Saksalaiset Rajajoosepin tiellä

Keskustelua Suomen sotahistoriasta

Moderator: Juha Tompuri

Post Reply
JR58
alik
alik

Saksalaiset Rajajoosepin tiellä

Post by JR58 »

Onkohan saksalaiset käyttänyt tätä rajajoosepista Ivalon suuntaan menevää tietä vetäytymiseen idän retkeltään?Olen sen verran tietoinen että siellä on ollut vankien metsätyömaa ja Org.Todt sahalaitos.Kuljin tuota tietä viime kesällä ja siellä oli näkyvissä saksalaisten hajanaista romusilppua tien varrella.Onko kukaan törmännyt kirjallisuudessa tai muuten tuon alueen tietoihin ,kiinnostaisi ainaki että mitä osastoja tuolla alueella on ollut ja onko tuota tietä käytetty vetäytymiseen?
-Patriots-

popo99
tkm
tkm

Re: Saksalaiset Rajajoosepin tiellä

Post by popo99 »

JR58 wrote:Kuljin tuota tietä viime kesällä ja siellä oli näkyvissä saksalaisten hajanaista romusilppua tien varrella.?
tutkisitkos paremmin tienoita, löytöjä?
Sotiemme Veteraanit
KIITOS 1939-1945

rocky86
res vänr
res vänr

Post by rocky86 »

intti aikoina suunnistus reissulla siltä suunnalta löyty yks täys tykin ammus (siis ampumaton).
ja iso kasa tykin hylsyjä.
mut sillo ei ollu aikaa tutkii ku tuli yli ltn merkkailee löytöjä ja käski pysyä kaukana.

JR58
alik
alik

Post by JR58 »

Itse en löytänyt tuon tien varrelta kuin muutaman säilykepurkin ja muuta romusilppua.Onko sieltä löytyny hylsyjäkin ,itse en törmänny moisiin.Olikohan hylsyt ammuttuja?Ammutut hylsyt kertoisi toiminnasta ,käytettyjä hylsyjä tuskin on mukana muualta kuljetettu.
-Patriots-

rocky86
res vänr
res vänr

Post by rocky86 »

empä kerenny kattoo.
ku siinä oli ekaks se ampumaton.
nii kielettiin menemästä.
olisko tuhottu ammuksia polttamalla/räjäyttämällä.

väärtti
erikmest
erikmest

Post by väärtti »

JR58 wrote:Onkohan saksalaiset käyttänyt tätä rajajoosepista Ivalon suuntaan menevää tietä vetäytymiseen idän retkeltään?Olen sen verran tietoinen että siellä on ollut vankien metsätyömaa ja Org.Todt sahalaitos.Kuljin tuota tietä viime kesällä ja siellä oli näkyvissä saksalaisten hajanaista romusilppua tien varrella.Onko kukaan törmännyt kirjallisuudessa tai muuten tuon alueen tietoihin ,kiinnostaisi ainaki että mitä osastoja tuolla alueella on ollut ja onko tuota tietä käytetty vetäytymiseen?
Kannattaa katsoa Lapin Sotahistoriallisen Seuran sivuja,siellä on hyviä kuvia ko.tien varrelta.

JR58
alik
alik

Post by JR58 »

Juu kuulun itseasiassa kyseiseen yhdistykseen ja kyseisen sivun materiaali on tuttua mutta kiitos vain vinkistä!!Olen yritellyt haeskella kirjallisuudesta tuon alueen tapahtumista / osastoista tietoa sitä löytämättä.Pitäisköhän sitä koittaa jos pääsis kansallisarkistoon selailemaan AOK.20 dokumentteja vai vaatiikohan se jonkun tutkian tittelin ennenkun sinne päästetään...

Tuli tuossa mieleen että löysinhän mä sieltä tienvarresta jotain ,kuparinen nimilaatta jossa meistetty teksti Eismeerfront.
-Patriots-

väärtti
erikmest
erikmest

Post by väärtti »

väärtti wrote:
JR58 wrote:Onkohan saksalaiset käyttänyt tätä rajajoosepista Ivalon suuntaan menevää tietä vetäytymiseen idän retkeltään?Olen sen verran tietoinen että siellä on ollut vankien metsätyömaa ja Org.Todt sahalaitos.Kuljin tuota tietä viime kesällä ja siellä oli näkyvissä saksalaisten hajanaista romusilppua tien varrella.Onko kukaan törmännyt kirjallisuudessa tai muuten tuon alueen tietoihin ,kiinnostaisi ainaki että mitä osastoja tuolla alueella on ollut ja onko tuota tietä käytetty vetäytymiseen?
Kannattaa katsoa Lapin Sotahistoriallisen Seuran sivuja,siellä on hyviä kuvia ko.tien varrelta.
Entä löytyisikös luton miesten kirjoista apua . :miettii:

76253r
sotvm1
sotvm1

Post by 76253r »

Tämäkin kannattaa katsastaa: http://www.lutonmiehet.fi/fi/index.php?os=1
Jep.

väärtti
erikmest
erikmest

Post by väärtti »

76253r wrote:Tämäkin kannattaa katsastaa: http://www.lutonmiehet.fi/fi/index.php?os=1
Juuri tämä kirja voisi selventää ko.asiaa. :miettii:

JR58
alik
alik

Post by JR58 »

Kiitos vastauksista ,täytyy tehdä nyt kirjahankintoja ja jatkaa tutkimustyötä myös maastossa enemmän.Täytyy ens kesänä mennä kameran kanssa kiertelemään ja muutenki tutkimaan maastoa jos vaikka löytäisi sen tykinhylsykasanki ,niistä saisi taas vähän osviittaa tuonki aselajin touhuista tuolla alueella.
-Patriots-

Post Reply

Return to “Suomen sotahistoria”