Sippelin BT-42 Viipurissa
Re: Sippelin BT-42 Viipurissa
Perspektiivistä. Jos perspektiivi on täysin oikein, niin maalauksesta/piirroksesta tulee jäykkä ja pysähtynyt. Perspektiivin vääristämisellä tai 'virheillä' saadaan aikaan elävyys ja liike.
Re: Sippelin BT-42 Viipurissa
Kadun viimeinen rakennus ei ole samassa linjassa muiden kanssa ja näyttää kaatuvan. Vasemmalla olevat sotilaat näyttävät melko kääpiöiltä (tarkoituksellako?) tupakkamieheen verrattuna vaikka ovat vain muutaman metrin päässä hänestä. Valo tulee oikealta yläkulmasta, mutta tykin sivussa ei näy mitään selkeätä varjoa (tosin osittain tämän voi selittää taivaan pilvisyydellä).Panssarijääkäri wrote:Huomauttakaa, olkaa hyvä.
-
- kers
- Posts: 166
- Joined: Thu Oct 25, 2007 13:15
- Location: Tampere
- Contact:
Re: Sippelin BT-42 Viipurissa
Kiitos. Sallinet että kommentoin. Tuo rakennusten linja tuli esiin jo luonnosteluvaiheessa. Kun maalaan akryyleillä, teen ensin pohjalle lyijykynäluonnoksen ja sitten vielä "tussiluonnoksen", eli olennaiset kohdat, viivat tms. harmaasävytussilla. Kun maalaa peittävällä värillä on riski että hyvä luonnos hukkuu värin alle ja siinä siiten rupeat raapimaan päätä että mitenkäs minä tämän nyt piirsinkään. Kun tällaisia perspektiivijuttuja tulee vastaan, yleensä lisään vain savua tai pölyä ja koetan hukuttaa virheet sinne alle. Joskus kopiokone ja skanneri kuitenkin muuttavat värejä niin että nokkelatpokkelat huomaavat nämä kuitenkin.Martti Kujansuu wrote:Kadun viimeinen rakennus ei ole samassa linjassa muiden kanssa ja näyttää kaatuvan. Vasemmalla olevat sotilaat näyttävät melko kääpiöiltä (tarkoituksellako?) tupakkamieheen verrattuna vaikka ovat vain muutaman metrin päässä hänestä. Valo tulee oikealta yläkulmasta, mutta tykin sivussa ei näy mitään selkeätä varjoa (tosin osittain tämän voi selittää taivaan pilvisyydellä).Panssarijääkäri wrote:Huomauttakaa, olkaa hyvä.
Joskus tussijälki jää selkeämmin näkyviin maalin alta:
http://fc05.deviantart.com/fs39/f/2008/ ... rannus.jpg
Joskus sen saa uskottavasti peitettyä:
http://fc01.deviantart.com/fs41/f/2009/ ... rannus.jpg
Tämä ei kuitenkaan ole Kannaksenkatu (en saanut tarpeeksi hyviä referenssikuvia ja löysin "virtuaali-Viipuri 1939" sivuston vasta kun työ oli valmis, perkele) vaan joku kapeampi sivukatu, ennen taistelutoiminnan alkua. Kiväärimiehestä tuli silti aika tumppi, mutta meitähän on moneen junaan.
Ilma lienee hieman pilvinen, varjot eivät ole liian kontrastisia. Varjon ei pitäisikään mielestäni langeta vaunun (ajajan penkiltä katsottuna) oikealle puolelle, vaan enemmänkin sen eteen. Vertaa kuvan oikeaan reunaan, tupakkimiehen ja kiviaidan varjoihin.
Hmmm, pitää tutkia itsekin tarkemmin. Kiitos rakentavasta kritiikistä!
"Koeta sinä, Tuomas, olla sitten hyvä sotamies" - papan viimeiset sanat allekirjoittaneelle.
"Kirjuri puristeli finnejä naamastaan. Muuten normaali palvelus" - merkintä 2KKK/JR29:n sotapäiväkirjassa Su 5.11.1939
"Kirjuri puristeli finnejä naamastaan. Muuten normaali palvelus" - merkintä 2KKK/JR29:n sotapäiväkirjassa Su 5.11.1939
Re: Sippelin BT-42 Viipurissa
Itse en tiedä mitään akryylilla maalaamisesta koska käytän itse munatemperaa, mutta maalaisin ensin pohjan pilvineen ja piirtäisin/siirtäisin vasta sitten rakennusten y.m.s. ääriviivat.Panssarijääkäri wrote:Kun maalaa peittävällä värillä on riski että hyvä luonnos hukkuu värin alle ja siinä siiten rupeat raapimaan päätä että mitenkäs minä tämän nyt piirsinkään.
