TIELAITOS JYRÄÄ SALPALINJAA MATALAKSI.

Keskustelua Suomen sotahistoriasta

Moderator: Juha Tompuri

User avatar
Ivan Orav
vääp
vääp
Posts: 279
Joined: Tue Jan 20, 2009 22:56

Re: TIELAITOS JYRÄÄ SALPALINJAA MATALAKSI.

Post by Ivan Orav »

leon wrote:No niin,tänään n.2 kuukautta museovirastolle lähetetyn kyselyn jälkeen saapui museoviraston vastaus. Jota siis lainaan tässä alla:

Olette lähettäneet viestejä huolestanne valtatie 6:n rakennustöiden
Salpalinjan kohteille aiheuttamista vaurioista sekä ilmaisseet ärtymyksenne
siitä, ettei virasto ole vastannut sähköpostiinne.

Museovirasto on eri yhteyksissä seurannut tiehankkeen suunnittelua ja on
voinut ottaa siihen kantaa. Alla myös varmaankin jo muutenkin lukemanne
Tiehallinnon Etelä-Saimaa -lehdessä Teille kirjoittama vastine.

Osastomme dokumentointiyksiköllä on Tiehallinnon tekemät asianmukaiset ja
riittävät mittaukset ja 3D- mallinnukset tielinjalla olevista bunkkereista.

Emme ole siis olleet huolissamme linnoituslaitteiden tilanteesta
tielinjalla.

Todettakoon, että olemme kuluvana vuonna aloittaneet Senaatti-kiinteistöjen
ja valtiovarainministeriön kanssa koko Salpalinjan (kokonais)inventoinnin,
jonka yhtenä tavoitteena on saada valituksi linjan aktiivisesti suojeltavat
kohteet. Työn eteneminen tämän aloitusvuoden jälkeen on suuresti kiinni
valtiovarainministeriön rahakehyksistä; toivomme parasta, koska asia on joka
tapauksessa ennemmin tai myöhemmin hoidettava.

Terveisin


Mikko Härö
Yli-intendentti
Museovirasto, rakennushistorian osasto
Ikävä,luulin,että Salpalinja on kokonaisuus,mutta-mutta!
Mikä seuraavaksi?
Sinne mihin tarvitaan linjan hajottamista,nämät eivät ole " linjan aktiivisesti suojeltavat
kohteet!"
Tämä rahan juttu jäi epäselväksi. :miettii:
Jos museovirastolla olisi paljon rahaa,olisi tie kulkenut muualta? :miettii:

User avatar
leon
kenr, vr4
kenr, vr4
Posts: 2462
Joined: Wed Apr 15, 2009 21:18
Location: Etulinja
Contact:

Re: TIELAITOS JYRÄÄ SALPALINJAA MATALAKSI.

Post by leon »

Näinhän tuo lehden kautta tullut virallinen vastaus kuului,ja siihen on tyytyminen.

"Tien linjaus on suunniteltu siten, että on saatu mahdollisimman taloudellinen ja kaikkia osapuolia (mm. Museovirasto ja Puolustusvoimat) tyydyttävä ratkaisu."

-Ja kun ei kiinnostanut museovirastoakaan,Lappeenrannan alueen suurin salpalinjan bunkkeri.Niin antaa olla,ehkä joskus tulevaisuudessa näitäkin suojelukohteita osataan arvostaa enemmän.

Väbä

Re: TIELAITOS JYRÄÄ SALPALINJAA MATALAKSI.

Post by Väbä »

CampTaipale wrote:Veikkaisin että linjan aikanaan rakentaneet naurais näille jutuille. Eiköhän niitä korsuja jää vielä meidän muistoiksi. Tuskin yksikään veteraani haluaisi kehitystä jarruttaa.
Jos kaikki ajattelee noin, niin kyllä ne korsut ja laitteet joskus loppuu..Ja nythän tuossa ei ole kysymys kehityksen jarrutuksesta, vaan piittaamattomuudesta. Tien linjauksilla olisi kaikki olleet säästettävissä.
Esim. Helsinki on hyvä esimerkki sinunlailla ajatelleiden tekosista. Moni hieno rakennus, joita nyt haikaillaan takaisin on tuhottu lopullisesti. Samoin käy Salpalinjallekin näköjään.
Sanoit ettei veteraanit ole kiinnostuneet Salpalinjasta, voisin väittää toista. Esim. Isäukko ei ole enää kertomassa linjan rakennusvaiheista ja harmittaa kun hänen eläessään en niistä paljoa kysellyt. Nyt on sekin myöhäistä.

