McCORMIC-TYKINVETÄJÄ
Re: McCORMIC-TYKINVETÄJÄ
Kormikin moottorissa on bensakäyttöä varten "apukammio", joka on dieselkäytössä suljettu.
Tykistömuseon McCormic on mielestäni päästetty luvattoman HUONOON kuntoon!
Aikanaan on tuotu paikalle kuulema "omin voimin", eipä taitaisi lähteä enää käyntiinkään!
Tykistömuseon McCormic on mielestäni päästetty luvattoman HUONOON kuntoon!
Aikanaan on tuotu paikalle kuulema "omin voimin", eipä taitaisi lähteä enää käyntiinkään!
-
- jvmaj
- Posts: 1834
- Joined: Mon May 01, 2006 22:28
- Location: Koljonvirta
Re: McCORMIC-TYKINVETÄJÄ
Näin minäkin muistelisin - ja siellä palotilaa lajentavassa "apukammiossa" sytytystulppa.Rakuuna wrote:Kormikin moottorissa on bensakäyttöä varten "apukammio", joka on dieselkäytössä suljettu.
t: Juha
"Älyä kyll' ei Dufvalla lie liiaksi ollutkaan,
pää huono oli, arveltiin"
pää huono oli, arveltiin"
Re: McCORMIC-TYKINVETÄJÄ
Tällainen systeemihän oli yleinen myös mm. vanhoissa traktoreissa.
Jos nyt jotakuta kiinnostaa enemmän, niin tässä amerikan mies selittää hommaa TD-20:n avulla. Systeemihän ei ole periaatteeltaan muuttunut sitten TD-14 jälkeen, kaveri tosin käynnistää akulla eikä veivillä.
http://www.youtube.com/watch?v=0tdsl5vU ... re=channel
http://www.youtube.com/watch?v=113_GCpy ... re=channel
Ja tässä käynnistellään TD-14.
http://www.youtube.com/watch?v=_345aBKy9nE
Jos nyt jotakuta kiinnostaa enemmän, niin tässä amerikan mies selittää hommaa TD-20:n avulla. Systeemihän ei ole periaatteeltaan muuttunut sitten TD-14 jälkeen, kaveri tosin käynnistää akulla eikä veivillä.
http://www.youtube.com/watch?v=0tdsl5vU ... re=channel
http://www.youtube.com/watch?v=113_GCpy ... re=channel
Ja tässä käynnistellään TD-14.
http://www.youtube.com/watch?v=_345aBKy9nE
Re: McCORMIC-TYKINVETÄJÄ
Tuon viimeisen juutuubin (ranskalaisen Alsace?) sivussahan on useita havainnollisia pätkiä
tuosta käynnistyshommasta.
Isäni palveli RaskPsto 23/3.Prikaati ja kertoi, että kun siirtyivät Kannakselta tammikuussa 1942
Maaselän kannakselle Kriville pakkasta oli 40 astetta. Kuljetusjunassa kuorma-autojen bensa- moottorien alla oli peltilaatikot, joissa hehkuvia hiiliä. Talviöljyt olivat ehkä vähän jäykkiä
tuolloin. Ison dieselmoottorin käynnistys oli luku sinänsä, ilman tuota Kormikin bensasysteemiä
tai erillistä apumoottoria a la Caterpillar/Stalinez hommasta ei olisi tullut mitään.
Nuo McCormicit hankittiin Atlantin takaa Talvisodan aikana yhdessä International K-7-autojen
kanssa ja tuotiin Suomeen välirauhan aikana joko Petsamon tai jonkin Norjan sataman kautta.
Suoraa laivayhteyttä Itämerellehän ei ollut tuolloin enää olemassa.
Mielestäni Tykistömuseon kannattaisi entisöidä ja säilyttää edes tuo yksi alkuperäinen vetäjä
muistona kaiken pikkutilpehöörin lisäksi.
tuosta käynnistyshommasta.
Isäni palveli RaskPsto 23/3.Prikaati ja kertoi, että kun siirtyivät Kannakselta tammikuussa 1942
Maaselän kannakselle Kriville pakkasta oli 40 astetta. Kuljetusjunassa kuorma-autojen bensa- moottorien alla oli peltilaatikot, joissa hehkuvia hiiliä. Talviöljyt olivat ehkä vähän jäykkiä
tuolloin. Ison dieselmoottorin käynnistys oli luku sinänsä, ilman tuota Kormikin bensasysteemiä
tai erillistä apumoottoria a la Caterpillar/Stalinez hommasta ei olisi tullut mitään.
Nuo McCormicit hankittiin Atlantin takaa Talvisodan aikana yhdessä International K-7-autojen
kanssa ja tuotiin Suomeen välirauhan aikana joko Petsamon tai jonkin Norjan sataman kautta.
Suoraa laivayhteyttä Itämerellehän ei ollut tuolloin enää olemassa.
Mielestäni Tykistömuseon kannattaisi entisöidä ja säilyttää edes tuo yksi alkuperäinen vetäjä
muistona kaiken pikkutilpehöörin lisäksi.
Re: McCORMIC-TYKINVETÄJÄ
Puolustusvoimain Katsaus 85. Lentojoukkojemme toimintaa. (27.7.1944).
Re: McCORMIC-TYKINVETÄJÄ
Kuvan pommirekeä kiskoo McCormic T6-traktori, joka oli TD 14-konetta pienempi petroolikäyttöinen, vähän pienitehoiseksi moitittu. Mallia oli Ilmavoimienkin käytössä kai yli 100
kappaletta Markku Mäkipirtin mukaan.
kappaletta Markku Mäkipirtin mukaan.
Re: McCORMIC-TYKINVETÄJÄ
Oliko ilmavoimien tapana yleisesti merkitä ajokalunsa kansallisuustunnuksella kuten tuossa kormikin perässä?
-
- sotvm1
- Posts: 710
- Joined: Fri Feb 26, 2010 8:13
Re: McCORMIC-TYKINVETÄJÄ
Rakuuna wrote:Kormikin moottorissa on bensakäyttöä varten "apukammio", joka on dieselkäytössä suljettu.
Tykistömuseon McCormic on mielestäni päästetty luvattoman HUONOON kuntoon!
Aikanaan on tuotu paikalle kuulema "omin voimin", eipä taitaisi lähteä enää käyntiinkään!
Hieman asian vierestä,asia kuitenkin liittyy tykistömuseoon ja huonoon kuntoon.
Mannerheimin hautajaistykki seisoo lyttyyn menneillä umpikumirenkailla. Ei olis varmasti paljoa maksanu nostaa tykki pukeille !
Samoin Nenosen vastaava seisoo ulkokentällä ja rapautuu kokoajan....
- skiiggeboi
- stm
- Posts: 25
- Joined: Thu Feb 15, 2007 11:03
Re: McCORMIC-TYKINVETÄJÄ
smokeball wrote:Oliko ilmavoimien tapana yleisesti merkitä ajokalunsa kansallisuustunnuksella kuten tuossa kormikin perässä?
http://www.latiltrucks.net/suomen_hakar ... toria.html
Juha
http://www.latiltrucks.net
Re: McCORMIC-TYKINVETÄJÄ
Ilmatorjunnan autoissa maalattiin tunnus myös joskus ikkunoihin. Peilikuvahakaristeja näkyy myös melko usein. Yleensäkin Ilmavoimien omaisuus merkittiin jollain tunnuksella.smokeball wrote:Oliko ilmavoimien tapana yleisesti merkitä ajokalunsa kansallisuustunnuksella kuten tuossa kormikin perässä?