kiikaritähtäin
kiikaritähtäin
Pitäisi löytää viitasen asepajan tekemän metsästyskiväärin selkään kiikaritähtäin! Olisko kellään ehdotuksia/suosituksia.Asetta tultaisiin käyttämään radalla ja metsästyksessä!
Re: kiikaritähtäin
Haetko jotain aikakauteen liittyvää vai pelkästään hyvää tähtäintä?
Hakusesa oli löytää vain hyvä tähtäin!
Siinäpä yksi helpoimpia asioita päättää,
1. ammutaan hirviä suurennos 4x
2.ammutaan hanhia suurennos 12x
3.ammutaan peuraa illalla lavalta etulinssin oltava 50mm
4.ammutaan radalla suurennos 22x
itelläni on nyk. neljä eri kivääri/kiikariyhd, eikä vieläkään ole palaset kohdallaan
1. ammutaan hirviä suurennos 4x
2.ammutaan hanhia suurennos 12x
3.ammutaan peuraa illalla lavalta etulinssin oltava 50mm
4.ammutaan radalla suurennos 22x
itelläni on nyk. neljä eri kivääri/kiikariyhd, eikä vieläkään ole palaset kohdallaan
6.D; primus inter pares.
Ja jos haet kiikarin suorituskykyä viimeisen päälle niin unohda variaabelit ja hanki kiinteällä suurennuksella oleva, kuhunkin tarkoitukseen omansa.
Tutkimattomat ovat ihmismielen tiet ja ymmärrys usein niin heikko.
kärsiikö kiikarin tarkkuus jos siinä on pitkä suurennus alue 3-12?
Valovoima ennenkaikkea kärsii. Hämärähommissa varsin oleellinen asia. Itsellä on ollut joitakin halvahkoja variaabeleita eikä niiden kuvan terävyyskään ole ollut kiinteäsuurennuksisten kanssa samalla tasolla. Hirvikokeen ampumisessa näillä asioilla ei ole juuri merkitystä mutta kyttäysmetsällä juuri ja juuri näkörajoilla pienikin ero on merkittävä.
Oletko koittanut laatuputkia?Valovoima ennenkaikkea kärsii. Hämärähommissa varsin oleellinen asia. Itsellä on ollut joitakin halvahkoja variaabeleita eikä niiden kuvan terävyyskään ole ollut kiinteäsuurennuksisten kanssa samalla tasolla.
Joo, muutama vuosi sitten etsiskelin itselleni peura&sikahommiin hämärä/pimeäkiikaria. Silloin vertailtiin pimeän laskeutuessa muutamien eri valmistajien sekä kiinteällä että säädettävällä suurennuksella olevia kiikareita. Ensiksi putosivat halvimmat ja sitten säädettävät kiikarit. Toki on tunnustettava että kun mennään huippulaatuisiin putkiin niin ei variaabelikaan ole huono, mutta kun hinta on toista kertaluokkaa niin mielestäni hinta/laatu ei enää välttämättä kohdanneet toisiaan.Vuppe wrote:Oletko koittanut laatuputkia?
Itse päädyin tuosta valikoimasta 8x56 Dokteriin joka ei nyt valovoimaisin ollut mutta hinta/valovoima kohdallaan.
Sillä ammuin viimeksi Marraskuussa sikaa 02.30 aamuyöstä kuun ollessa pilvessä ja maan aavistuksen kuurassa ja hyvin näkyi.
Niinhän se on että jos haluaa hyvän ja halvan niin pitää ostaa molemmat.
Pitää paikkansa, mutta joskus kovalla työllä löytää myös käyttökelpoisen kompromissin.
Saksalaiset ja Itävaltalaiset laatumerkit ovat varmoja valintoja. Jos haluaa kompromissia, niin nyt on jenkkiläisen Leupoldin hinta aika kohillaan. Sakemanneista joutuu pulittamaan helposti toista tonnia, mutta kohtuullisen jenkin saa alle puoleen hintaan.
ostin tascon allaround-kiikarin 6-18x56. Ihan en ole joka suurennos alueen terävyyteen tyytyväinen, mutta hinta/laatu on kohdallaan.
Se on mun 20'' arskan päällä ja jos näätte jonkun vääntämässä pääsiäis-lauantaina santiksen kisoissa vääntämässä arskaa rusetille, niin menkää ohi tuntematta....
Se on mun 20'' arskan päällä ja jos näätte jonkun vääntämässä pääsiäis-lauantaina santiksen kisoissa vääntämässä arskaa rusetille, niin menkää ohi tuntematta....
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland
Nra of Finland
Itse olen huomannut ,että säätösuurennuksinen kiikari on paras yleiskäyttöön.Sitten tulee kysymys mihin käyttöön sitä itse käyttäisit.Täällä on jo aika hyvä haarukointi eri suurennusten ja valovoiman suhteen ,mutta tarkempi"neuvominen"on mahdotonta jos käyttötarkoitusta ei tiedä.Jos et käytä hämärässä niin pärjäät myös pienemmällä putken rungon halkaisijalla jne.
kyseistä kiikari tultaisiin käyttämään enemmän pienriistan ja hirven metsästykseen päiväajalla, joten putki ei tarvitsisi olla 50 runkoputkella.Mikä laatu on noissa bsa putkissa?