Alla kuva jostakin sieltä linjan rakennusvaiheessa.


Image

User avatar
leon
kenr, vr4
kenr, vr4
Posts: 2462
Joined: Wed Apr 15, 2009 21:18
Location: Etulinja
Contact:

Re: TIELAITOS JYRÄÄ SALPALINJAA MATALAKSI.

Post by leon »

Tämä kyseinen bunkkeri oli siis LPR:n alueen mittakkaavassa ISO mm 5 kpl ulos ja sisään käyntejä,osin kallioon louhittu (ja syvälle) ja osin betonista valettu, huonekorkeus parhaimmillaan n.5-6 metriä jne eli mistään pallokorsusta ei siis ollut kyse.

Ja kun kyseessä oli "Tien linjaus on suunniteltu siten, että on saatu mahdollisimman taloudellinen..." tapaus eli suoraan bunkkerin yli menevää tielinjaa ei voitu tehdä n.10 metriä sivusta niin katsoin että asiasta kannatti nostaa juttua joka tosin ei johtanut mihinkään kun päättäviä tahoja ei tälläiset kiinnosta.

User avatar
Tulenjohtomies
kenr
kenr
Posts: 1959
Joined: Sun Apr 20, 2008 11:03
Location: Михайловская артиллерийская академия Санкт-Петербург
Contact:

Re: TIELAITOS JYRÄÄ SALPALINJAA MATALAKSI.

Post by Tulenjohtomies »

CampTaipale wrote:Eiköhän niitä korsuja jää vielä meidän muistoiksi.
Tätä laitetta ei ollut kuin tämä YKSI kappale ja tämä ei ollut mikään "normi" kk-korsu.

User avatar
leon
kenr, vr4
kenr, vr4
Posts: 2462
Joined: Wed Apr 15, 2009 21:18
Location: Etulinja
Contact:

Re: TIELAITOS JYRÄÄ SALPALINJAA MATALAKSI.

Post by leon »

Laitan tänään uudet kuvat tänne mitä ko bunkkerille tänäpäivänä kuuluu, ja niin uskomatonta kuin se onkin nyt kuuluu jo jotain POSITIIVISEMPAA ... Eli kirjoittelu lehtiin,museovirastolle jne ilmeisesti kuitenkin kannatti ! :D :moshaa


(Huomaan muuten että tätäkin ketjua on näköjään "siivottu" ylläpidon toimesta,näkyy joitain kommentteja hävinneen.)

User avatar
Tulenjohtomies
kenr
kenr
Posts: 1959
Joined: Sun Apr 20, 2008 11:03
Location: Михайловская артиллерийская академия Санкт-Петербург
Contact:

Re: TIELAITOS JYRÄÄ SALPALINJAA MATALAKSI.

Post by Tulenjohtomies »

Kiitän kuvista!
leon wrote:Edellisen viestin ensimmäisen kuvan kulkuaukon takana n.10 metriä pitkiä maanalle alaspäin menneitä portaita "pätkä":
Image

Image

User avatar
leon
kenr, vr4
kenr, vr4
Posts: 2462
Joined: Wed Apr 15, 2009 21:18
Location: Etulinja
Contact:

Re: TIELAITOS JYRÄÄ SALPALINJAA MATALAKSI.

Post by leon »

No eihän nuo ihan 10 metriset olleet,aika kultaa muistot. Mutta ovatko nuo uudet "ilmastoinnit" katolla oikeasti ilmastointeja vai tehty esim ilmastoinniksi valubetonin kuivumista varten ?
Kosteuseriste nyt ainakin on uusi ja tuon uusitun puuoven alalaidasta on korjattu jopa betonilla paikkaamalla tuo alalaita.

User avatar
Tulenjohtomies
kenr
kenr
Posts: 1959
Joined: Sun Apr 20, 2008 11:03
Location: Михайловская артиллерийская академия Санкт-Петербург
Contact:

Re: TIELAITOS JYRÄÄ SALPALINJAA MATALAKSI.

Post by Tulenjohtomies »

Lopputulos on nyt sitten nähtävissä...eipä jäänyt paljon alkuperäistä jäljelle.

Image

Image

Uudelleen pystytetty kivieste on kuin juosten k...
Image

Image

Image

Ihme että kk:n ampumasektori ja aukko sai jäädä rauhaan...
Image

Image

Nyt vaan odottelemaan että joku paikallinen murtovaras harjoittelija käy testaamassa taitojaan puuovien takaa löytyvään palo-oven lukkoon,niin saadaan kuvia myös sisäpuolelta...
Image

User avatar
Tulenjohtomies
kenr
kenr
Posts: 1959
Joined: Sun Apr 20, 2008 11:03
Location: Михайловская артиллерийская академия Санкт-Петербург
Contact:

Re: TIELAITOS JYRÄÄ SALPALINJAA MATALAKSI.

