Pitäisi aloittaa .303 British kaliberisten patruunoiden jällenlataus SMLE kivääriin mutta reseptejä ei ole pahemmin Vihtavuoren ruudeille löytynyt, kirjoista on löytynyt muutama mutta sille ainoalle luodille mitä minulta kaliberille on ei reseptejä ole löytynyt sitten millään. Kyseessä on PPU:n 12,3 g luoti jota saa Riistamaalta.
http://www.riistamaa.fi/cat/product_details.php?p=310
Mahtaisiko joltakulta löytyä latausohjeita kyseiselle luodille?
.303 lataukset
Re: .303 lataukset
Onpas aika jöötiä tavaraa
En ole noin painavia murkuloita No.4:sta laskenut läpi, mutta...
PPU 11,8 g
lp 77,30
N140
40 gr
710 m/s
...ehkä tuo antaa pientä osviittaa. Siitä kun ottaa vaikka pari-kolme grainia pois, niin voisi olla aika hyvä aloituslataus.
En ole noin painavia murkuloita No.4:sta laskenut läpi, mutta...
PPU 11,8 g
lp 77,30
N140
40 gr
710 m/s
...ehkä tuo antaa pientä osviittaa. Siitä kun ottaa vaikka pari-kolme grainia pois, niin voisi olla aika hyvä aloituslataus.
- Elämä on ihmisen parasta aikaa -
Ehkä asiaton purkaus jonka valvojat hyväksi nähdessään poistakoot. En kohdista mitenkään tähän topic'iin mutta yleisesti jälleenlatauksesta puhuttaessa minua riepoo kun puhutaan tuuman osista, graineista yms. vaikka Euroopassa on ollut metrijärjestelmä jo 140 vuotta, Englannissakin jo jotain 40 vuotta ja jenkitkin pikkuhiljaa monissa muissa yhteyksissä puhuvat kiloista ja metreistä.
Minulla on grammapunnuksilla oleva apteekkivaaka jolla punnitsen koelataukset ja tunnen itseni aika turhautuneeksi kun taskulaskimella ensin lasken toiselta suomalaiselta jälleenlataajalta saamani grainit grammoiksi. Samoin kun mittaan metriasteikkoisella mikrometrillä luodin läpimitat ja lasken taas tuumiksi tai päinvastoin.
Itse annan kysyjille vain metrijärjestelmäisiä tietoja.
Minulla on grammapunnuksilla oleva apteekkivaaka jolla punnitsen koelataukset ja tunnen itseni aika turhautuneeksi kun taskulaskimella ensin lasken toiselta suomalaiselta jälleenlataajalta saamani grainit grammoiksi. Samoin kun mittaan metriasteikkoisella mikrometrillä luodin läpimitat ja lasken taas tuumiksi tai päinvastoin.
Itse annan kysyjille vain metrijärjestelmäisiä tietoja.
Tutkimattomat ovat ihmismielen tiet ja ymmärrys usein niin heikko.
Ehkä on kuitenkin parempi, että lukija itse muuntaa nuo grainivaakani lukemat haluamakseen yksiköksi. On mahdollinen muuntovirhe sitten vastaanottajan puolella. Ja muistin virkistykseksi, yksi grammahan on 15,432 grainia - muistaakseni
- Elämä on ihmisen parasta aikaa -