Re: Sippelin BT-42 Viipurissa
panssarijääkärin maalaus/maalaukset ovat sanalla sanoen erittäin hienoja. turha tuijottaminen yksityiskohtiin ei tee millekkään taideteokselle oikeutta.
tekniset piirrustukset ovat tätä varten.
ehdotankin että tuot töitäsi nykyistä paremmin esille ja kenties jopa kaupan?
itseltä tuo ei aivan onnistu
menestystä jatkossa ja älä anna kritiikin murentaa. tyyliseikoistaan taiteilija tunnetaan.
tekniset piirrustukset ovat tätä varten.
ehdotankin että tuot töitäsi nykyistä paremmin esille ja kenties jopa kaupan?
itseltä tuo ei aivan onnistu
menestystä jatkossa ja älä anna kritiikin murentaa. tyyliseikoistaan taiteilija tunnetaan.
-
- jvmaj
- Posts: 1834
- Joined: Mon May 01, 2006 22:28
- Location: Koljonvirta
Re: Sippelin BT-42 Viipurissa
Eiku A17 Tetrarch, näkeehän sen jo telapyörästöstäkinSapööri wrote:Ihan selkeä KV-2:han tuo on. Älä nyt vähättele taitojasi.
t: Juha
"Älyä kyll' ei Dufvalla lie liiaksi ollutkaan,
pää huono oli, arveltiin"
pää huono oli, arveltiin"
-
- kers
- Posts: 166
- Joined: Thu Oct 25, 2007 13:15
- Location: Tampere
- Contact:
Re: Sippelin BT-42 Viipurissa
Olen kokeillut tuota joskus kouluaikoina kun oli mahdollisuus. Samalla tavalla maalaus tapahtuu, kerros kerrokselta, taustalta etualalle.Itse en tiedä mitään akryylilla maalaamisesta koska käytän itse munatemperaa, mutta maalaisin ensin pohjan pilvineen ja piirtäisin/siirtäisin vasta sitten rakennusten y.m.s. ääriviivat.
Millaisia töitä itse teet? Millaisia aiheita käsittelet? Onko töitä jossakin näkyvillä? Kiinnostaisi katsoa kun kerran täällä näyttää muitakin asiasta kiinnostuneita olevan.
Myös Taifun voisi pistää lisää kuvia jos inspiraatio jyllää.
Ei kritiikki missään nimessä ole huono asia, sitä on tullu kuultua jo lapsuudesta asti oman isän toimesta. Ja sillä sitä kehittyy.
"Koeta sinä, Tuomas, olla sitten hyvä sotamies" - papan viimeiset sanat allekirjoittaneelle.
"Kirjuri puristeli finnejä naamastaan. Muuten normaali palvelus" - merkintä 2KKK/JR29:n sotapäiväkirjassa Su 5.11.1939
"Kirjuri puristeli finnejä naamastaan. Muuten normaali palvelus" - merkintä 2KKK/JR29:n sotapäiväkirjassa Su 5.11.1939
Re: Sippelin BT-42 Viipurissa
Tällä hetkellä en harrasta realismia sillä puuhailen kalligrafian alalla. Tällä hetkellä ei ole mitään työn alla, mutta maalien valmistaminen on taide sinänsä. Mielenkiintoisia värejä saa suoraan takapihalta.Panssarijääkäri wrote: Millaisia töitä itse teet? Millaisia aiheita käsittelet? Onko töitä jossakin näkyvillä?
"Kirjastossani" on näkyvillä joitain esikuvia töilleni.
http://www.flickr.com/photos/36909145@N08/
Re: Sippelin BT-42 Viipurissa
Tuossa Sippelin vaunun paikka tänää, jotakuinkin valkoisen kuorma-auton kohdalla keula pois päin:
Ja tuossa vaunun hylyn taustalla näkyvä rakennus tänään:
jostain katoin rangaistustaulukoita...sippel oli saanut arestia, mutta 10.6 ne katsottiin "loppu suoritetaan myöhemmin"...eli saiko laguksen porukka 10.6-44 käskyn siirtyä johkun?
Ja tuossa vaunun hylyn taustalla näkyvä rakennus tänään:
jostain katoin rangaistustaulukoita...sippel oli saanut arestia, mutta 10.6 ne katsottiin "loppu suoritetaan myöhemmin"...eli saiko laguksen porukka 10.6-44 käskyn siirtyä johkun?
Vihdoinkin vapaa, sanoi venäläinen kun vangiksi jäi...
- Komendantti
- komendantti
- Posts: 2682
- Joined: Wed Oct 17, 2007 10:19
- Location: Etelä-Suomen Sotilaslääni
- Contact:
Re: Sippelin BT-42 Viipurissa
Panssaridivisioona toimi vuoden -44 alkaessa Päämajan reservinä hajautettuna Lappeenrannan, Enson ja Jääskin alueille, ja yhtymä otti osaa mm. vielä Puolustusvoimien lippujuhlaparaatiin Ensossa.Savu wrote:- - sippel oli saanut arestia, mutta 10.6 ne katsottiin "loppu suoritetaan myöhemmin"...eli saiko laguksen porukka 10.6-44 käskyn siirtyä johkun?