Post by Tulenjohtomies »

Image

Image

Viivan oikealla puolella tielinjaus ei olisi tuhonnut muuta kuin muutaman metrin panssarikaivantoestettä ja yhdyshautaa.
Image

Ei tainnut itäturisti tietää mitä tuli juuri ylitettyä...
Image

Image

User avatar
leon
kenr, vr4
kenr, vr4
Posts: 2462
Joined: Wed Apr 15, 2009 21:18
Location: Etulinja
Contact:

Re: TIELAITOS JYRÄÄ SALPALINJAA MATALAKSI.

Post by leon »

Ilmastointiputket lähtee lentoon jo ensi kesänä kun tienvieruksien vesaikkoleikkuri pyyhkii penkat sileeksi...

Näin hyvin destian/tielaitoksen lupaukset pitävät paikkansa.... (eli katteettomia lupauksia)
Senhän piti mennä näin:

http://www.kuutostie.fi/ymparisto/histo ... hteet.html
Mikkelintien (valtatie 13) suunnitellulla uudella tielinjalla sijaitsevat historiallisesti tärkeät Puolustusvoimien Salpalinja ja Rutolan Bunkkeri. Kohta on maisemallisesti kaunis Kärjen- ja Myllylammen välinen kannas. Samoilla kohdin on myös vanha tukkien uitossa lammesta toiseen käytetty ränni.

Näiden kohteiden säilyttäminen on huomioitu tien suunnittelussa ja esimerkiksi siltojen rakentamisessa. Tien rakentamisen aikana historiallisten kohteiden rakenteet kuvataan ja mitataan siltä varalta, että niitä jouduttaisiin siirtämään. Työn loputtua rakenteet palautetaan alkuperäiseen muotoonsa.

User avatar
Tulenjohtomies
kenr
kenr
Posts: 1959
Joined: Sun Apr 20, 2008 11:03
Location: Михайловская артиллерийская академия Санкт-Петербург
Contact:

Re: TIELAITOS JYRÄÄ SALPALINJAA MATALAKSI.

Post by Tulenjohtomies »

leon wrote:Ilmastointiputket lähtee lentoon jo ensi kesänä kun tienvieruksien vesaikkoleikkuri pyyhkii penkat sileeksi...
Jos ei nyt ihan ensi kesänä,mutta jossain vaiheessa kuitenkin...mahtanee kuulua iloisen kuuloinen ääni leikkurista ja ohjaamosta kun noihin osuu. :-D
Tuo ensimmäinen silta etelästä päin tultaessa on mielestäni aivan turha.Nyt kun tämä lopputulos on tällainen,niin aivansama onko siinä muka säästelty kiviestettä vai ei...halvemmaksi olisi tullut jättää silta rakentamatta,ajaa tuohonkin täytemaata ja lopettaa tämä "suojelu-/entistämispelleily".

User avatar
leon
kenr, vr4
kenr, vr4
Posts: 2462
Joined: Wed Apr 15, 2009 21:18
Location: Etulinja
Contact:

Re: TIELAITOS JYRÄÄ SALPALINJAA MATALAKSI.

Post by leon »

Kun nyt aikaa on kaivelin vähän taustoja,ja kas kummaa mitä löytyikään....

http://www.kuutostie.fi/media/vanhat-do ... portti.pdf

Asiakirja,josta löytyy ettenkö sanoisi harhaanjohtava väittämä sivulta 30 kohdasta 5.4.2

-JOKA ON TÄYTTÄ BULL SHITTIÄ,ILMEISESTI TÄLLÄ TIELAITOKSEN ITSE TEKEMÄLLÄ ASIAKIRJALLA KUSETETTIIN ALUNPERIN TIELINJA HANKKEESTA PÄÄTTÄNEET POLITIKOT....JOKUHAN OLISI VOINUT OLLA MUUTEN ERIMIELTÄ

User avatar
Tulenjohtomies
kenr
kenr
Posts: 1959
Joined: Sun Apr 20, 2008 11:03
Location: Михайловская артиллерийская академия Санкт-Петербург
Contact:

Re: TIELAITOS JYRÄÄ SALPALINJAA MATALAKSI.

