reka65 wrote:
Tämä veteraani voisi olla suomalainenkin,sen verran huonosti heitäkin on tuettu vaikka varusmiehet ravaavat kippo kädessä ovelta ovelle.
Nyt menee rankasti OT:ksi, mutta kyllä se kippojen kanssa näpertely on ihmeellistä hommaa, kun saman aikaan veteraanijärjestöillä valtaisat omaisuusmassat hallussaan. Omaisuus pitäisi nyt laittaa lihoiksi ja todellä käyttää ne veteraanien hyväksi. Kohta tilanne on se, että ei ole enää yhtään veteraania, mutta rahaa sen sijaan on määrättömästi. Ruumispaidassa ei ymmärtääkseni ole taskuja.
Moi!
Joo samaa mieltä,että pitäis rupee lyömään lihoiks noita veteraanien varoja ja pytinkejä.
Ei tarttis sotaveteraani/invaliidi keräyksiä pitää.
Pytingeistä saaduilla rahoilla veteraanit olis kuntoutuksessa/kuubassa kuukauden vuodessa lopun ikänsä!
Nyt vaan taitaa käydä niin,että kaikenmaailman bulvaanit tulee ottamaan/ostamaan halvalla ko kiinteistöt!
Yritykset käyttävät yhä mielellään sotaveteraaneja mainosvalttinaan, ja kertovat myyvänsä tuotteitaan tai palveluitaan sotasukupolven kunniaksi. Tämä ei välttämättä tarkoita, että tuotoilla tuettaisiin veteraaneja.
Veteraanien ja lottien rivit harvenevat: sotaa käyneitä suomalaisia on ensi kesänä elossa alle 60 000. Heidän keski-ikänsä alkaa olla jo 87 vuotta.
Heidän odotetaan tarvitsevan valtion ja veteraanijärjestöjen rahoittamaa hoiva-apua korkeintaan runsaan vuosikymmenen ajan.
Kovin pitkään ei veteraanien auttaminen ole enää mahdollista, ja nyt yrityksillä onkin kiire saada osansa veteraanien tukemisen tuottamasta mainosarvosta.
Jotkut firmat ilmoittautuvat "veteraanien ystäviksi" pyytämättä ja kyselemättä, ja veteraanitkin yllättyvät löytäessään itsensä heidän mainoksistaan.
– Aina silloin tällöin jäsenet soittavat ja kysyvät meiltä, onko näiden ja näiden yhtiöiden kanssa sovittu jostain yhteistyöstä. Valtaosa yrityksistä on liikkeellä täysin vilpittömästi, mutta kaikenlaisia esimerkkejä löytyy, kertoo Sotaveteraaniliiton toiminnanjohtaja Markku Seppä.
Veteraanien tukeminen on laaja käsite, ja pelkäksi henkiseksi tukijaksi saa julistautua kuka tahansa. Yksi raja on tiukka: virallisten veteraanijärjestöjen nimiä ei saa käyttää markkinoinnissa ilman näiden lupia ja kirjallisia sopimuksia.
Esimerkiksi Rahapaja-konserni on sopinut, että uuden Maamme-korusarjan tuotosta osa päätyy veteraanien hyväksi. Jokaisesta myydystä 109 euron korusta Suomen Sotaveteraaniliitolle on luvattu viisi euroa.
– Mielestäni se on aika paljon. Kyseessä on hopeakoru, jonka materiaali- ja valmistuskulut ovat aika isoja, kertoo Rahapajan yksikönjohtaja Mika Peippo.
Toinen vitonen korusta menee Mannerheimin Lastensuojeluliitolle.
Tavoitellaan veteraaneja arvostavia asiakkaita
Vastineeksi Rahapaja-konserni ottaa veteraanien tukemisesta kaiken markkinointihyödyn irti.
Sota-aiheet ovat muun muassa tytäryhtiö Rahapaja Monetan uusissa juhlarahoissa ja mitalistoissa näyttävästi esillä.