Ltn Stig Sippelin Er.PsK (Erillinen Rynnäkkötykkikomppania) oli sijoitettu talvesta -43-44 alkaen Lappeenrannan hirsirakenteiseen työväentaloon, jonka juhlasali palveli miehistön oleskelu- ja majoitustilana. Komppanian BT-42 -panssarivaunujen tallina ja koulutuspaikkana oli Lappeenrannan Rakuunamäen kupeeseen rakennettu uusi ratsastusmaneesi (http://www.elisanet.fi/harri.frestadius/k05d262b.jpg) ja läheinen laaja leirikenttä - siis lentokentän viereiset alueet.
Kesäkuun 9. päivänä Sippelin komppania sai hälytyksen ja sen BT-42 -vaunut valmisteltiin taistelua ja rautatiemarssia varten. Seuraavan 10. päivän aamuna kello 8.00 ylipäällikkö antoi PsD:lle käskyn siirtyä reserviin Karjalan kannakselle Muolaan-Kivennavan alueelle, jossa sen tuli valmistautua vastahyökkäykseen IV AK:n lohkolla (joka toteutettiin Kuuterselässä 14.–15. kesäkuuta VT-linjan murtumisen jälkeen.). Komppania siirtyi toiminta-alueelle rautatiekuljetuksessa Perkjärven aseman kautta.
Ltn Sippelin päälliköimä Erillinen Panssarikomppania ei kuitenkaan osallistunut Kuuterselän eikä vielä edes Kaukjärvi-Perkjärvi-Suulajärvi -taisteluihin, vaan se sai varmistustehtävien jälkeen käskyn siirtyä Muolaalta suoraan Viipuriin reserviksi.
Ai niin, pääasiallinen tietolähde oli Jatkosodan historia 4.
"Sotataidon huippu ei ole sadan voiton saavuttaminen sadassa taistelussa, vaan vihollisen kukistaminen ilman taistelua."
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu
Re: Sippelin BT-42 Viipurissa
Olisi mielenkiintoista tietää miksi BT-42.n pääaseeksi valittiin tuo 114mm haupitsi kun parempiakin vaihtoehtoja olisi ollut?Vaikkei vaunu kovin hääppöinen muutenkaan ollut niin sen pääase teki siitä lähes täysin hyödyttömän vihollisvaunuja vastaan,enemmänkin se oli telahaupitsi kuin rynnäkkötykki!
- Komendantti
- komendantti
- Posts: 2682
- Joined: Wed Oct 17, 2007 10:19
- Location: Etelä-Suomen Sotilaslääni
- Contact:
Re: Sippelin BT-42 Viipurissa
Kyllä vain, vaunujahan käytettiinkin keväästä -43 valmistumisen jälkeen aivan pääasiallisesti vihollispesäkkeiden yms. kohteiden tuhoamiseen etupäässä Syvärillä, ja siihen se oli jotakuinkin kohtuullisen toimiva. Sellaiseen käyttöön BT42:n suunnittelijat kenties jopa kyseisellä asevalinnalla ajattelivatkin, eli aivan toisenlaiseen päätarkoitukseen kuin Puna-armeijan tai Saksan asevoimien "todelliset rynnäkkötykit". Kertoihan sekin asiasta myös omaa karua kieltään, ettei vaunun pääaseelle ollut olemassa kuin yhdenlaista ajanmukaisiin hyökkäysvaunuihin tehoavaa ampumatarviketta - joka sekin oli lopulta esimerkiksi T-34-vaunuja ja sitä raskaampia vaunuja vastaan lähes täydellisen tehoton.jaska wrote:Olisi mielenkiintoista tietää miksi BT-42.n pääaseeksi valittiin tuo 114mm haupitsi kun parempiakin vaihtoehtoja olisi ollut? - - enemmänkin se oli telahaupitsi kuin rynnäkkötykki!
Lisäksi kuten hyvin muistamme, ei vaunuissa ollut mm. radioita eikä minkäänlaista konekivääriaseistustakaan...
"Sotataidon huippu ei ole sadan voiton saavuttaminen sadassa taistelussa, vaan vihollisen kukistaminen ilman taistelua."
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu
Re: Sippelin BT-42 Viipurissa
Tämmönen BT-42 löytyi en tiedä missä kuvattu.
- Attachments
-
- BT_42.jpg
- (93.01 KiB) Downloaded 1359 times
"Mies miestä vastaan taistelussa voittaja on se, jolla on yksi patruuna enemmän lippaassaan."
Erwin Rommel
Erwin Rommel
Re: Sippelin BT-42 Viipurissa
Lienee Viipurin ratapihalla. BT-42:n telat luistivat pois päältä ja vaunut jäi kiinni kiskojen väliin.