Lentäjien ilmavoitot

Keskustelua lentokoneista.
Post Reply
Seppo Jyrkinen
kers
kers
Posts: 141
Joined: Sun Aug 23, 2009 9:15
Location: Lappeenranta
Contact:

Lentäjien ilmavoitot

Post by Seppo Jyrkinen »

Ilmasotaa koskevissa artikkeleissa törmää usein tyyppikohtaisiin "kill ratio" lukuihin. Brewster 26:1, Corsair 11:1 ja Hellacat 19:1.

Olen ruvennut ihmettelemään, että mahtavatko nuo lukemat perustua sodanaikaisiin ilmavoittoilmoituksiin vai onko kukaan tarkistanut niitä jälkeenpäin. Epäilyttää, että Luftwaffe on tullut ammutuksi alas useampaankin kertaan.

Kritiikin syynä on Gallandin muistelmissa esiin tuodut ongelmat.

Yhdessä vaiheessa Englannin taistelua Berliinissä laskettiin, että kaikki RAF:n hävittäjät oli ammuttu alas. Muutamaa vuotta myöhemmin länsivaltain tilastonikkarit päätyivät samaan lopputulokseen Luftwaffen kohdalla.

Huimimpana esimerkkinä Galland kertoo hyökkäyksestä Lilleen, jonka jälkeen amerikkalaiset olivat mielestään ampuneet alas 102 saksalaista, mutta saksalaisten tilastoista löytyy vain 2 alasammuttua konetta. Lännen sodanjohto päättikin, että saattohävittäjien ilmoituksista hyväksytään 1/3 ja pommikoneiden ilmoituksista 1/10. Mitalit kuitenkin jaettiin alkuperäisten ilmoitusten perusteella.

RAF:n hävittäjissä käytettiin kameraa mikä tekee brittien laskelmista erittäin luotettavia. Yhtä luotettavana pidän Suomen Ilmavoimien vaatimusta todistajasta.

Amerikkalaisten ja saksalaisten ilmoituksiin sen sijaan on syytä suhtautua kritiikillä. Kuten myös itänaapurin tilastoihin.

User avatar
HL/A
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 3500
Joined: Tue Dec 23, 2008 15:40
Location: Salpalinja

Re: Lentäjien ilmavoitot

Post by HL/A »

Propagandamerkitys varmasti ajoi ohi virallisen toduuden usein molemmilla puolilla :miettii:
Ja mikäs nuoria hävittäjäpoikia sen enempää motivoi kuin mitali siitä että pilvessä ampuivat sarjan johonkin ja "mielestäni vastustaja putosi".
Tutkimattomat ovat ihmismielen tiet ja ymmärrys usein niin heikko.

User avatar
Canet
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 3280
Joined: Fri Sep 29, 2006 11:51
Location: Länsirannikko

Re: Lentäjien ilmavoitot

Post by Canet »

"Varmojen pudotusten" määrittely poikkesi eri ilmavoimissa - jossain tosiaan riitti sopiva patruunan kulutus ja hieno tarina.. Toisaalla vaadittiin todistajaa näkemään pudotus. Siksi nämä "kill ratiot" ja ylipäätään pudotukset eivät ole suoraan vertailtavissa - luvut ovat varmastikin suuntaa-antavia.

User avatar
HL/A
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 3500
Joined: Tue Dec 23, 2008 15:40
Location: Salpalinja

Re: Lentäjien ilmavoitot

Post by HL/A »

Itse sodankäynnin kannalta oliko sillä suurempaa merkitystä jos lentäjä pudotti koneen, tai kaksi, tai ei ensimmäistäkään - jos hän itse uskoi pudotukseensa niin virallisella arvostuksella nostettiin kaverin itseluottamusta ihan kuin vaikka lätkäottelussa ja sen jälkeen tulokset saattoivat olla jotain muuta.
Tutkimattomat ovat ihmismielen tiet ja ymmärrys usein niin heikko.

