Epoletit
Epoletit
Oli pakko kerätä talteen kun hinnat oli kohdallaan no kunto oli sen mukainen myös, mutta kun en ole vastaaviin törmännyt ?
Sanokaapas vähän lisää tietämättömälle ? Leijona tuon ristin päällä tuntui oudolta ?
- j o n i -
Sanokaapas vähän lisää tietämättömälle ? Leijona tuon ristin päällä tuntui oudolta ?
- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."
Re: Epoletit
Pääesikunnan satiainen.
Tutkimattomat ovat ihmismielen tiet ja ymmärrys usein niin heikko.
OK, saadaanko haarukoitua ikää m22 käytössähän lienevät olleet ?
Entäpä mitä näiden arvo voisi olla, eihän näitä paljon liiku ?
- j o n i -
Entäpä mitä näiden arvo voisi olla, eihän näitä paljon liiku ?
- j o n i -
Univormujen tuntijat sanokoot poleteista tarkemmin, mutta muistaakseni tuo satiainen ( silloin yleisesikunnan ) tuli 1930 kuvastossa.
Last edited by HL/A on Tue Mar 02, 2010 21:46, edited 1 time in total.
Poletit ovat saksalaista alkuperää. Tulivat suomessa käyttöön Jääkäreiden mukana. Merkki on Yleisesikunnan merkki. En näin nopeasti ehtinyt kirjallisuudesta tarkastaa, koska tuo merkki on tullut käyttöön. Nuo saksalaisvalmisteiset, ns komppaniaupseerin poletit poistettiin käytöstä jo virkapuvussa m/19, jolloin upseereille tuli punoksista tehdyt olkaimet (Palokangas: Itsenäisen suomen sotilasarvot ja -arvomerkit, s.25). Mielestäni nuo poletit ovat harvinaisen hyvä löytö, onnittelen!
Napit näyttää olevan ns ruuvinappeja. Varovasti kiertämällä pitäisi aueta, saattaa paljastaa valmistajan ja valmistusvuoden napin sisäpuolella.
Olette oikeassa.
Tässä on nimittäin vuoden -26 Sotamiehen Taskukirjan kuva epoleteista.
Tässä on nimittäin vuoden -26 Sotamiehen Taskukirjan kuva epoleteista.
- Attachments
-
- DSC05572ö.JPG
- (32.19 KiB) Downloaded 1476 times
"Mies miestä vastaan taistelussa voittaja on se, jolla on yksi patruuna enemmän lippaassaan."
Erwin Rommel
Erwin Rommel
Joku tekstiilikonservaattori varmaan osaisi puhdistaa nuo oikealla tavalla ja se olisi varmaan jatkossa säilymisen kannalta hyödyllistä.
"Aina on yritettävä
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
Mut jos ei mikään onnista,
on miehellä huono tuuri"
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
on miehellä huono tuuri"
Kiitoksia ajatuksista, ajatukset itselläkin kävin tuosta saksalais tyylistä ja samoin napit ovat kierrenappeja, joskin epoletit on päässeet jonkun vintillä pahoin kostumaan ja kierteet hapettumaan, joten en raaskinut lähteä rusikoimaan niitä auki.
Taidan kyllä säästää nuo ihan tuossa kunnossa, enkä pyri niitä ollenkaan puhdistamaan/puhdistuttamaan. Tuskin ne enää kuivassa ja hyvässä säilytyksessä miksikään muuttuvat.
- j o n i -
Taidan kyllä säästää nuo ihan tuossa kunnossa, enkä pyri niitä ollenkaan puhdistamaan/puhdistuttamaan. Tuskin ne enää kuivassa ja hyvässä säilytyksessä miksikään muuttuvat.
- j o n i -
Suosittelen kyllä konservointia. Kannattaa ainakin kysyä alan ihmisiltä neuvoja parhaaseen säilytykseen.
Onnittelut hienosta löydöstä!
Onnittelut hienosta löydöstä!
Konservoinnissa samoinkuin entisöinnissäkin kannattaa aina pitää järki kädessä ja miettiä vastaako kustannus tarkoitustaan. Eli mikä on kohteen arvo tällaisenaan, hyvässä alkuperäiskunnossa, konservoituna - ja paljonko konservointi maksaa. Ymmärtääkseni kangasesineiden konservointi ei ole aivan helppoa ja halpaa.
Yleisesikunnan satiainen tuli käyttöön 1927 ( ohjesääntökuvastossa näkyy vasta 1930 - ainakin minun papereissani ) joten tämä yhdistelmä on tehty 1927 jälkeen.
Yleisesikunnan satiainen tuli käyttöön 1927 ( ohjesääntökuvastossa näkyy vasta 1930 - ainakin minun papereissani ) joten tämä yhdistelmä on tehty 1927 jälkeen.
Konservoinnin hinnan kysyminen tuskin on kovin kallista.
"Aina on yritettävä
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
on miehellä huono tuuri"
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
on miehellä huono tuuri"
Näin uskoisin minäkin ? Täytyy kysellä ohjeita ?igorrock wrote:Konservoinnin hinnan kysyminen tuskin on kovin kallista.
- j o n i -
Kyllä konservointi on hyvä ajatus.
Nämähän ovat vänrikkiä vastaavan sotilasvirkamiehen "natsat" - ei ihan tavallisin..
Tuosta aselajiväristä ei ainakaan kuvan perusteella saa selvää..
Nämähän ovat vänrikkiä vastaavan sotilasvirkamiehen "natsat" - ei ihan tavallisin..
Tuosta aselajiväristä ei ainakaan kuvan perusteella saa selvää..