– Asiakaskuntamme osaa arvostaa veteraanien merkitystä. Olemme löytäneet tästä markkinoinnillisesti sopivan ympäristön, missä esiintyä, sanoo Nordic Monetan maajohtaja Janne Häkkinen.
Monetan julkaiseman, Talvisota-nimisen hylsy- ja mitalisommitelman hinnasta veteraaneille menee 10 prosenttia.
Sen sijaan Suomi taisteli -juhlakokoelmasta, jota yhtiö mainostaa "kunnianosoituksena veteraaneille", ei heru kunnianosoituksen kohteille senttiäkään. Talvisota-rahakirjeenkin tuotto menee valmistajalle.
– Tuemme veteraanityötä paljon laajemmalla tasolla kuin yksittäisillä tuotteilla. Osallistumme esimerkiksi Sotiemme Veteraanit-keräyksen järjestelyihin, Häkkinen perustelee.
Yhtiön markkinointikirjeitä saaneet iäkkäät asiakkaat ovat olleet hieman hämmennyksissään siitä, mistä lähes samannimisistä tuotteista veteraanit saavat osansa ja mistä eivät.
279 euron hintainen Itsenäisyyden kulmakivet -sarja sisältää muun muassa talvisota- ja jatkosotamitalit, ja Monetan mukaan ne "kunnioittavat veteraaniemme työtä arvokkaalla tavalla". Näistä ei kuitenkaan suoria tukieuroja makseta.
– On mahdotonta laskea kaiken veteraanitukemme rahallista arvoa. Kyse on enemmänkin monta vuotta jatkuneesta yhteistyöstä, Janne Häkkinen sanoo.
Numismaatikkopiireissä Monetan veteraanimitali- ja sotamuistohehkutukselle on nyrpistelty, sillä esineitä ei pidetä keräilymielessä niin arvokkaina kuin yhtiö antaa ymmärtää. Nehän eivät ole "virallisia" mitaleita.
Veteraanijärjestöt ovat sen sijaan olleet tyytyväisiä Monetan toimintaan. Konserni on tulouttanut niille mukavasti varoja, ja antanut keräyksiin logistiikka- ja verkkokauppa-apua.
Katso itse, kenen toimintaa lopulta tuet
Yleensä yritykset ja yhteisöt laskevat saavansa veteraanien tukemisesta lähinnä kiillotusta omaan kilpeensä, tai lämpöä kovaankin imagoonsa.
Lätkäjoukkueetkin ovat järjestäneet mielellään otteluiden väliajoilla rahalipaskeräyksiä veteraaneille. Hauraiden vanhusten avustaminen luo vastapainoa mielikuvalle kaupallisista kaukalotappelijoista.
"Osa tuotosta veteraanien hyväksi" -nimikkeellä on joka vuosi myyty niin konsertteja kuin viihdetapahtumiakin, joihin ei ehkä muuten saataisi yleisöä tarpeeksi.
Tukemisella tehdään myös kyseenalaista jälkimarkkinabisnestä. Joillain veteraaniaiheisilla tuotteilla ei ole mitään tekemistä veteraanien avustamisen kanssa.
Esimerkiksi moottoripyöräkerhojen "Bikers for Veterans" -kiitospaidoista on tehtailtu laittomia kopioita Venäjällä ja Virossa, ja niitä on löydetty myynnistä Suomessakin.
Siinä missä alkuperäisten paitojen ja hupparien tuotto on tuloutettu lyhentämättömänä veteraanijärjestöille, piraattiversioiden tulot menevät hyvin lyhentämättöminä tekijöilleen.
Myöskään kaikki "kunnioita veteraania, käytä leijonakorua" - kylteillä riipuksiaan mainostavat rihkamakauppiaat eivät välttämättä jaa voittojaan muille.
– Ostajan kannattaakin olla tarkkana ja varmistaa, että tällaisissa kaikki on sitä mitä luvataan, sanoo toiminnanjohtaja Markku Seppä.
