Mauser k98(Jugo)

Mauser-sukuiset kiväärit ja varusteet
Peiper

Post by Peiper »

Mauserin patruunoista vielä. Onko 8,2x57 sopivaa ruokaa 8 milliselle mauserille? Oman käsitykseni mukaan se on, mutta ajattelin kysyä ennen kuin teen mitään peruuttamatonta.

User avatar
RSHA
pionsotvm5
pionsotvm5
Posts: 304
Joined: Fri Feb 10, 2006 21:58
Location: Berlin, Wilhelmstraße 102

Post by RSHA »

8,2x57 on aivan sama kuin 7,92x57 jostakin tietystä syystä. Toimii kuitenkin samoissa vehkeissä.

Tosin on muistettava IS ja I erot.... ;)
... Bis zum Bitteren Ende...

User avatar
Sturmmann
mars
mars
Posts: 2229
Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
Contact:

Post by Sturmmann »

Eikö tuossa ole vähän kyse tulkinta eroista. 7,92 on mitta rihlan harjalta mitattuna ja 8,2 mm luodin halkaisija. Kumpaa nyt sitten käytetään on kaiketi makuasia. Minkähän takia on näin, niin voi vain arvailla? :miettii:
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.

User avatar
FTR
Ylläpitävä voima
Ylläpitävä voima
Posts: 649
Joined: Fri Feb 10, 2006 21:47
Location: Uherský Brod
Contact:

Post by FTR »

Rakkaalla lapsella on monta nimeä. Nykyinen nimityshän on 8x57JS. Tai IS tai J tai I, riippuen vähän yhdestä sun toisesta asiasta, joista oli puhetta aikaisemmin. Ihmettelen kyllä, että mistä tuo kasi tulee - eihän se ole minkään mitta patruunassa. Pyöristys ehkä :miettii:

Suomessa on ollut (ei kai enää?) käytössä 8,2x.... Johtui siitä, että sodan jälkeen alle 8 millin kaliiperisella aseella ei saanut metsästää. Tuolla sitten nimellisesti kierrettiin se sääntö. Sodan jälkeen suosituin metsästyskaliiperihan oli sotkiväärin paukusta "kehitetty" 8,2x53R.
- Elämä on ihmisen parasta aikaa -

Peiper

Post by Peiper »

Saako mauserin lukosta laskettua vireen pois silloin, kun se ei ole aseessa kiinni? Minä en ainakaan nyt nopeasti ajateltuna keksi miten lukon saisi aseeseen kiinni, jos se ei olisi vireessä. Näin ollen lukon vireen purkamisesta lukon ollessa erillään koituisi vain ongelmia. Mietiskelen vain, koska minulla on tapana kuljettaa aseita lukot irrotettuina ja pitkillä matkoilla vireessä olo ei tee jouselle hyvää?

User avatar
FTR
Ylläpitävä voima
Ylläpitävä voima
Posts: 649
Joined: Fri Feb 10, 2006 21:47
Location: Uherský Brod
Contact:

Post by FTR »

Saa laskettua, mutta se on viritettävä ennen kiinnilaittoa.

Itse säilytän lukon eri paikassa, kuin aseen ja otan lukon aina vireestä säilytyksen ajaksi.

Vireen voi poistaa helposti painamalla vasemmalla puolella olevaan "namiskuukkelia", jolloin lukon saa kierrettyä vireettömäksi. Vireen palautus on sitten hieman vaikeampaa. Itse teen sen painamalla virepintaa pöydänreunaan, jolloin lukon saa taas kierrettyä vireeseen. Välillä aina lipsahtaa ja pöydän reunasta lentelee palasia :lol: mutta ainakaan vielä ei lukko tai virepinta ole kärsinyt.
- Elämä on ihmisen parasta aikaa -

Peiper

Post by Peiper »

Onnistuhan tuo vireen purkaminen, tosin sen palauttaminen oli "hieman" vaikeampaa. Sain sen kuitenkin verisen taistelun päätteeksi väännettyä jotenkin oudosti ilmassa takaisin vireeseen :-D . Muuten jokaisen mauserin omistajan tulee hankkia saksalaismallinen kypärä. Niitä tulee PV:n varikoille myyntiin lähiaikoina ja niiden hinta on (luultavasti) jotain aivan muuta kuin niillä mitä olen nähnyt kaupoissa viime aikoina.

User avatar
Sturmmann
mars
mars
Posts: 2229
Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
Contact:

Post by Sturmmann »

Mitä minä niitä poistoon tulevia kypäriä olen nähnyt, niin ei nyt ihmeellisiä ole, mutta kypäriä kuitenkin! Tuleekohan ne kaikki kerralla 70 000 kpl!!! niin tila loppuu kesken kämpästä useammalla hepulla! ;)
Arvioni mukaan noin 2 % kypäristä on kelvollisia, joissa on alkuperäinen sisus tallella yms.
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.

Timpuri

Post by Timpuri »

Voisiko joku mitata mikä on jugon makasiinin sisämitta, eli voiko latauspituutta venyttää vaikka 84mm:iin...?

User avatar
CH
kenrmaj
kenrmaj
Posts: 1673
Joined: Sun Jul 08, 2007 17:09
Location: Keski-Suomi

Post by CH »

Olin mittaavinani, että olis juurikin se 84mm. Saattaa tosin heittää puoleen tai toiseen kun kehyksen puolta mittasin, joten älä ihan tappiin lataa... :)
NELJÄNTENÄTOISTA VIIDENTOISTA JÄLKEEN KOHDALLA JOHON JOENSUUN KAUPUNKI NÄKYY ODOTTAA ST CH KOKEESSA ENEMPIÄ OHJEITA ELLEI PIKAISTA PERUUTUSTA STOP

Post Reply

Return to “Mauser”