenkiintoista kuinka Pantherin runko on hitsailtu kasaan ja muotoon melko samanlaisista palasista
Re: Panssarivaunun laakerit
Ei oleellista lisättävää kollegan tietoihinKomendantti wrote:Rulla- ja/tai kartiorullalaakerointi.Haudankaivaja wrote:Minkälaisia laakereita käytetään panssarivaunujen telapyörästöissä?
Telap. laakeristo kiristetään telapyörän ja vaappuvivun väliin, jonka jälkeen koko laakeripesä täytetään nipan kautta vaseliinilla. Näin tuon kutakuinkin muistaisin.Haudankaivaja wrote: Miten on laakerointi suojattu, että pöly, hiekka, muta, tomu, vesi ei pääse laakerin sisään tekemään tuhojaan?
Jos laakeriston kireys ja sen rasvaus tarkastetaan säännöllisesti, niin kestävyys on hyvä. Kuumissa aavikko-olosuhteissa voisin kuvitella, että vaseliini kuumenee helpommin paljon juoksevammaksi, jolloin se saattaa päästä helpommin valumaan ulos epätiiviistä pesästä.Haudankaivaja wrote:Onko laakerointi vaunuissa yleensä kuinkakin kestävä, jos niihin ei ole tullut ammuksien aiheuttamia vaurioita?
Esim. Wittmann voi halutessaan täydentää asiaa.
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland
Nra of Finland