User avatar
smokeball
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 4444
Joined: Sat Nov 10, 2007 19:12
Location: Lappi

Re: Lentäjien ilmavoitot

Post by smokeball »

Pudotuksia tärkeämpää oli estää vihollispommarien pääsy kohteelleen. Toki pudotettu kone ei tule toista kertaa ja miehistön kouluttaminenkin vie resursseja.
Viro, Aunus, Karjalan kaunis maa, yks suuri on Suomen valta.
Ylituubamestari Image

kalju
vääp
vääp
Posts: 243
Joined: Sun Jul 26, 2009 18:52

Re: Lentäjien ilmavoitot

Post by kalju »

Mm. Hartmann, J. Johnsson ja Galland (varmasti moni muukin aikakauden pilotti) viittaavat omissa muistelmissaan samaan asiaan. Taistelun tiimellyksessä on usein ollut vaikeaa todeta alas ammutuksi luullun koneen tuhoutuminen ellei lentäjä hypännyt tai kone räjähtänyt ilmassa. Syöksyvä kone kun on saattanut oikaista pinnassa tai onnistua pakkolaskussa siten, että kone on vielä ollut korjattavissa. Ja vaikka kone on saatukin tuhottua, on sitä usein ampunut useampi lentäjä, jotka kaikki uskovat vuorenvarmasti olleensa tuhoavan osuman takana.

Muistaakseni Galland kertoo selvinneensä useammankin kerran ilmataistelussa ammuttuaan kaikilla aseillaan tyhjää saadaakseen savua muodostumaan, jonka jälkeen beesannut liittoutuneiden pilotti on uskonut saaneensa "rosvon" koneen tuleen --> "Tallyho! ja Biggin Hilliin iltapäiväteelle".

väärtti
erikmest
erikmest
Posts: 355
Joined: Tue Apr 07, 2009 22:01

Re: Lentäjien ilmavoitot

Post by väärtti »

Onkohan kenelläkään tietoa montako suomalaiskonetta neuvostoliittolaiset lentäjät ilmoitti pudottaneensa sodan aikana.Muistelisin että siellä olisi ilmoitettu myös sellaisia lentokonemalleja asasammutuksi mitä Suomessa ei ole koskaan ollut käytössä. Meillähän on ollut lentokoneittemme kappalemäärät kuitenki jokseenkin tarkoin selvillä
ja näinollen tappiomme tiedetään täällä tarkoin. :miettii:

wikke
res vänr
res vänr
Posts: 773
Joined: Mon Oct 22, 2007 10:36

Re: Lentäjien ilmavoitot

Post by wikke »

Brewstereitä ilmoittivat ampuneensa alas liki saman verran kuin koneita ikinä valmistettu, ja tunnistamisesta tuskin kyse... :)

S.Kolkka
res vänr
res vänr
Posts: 813
Joined: Sat Nov 29, 2008 23:28

Re: Lentäjien ilmavoitot

Post by S.Kolkka »

Spitfire:ja kertovat useat Neuvostolentäjät pudottaneensa jo Talvisodan aikana. Propakandalähetyksissään mainitsevat Suomen saaneen lentokoneita seuraavasti: Englanti 101,Ranska 170, Ruotsi "1/5 osa koko Ruotsin lentoaseesta", Italia 50. Muista maista (mukaanluettuna Amerikka)lähetettiin yhteensä 350 lentokonetta. :lol:

Nämä luvut mainitaan kirjassa: Suomi Neuvostoliiton radiossa. Jahvetti (Yrjö Kilpeläinen) Oy Suomen kirja 1942

User avatar
smokeball
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 4444
Joined: Sat Nov 10, 2007 19:12
Location: Lappi

Re: Lentäjien ilmavoitot

Post by smokeball »

Kyllähän se ilmavoitto on, kun vihulainen menee tonttiin vaikka sitten myöhemmin kone kunnostettaisiinkin uudelleen taisteluun. Suomessa kone sai pitää alkuperäisen tunnuksensa, mutta miten mahtoi olla muualla. Oliko liene suurvalloilla niin paljon tuotantoa, että romuksi menneet koneet käytettiin vain varaosiksi, jos sitäkään?
Viro, Aunus, Karjalan kaunis maa, yks suuri on Suomen valta.
Ylituubamestari Image