Post by Tulenjohtomies »

Ensin laitetaan paikat paskaksi,rullataan tie yli ja sitten aletaan rakentelemaan visioita alueen kehittämiseksi...aika pätevää sakkia sanon minä!
http://www.salpakeskus.fi/index.php?l=1 ... newsId=125

SALPALINJAN MAHDOLLISUUDET - ESISELVITYSHANKE

Lappeenrannassa on tammikuun alussa alkanut puolivuotinen esiselvityshanke, jossa suunnitellaan uusia toimia Salpalinjan hyödyntämiseksi matkailussa ja virkistyskäytössä koko Lappeenrannan alueella. Erityisenä kohteena ovat Rutolan kylä sekä siellä olevat Salpalinjan rakenteet.

Alue kuuluu valtakunnallisesti merkittäviin rakennettuihin kulttuuriympäristöihin. Saimaan vanhaan lasku-uomaan on muodostunut kulttuurihistorialtaan rikas ympäristö, johon kuuluvat esihistorialliset asuinpaikat, metsäteollisuuden uiton tarpeisiin 1800- ja 1900-luvun taitteessa rakentama ylivientilaitos sekä toisen maailmansodan aikana rakennetun Salpalinjan varustukset. Kylän historiaan liittyy myös Lapatonniemessä sijainnut saha, Rutolan koulu sekä muu lähialueen vanhempi rakennuskanta.

Salpalinjan mahdollisuudet -hanke hyödyntää museoviraston menneillään olevan Salpalinjan inventointihankkeen aineistoa. Museovirasto selvitetään 1200 kilometriä pitkän Salpalinjan kuntoa ja rakenteita. Lappeenrannassa on viime kesänä inventoitu mm. betonirakenteita. Inventointityö jatkuu maastotöiden osalta vielä ensi kesänä. Inventoinnin loppuraportti valmistuu vuonna 2012.

Jo nyt tutkimustuloksia on käytettävissä esiselvityshankkeessa, jossa tehdään yhteistyötä myös muiden Salpalinja-toimijoiden kanssa kuten Miehikkälän Salpalinja-museon kanssa.

Salpalinjan mahdollisuudet -hankkeen tavoitteena on tuottaa hankeaihioita tulevia toimenpiteitä ja hankkeita varten. Suunniteltavat osahankkeet liittyvät mm. Salpalinjan matkailulliseen hyödyntämiseen Lappeenrannassa ja Salpalinjan rakenteiden esille tuomiseen ja parempaan saavutettavuuteen. Rutolan alueen vanhojen rakennusten kunnostamismahdollisuuksien selvittäminen ja alueen historian esille tuominen sekä matkailijoille että alueen asukkaille on myös hankesuunnitelmassa mukana.

Salpavaellusreitin jatkamista Luumäeltä Lappeenrantaan selvitetään yhtenä hankkeen tavoitteista.

Hanketoimijat toivovat, että yleisö kiinnostuisi ja osallistuisi hanketyöhön mm. talkoolaisina.

Varsinkin sitten, kun päästään varsinaiseen toteutusvaiheeseen, investointeihin ja rakentamiseen, tarvitaan innostunutta joukkoa Salpalinjan kunnostustyöhön, polkujen ja opasteiden rakentamiseen.

Myös kaikenlainen muistitieto ja tarinat kiinnostavat. Niiden tallentaminen ja myöhempi käyttö esim. oppaiden käytössä elävöittää alueeseen tutustumista.

Salpalinjan mahdollisuudet –hanke tulee järjestämään yleisölle avoimen tilaisuuden kevään kuluessa ja tutustumisretken Salpalinjalle.

Esiselvityshanke toteutetaan Leader-rahoituksella ja hankkeen hallinnoijana toimii Lappeenrannan kaupungin maaseututoimi.

Uusia ideoita alueen ja Salpalinjan hyödyntämiseksi Lappeenrannassa voi esittää projektisuunnittelija Elina Lyijyselle, elina.lyijynen(at)lappeenranta.fi.

User avatar
leon
kenr, vr4
kenr, vr4
Posts: 2462
Joined: Wed Apr 15, 2009 21:18
Location: Etulinja
Contact:

Re: TIELAITOS JYRÄÄ SALPALINJAA MATALAKSI.

Post by leon »

Aivan ja kuten uutisessa mainitaan: "Erityisenä kohteena ovat Rutolan kylä sekä siellä olevat Salpalinjan rakenteet." elikkäs juuri kyseisen alueen linnoitelaitteet ja bunkkerit.
Tyypillistä touhua, toivottavasti nuo nyt tietoa keräävät löytäisivät tämänkin ketjun..laittaisikohan yhtään ajattelemaan.

Post Reply

Return to “Suomen sotahistoria”