Jos veteraaneja haluaa avustaa, helpointa on tietysti lahjoittaa varojaan tai apuaan suoraan heille tai heidän edusjärjestöilleen.
Ensi maanantaina alkaa veteraanijärjestöjen uusi Mannerheim-merkkejä myyvä varainkeräyskampanja. Talvisodan muiston kunniaksi kampanja kestää saman verran, 105 päivää.
- Tässä täytyy tietysti ottaa huomioon se, että luvallisten ja toisaalta luvattomien aseiden kohdalla pätevät täysin erilaiset lainsäädäntömuutokset ja erilaiset toimet, sanoo Holmlund.
TPTK wrote:Ensi maanantaina alkaa veteraanijärjestöjen uusi Mannerheim-merkkejä myyvä varainkeräyskampanja. Talvisodan muiston kunniaksi kampanja kestää saman verran, 105 päivää.
Marskin merkki 20 €/kpl, myynnissä vain 105 päivää!
Marskin merkki on Mannerheimin exlibriksen monogrammista tyylitelty M. Merkkiä on valmistettu 500 000 kpl vuonna 1951 ja runsaat puolet merkeistä myytiin vuonna 1952 Mannerheimin ratsastajapatsaan kansalaiskeräyksen aikana. Merkin luoja oli taitelija Oskar Pihl, joka on suunnitellut mm. Suomen Leijonan Ritarikunnan kunniamerkit. Nyt myyntiin tulevat merkit ovat alkuperäisiä ja aitoja merkkejä, joissa osassa voi näkyä ”ajan patina”. Sotainvalidien Veljesliitto on lahjoittanut loput merkit Veteraanivastuu ry:lle käytettäväksi sotiemme veteraanien varainhankintaan.
Merkkien myyntituotosta käytetään 16 €/kpl Sotiemme veteraanien tukemiseen. Merkkien myyntituottoa ei käytetä Mannerheim-elokuvan hyväksi. Keräystuotoilla tuetaan mm. sotiemme veteraanien kotona asumista.
Marskin merkki on myynnissä 30.11.2009 – 13.3.2010 eli 105 päivää, jonka talvisota kesti 70 vuotta sitten.
Ostettu ja ensi viikolla käyn vielä poistamassa yhden veteraanin asunnosta kynnykset ja teen ulko-oven eteen ajoluiskan, ettei lyö rollaattorin kahvat käsille laskussa tulee olemaan loppusummana 1€
Last edited by JR33 on Sat Nov 28, 2009 16:53, edited 1 time in total.
TPTK wrote:Ensi maanantaina alkaa veteraanijärjestöjen uusi Mannerheim-merkkejä myyvä varainkeräyskampanja. Talvisodan muiston kunniaksi kampanja kestää saman verran, 105 päivää.
Marskin merkki 20 €/kpl, myynnissä vain 105 päivää!
Marskin merkki on Mannerheimin exlibriksen monogrammista tyylitelty M. Merkkiä on valmistettu 500 000 kpl vuonna 1951 ja runsaat puolet merkeistä myytiin vuonna 1952 Mannerheimin ratsastajapatsaan kansalaiskeräyksen aikana. Merkin luoja oli taitelija Oskar Pihl, joka on suunnitellut mm. Suomen Leijonan Ritarikunnan kunniamerkit. Nyt myyntiin tulevat merkit ovat alkuperäisiä ja aitoja merkkejä, joissa osassa voi näkyä ”ajan patina”. Sotainvalidien Veljesliitto on lahjoittanut loput merkit Veteraanivastuu ry:lle käytettäväksi sotiemme veteraanien varainhankintaan.
Merkkien myyntituotosta käytetään 16 €/kpl Sotiemme veteraanien tukemiseen. Merkkien myyntituottoa ei käytetä Mannerheim-elokuvan hyväksi. Keräystuotoilla tuetaan mm. sotiemme veteraanien kotona asumista.
Marskin merkki on myynnissä 30.11.2009 – 13.3.2010 eli 105 päivää, jonka talvisota kesti 70 vuotta sitten.