Seppo Jyrkinen
kers
kers
Posts: 141
Joined: Sun Aug 23, 2009 9:15
Location: Lappeenranta
Contact:

Re: Lentäjien ilmavoitot

Post by Seppo Jyrkinen »

Sekavahan tuo ilmavoittojen maailma on. Yksilön kannalta ilmavoittojen hyväksymisellä oli taistelumoraalia kohottava vaikutus. Suomen kannalta sen sijaan oli yhdentekevää, ammuttiinko puntähtiä sata enemmän vaiko vähemmän: naapurilla oli riittävästi reservejä.

Sen sijaan suurilla mailla oli kyse vastustajan voimavarojen arvioinnista. Jos länsivallat olisivat 1944 arvioineet Luftwaffen voiman selvästi todellisuutta suuremmaksi, niin mitenkä olisi maihinnousun mahtanut käydä?

Luin talvella kirjan "Red Stars 5" ja kirjan periaate on upea: samoja asioita oli käyty lävitse suomalaisten ja neuvostoliittolaisten asiakirjojen avulla. Tapahtumat ja ajat kohtasivat satunnaisesti, usein oli ilmataisteluja jotka suomalaisille olivat tuiki tuntemattomia. Historian tarkastelun kannalta kuitenkin erinomaisen mielenkiintoinen ratkaisu.

Kirjassa esitetään parikin tilastoa Baltian ja Laatokan alueilla toimineiden neuvostoyksiköiden tappioista. Toisen mukaan sotatoimissa menetettiin 17 lentokonetta, vaikka lentävän henkilökunnan tappiot olivat 200 miestä.

Suomalaiset saavuttivat talvisodassa 210 varmennettua ilmavoittoa ja konetyyppien perusteella laskin, että yhtä alasammuttua punatähteä kohti neuvostoliittolaiset menettivät 2,5 pilottia. Tällä suhdeluvulla laskettuna 200 hengen menetykset tarkoittaisivat 80 menetettyä lentokonetta sisältäen suorat sotatappiot ynnä onnettomuudet. Koskien Baltiaa ja Laatokkaa.

Sotatappioiden ja kokonaistappioiden suhdeluvuksi sain 80/17 = 4,7 eli NL:n kokonaismenetykset olisivat olleet 4,7 kertaiset sotatappioihin nähden. Jos tämän laajentaa kaikkia rintamia koskevaksi, niin luvuista tulee isoja. Suomalaisilla hävittäjälentäjillä on tilillään 210 varmaa pudotusta, joten suhdeluku nostaisi punatähtien kokonaistappiot liki 1.000 lentokoneeseen. Siihen ilmatorjunnan tappiot päälle.

Alan kyllä jo itse epäillä laskelmiani. Ehkäpä sotatappioita oli sittenkin enemmän kuin 17!

Juha Tompuri
jvmaj
jvmaj
Posts: 1834
Joined: Mon May 01, 2006 22:28
Location: Koljonvirta

Re: Lentäjien ilmavoitot

Post by Juha Tompuri »

S.Kolkka wrote:Spitfire:ja kertovat useat Neuvostolentäjät pudottaneensa jo Talvisodan aikana. Propakandalähetyksissään mainitsevat Suomen saaneen lentokoneita seuraavasti: Englanti 101,Ranska 170, Ruotsi "1/5 osa koko Ruotsin lentoaseesta", Italia 50. Muista maista (mukaanluettuna Amerikka)lähetettiin yhteensä 350 lentokonetta. :lol:

Nämä luvut mainitaan kirjassa: Suomi Neuvostoliiton radiossa. Jahvetti (Yrjö Kilpeläinen) Oy Suomen kirja 1942
Molotovin versio Suomen saamasta avusta:
http://www.histdoc.net/historia/molotov.html
http://www.histdoc.net/historia/historia.html
smokeball wrote:Pudotuksia tärkeämpää oli estää vihollispommarien pääsy kohteelleen.
Aivan.
smokeball wrote:Kyllähän se ilmavoitto on, kun vihulainen menee tonttiin vaikka sitten myöhemmin kone kunnostettaisiinkin uudelleen taisteluun.
Itse pitäisin ilmavoittona alas saatua vastustajan tuhottua tai korjauskelvottomaksi saatettua konetta, eli joka on inventoitu pois vastapuolen vahvuudesta.

t: Juha
"Älyä kyll' ei Dufvalla lie liiaksi ollutkaan,
pää huono oli, arveltiin"

LV
kenrmaj
kenrmaj
Posts: 1609
Joined: Thu Nov 08, 2007 0:25

Re: Lentäjien ilmavoitot

Post by LV »

Juha Tompuri wrote:
smokeball wrote:Kyllähän se ilmavoitto on, kun vihulainen menee tonttiin vaikka sitten myöhemmin kone kunnostettaisiinkin uudelleen taisteluun.
Itse pitäisin ilmavoittona alas saatua vastustajan tuhottua tai korjauskelvottomaksi saatettua konetta, eli joka on inventoitu pois vastapuolen vahvuudesta.
Niin minäkin, mutta se edellyttää melko täydellistä kokonaiskuvaa. Vastapuolen inventointitoiminnasta ei voi sodan kestäessä saada oikein käsitystä. Eikö omasta näkökulmasta ilmavoitto voisi olla se, että vaikuttaa vihollisen koneeseen niin, että se ei kykene enää hallittuun laskeutumiseen?

Juha Tompuri
jvmaj
jvmaj
Posts: 1834
Joined: Mon May 01, 2006 22:28
Location: Koljonvirta

Re: Lentäjien ilmavoitot

Post by Juha Tompuri »

LV wrote:Vastapuolen inventointitoiminnasta ei voi sodan kestäessä saada oikein käsitystä.
Joo... tosin Suomella oli etenkin talvisodan aikana loistavasti toimineen tiedustelun ansiosta kohtuullisen selvähkö kuva vastapuolen toimista.
LV wrote:Eikö omasta näkökulmasta ilmavoitto voisi olla se, että vaikuttaa vihollisen koneeseen niin, että se ei kykene enää hallittuun laskeutumiseen?
Periaatteessa kyllä, tosin tuossakin on jonkin verran tulkinnavaraisuutta.
Ehkä selkeämpää olisi laskea ilmavoitoiksi vain varmennetut tuhotut koneet, muut tapauskohtaisesti joko epävarmoiksi ilmavoitoiksi tai vaurioitetuiksi.

t: Juha
"Älyä kyll' ei Dufvalla lie liiaksi ollutkaan,
pää huono oli, arveltiin"

User avatar
Savu
alik
alik
Posts: 538
Joined: Fri Feb 02, 2007 16:39

Re: Lentäjien ilmavoitot

Post by Savu »

joillakin mailla oli sitte viellä sellanen käytäntö, että ilmavoitot meni moottoreitten mukaan, eli kun ammuit kaksmoottorikoneen, ni se oli sitte kaks ilmavoittoa....ja sitte tähän konetyyppeihin...neukkulan tappeluskertomuksissa kerrotaan usein tyyliin "igor ampuin kaksi suomalaisfasistista konetta ja lisäksi viellä 4 suomalaisten fw konetta alas" ...vaikka jokainen tietää ettei suomella ollu kyseisiä häätäjiä. Neukut teki tän siks, ettei tulokset näyttäs niin huonoilta " meiltä meni kuus konetta ja suomalaisilta yks, tai ainaki se savuttu...paa sinne että 4 fw:ää tippu kans, et näyttäs että myö voitettiin" ...sit on noita jännii jälkeenpäin tehtyjä vertailuja esmes kotkan pommituksista, missä saatiin miehistöä vangeiks ja löydettiin kaatuneilta papereita...ku vangit ja kaatuneet tunnistetut laskettiin, ni huomattiin et niitä on pirusti enemmän, ku neukkulan ilmottamat tappiot ;)
Vihdoinkin vapaa, sanoi venäläinen kun vangiksi jäi...

Post Reply

Return to “Lentokoneet”