sniper/yleiskivääri
Re: sniper/yleiskivääri
Siirsin 28-57 raudat viimein oikeisiin puihin, nakersin tukkiin tilan diopteri-istukalle ja taivutetulle kammelle. Hihna ja puhdistuspuikko vain eivät ole oikeat. Tarkkuuskivääri m28-30:
Ammunta on ihmeellinen laji. Se vie mennessään.Paluuta ei ole
-
- sotvm1
Väistänkö muurin vai muistanko väärin? Tuossa 85:ssa näyttää piippu aika lyhyeltä..?
Tuo 28-30 on mulle vieraampi vempele. Meillä oli varusveijareiden käytössä 28-57:ja, mutta ei niissä ollu kiikarin istukkaa. Vai onko mulla alde ?
Eikös kasivitosen piipun pituus ole jokseenkin sama kuin muissakin kotomaisissa mosineissa?
Olen itse lisännyt tuon kiikari-istukan omaani, tak85 jalustassa on 4x32 Zeiss latauskokeiluja varten ja omaksi iloksi Ase oli 28-76 mulle tullessaan mutta siis ilman tuota istukkaa.
Olen itse lisännyt tuon kiikari-istukan omaani, tak85 jalustassa on 4x32 Zeiss latauskokeiluja varten ja omaksi iloksi Ase oli 28-76 mulle tullessaan mutta siis ilman tuota istukkaa.
Ammunta on ihmeellinen laji. Se vie mennessään.Paluuta ei ole
"Väistänkö muurin vai muistanko väärin? Tuossa 85:ssa näyttää piippu aika lyhyeltä..?
Tuo 28-30 on mulle vieraampi vempele. Meillä oli varusveijareiden käytössä 28-57:ja, mutta ei niissä ollu kiikarin istukkaa. Vai onko mulla alde?"
Muistaakseni raudat myynyt keräilijä ja Valmetilla aikoinaan mm. näidenkin pyssyjen parissa touhunnut henkilö mainitsi, että piipusta puuttuu noin 30mm ja lyhennyksen syytä ei tiedetä..
Tarkkaa piipun pituutta en tiedä, mutta jokuhan voisi asian varmistaa?
Tuo 28-30 on mulle vieraampi vempele. Meillä oli varusveijareiden käytössä 28-57:ja, mutta ei niissä ollu kiikarin istukkaa. Vai onko mulla alde?"
Muistaakseni raudat myynyt keräilijä ja Valmetilla aikoinaan mm. näidenkin pyssyjen parissa touhunnut henkilö mainitsi, että piipusta puuttuu noin 30mm ja lyhennyksen syytä ei tiedetä..
Tarkkaa piipun pituutta en tiedä, mutta jokuhan voisi asian varmistaa?
Tarkkaa piipun pituutta en tiedä, mutta jokuhan voisi asian varmistaa?[/quote]
Piipun pituus otti hiukan minunkin silmääni.
700 mm tuo käsikirjan mukaan pitäisi olla.
Tarkkaa piipun pituutta en tiedä, mutta jokuhan voisi asian varmistaa?[/quote]
Piipun pituus otti hiukan minunkin silmääni.
700 mm tuo käsikirjan mukaan pitäisi olla.
Jos kerran pitäisi olla 700mm iskupohjasta mitattuna niin juuri 30mm on tämä lyhennetty..
nooh.. tarkkuuteen se ei ainakaan ole vaikuttanut heikentävästi
Ei varmaankaan. Ja asehan on komea!-Make78- wrote:Jos kerran pitäisi olla 700mm iskupohjasta mitattuna niin juuri 30mm on tämä lyhennetty..
Jos olet ns "täysi vasuri", eli sellainen että vasen simäsi on hallitseva, et voi ikinä oppia ampumaan hyvin oikealta olalta "vääränkätisesti". Itse lukkokammen käyttö väärältä puolelta saattaa sitävastoin olla jopa parempi kuin perinteinen tyyli...vähän riippuu mistä asennoista yleensä ampuu.1900 wrote:Kiitos tähänastisista vinkeistä ja hienoista kuvista. Ei kai sen kammen tarvi välttämättä olla vasuri ja tukkikin sais olla vaikka "molempikätinen". Lisää neuvoja ja kuvia...
Toisekseen, maalien skaalaus pienemmäksi ja ammunta 22LR:llä on hyvää harjoittelua isompia varten. Milliradiaaniset korjaukset toimivat lähes suoraan 1/5 suhteessa samoilla tuulenvoimakkuuksilla. Asian voi todeta ja ballistiikkaohjelmilla helposti itsekin.
Esimerkiksi takavuosina myyty 22LR 3.1g (muistaakseni) Scoremax täsmäsi just 13g D166 tehdaslataukseen KIV85:sta ammuttuna. Oikeastaan ainoa ero tulee pidempien matkojen eri tuuli"vyöhykkeistä" joita harvemmin lyhyillä matkoilla näkee. Mutta KIV85:n äärikantama 750-800m ei ole pitkä matka vielä sekään.
No Suomessa peitteinen maasto karsii pidempiä etäisyyksiä.
No ei me nyt sentäs missään viidakossa asuta, kyllä täälläkin pitkiä matkoja löytyy.jaska wrote:No Suomessa peitteinen maasto karsii pidempiä etäisyyksiä.
Löytyy toki, mutta sniperi pystyy usein valitsemaan itselleen soveliaimman kyttäyspaikan.
Laitanpa lisää kuvia löytyneestä moniste nipusta.
- Attachments
-
- muok_Image (150).jpg
- (90.75 KiB) Downloaded 1465 times
-
- muok_Image (149).jpg
- (88 KiB) Downloaded 1455 times
Pystyy kyllä, mutta jos ampuu sataan metriin niin tulee perhanan kiire irtaantua varsinkin jos asiat menevät vituralleen tai vihollisjoukko on aloitekykyinen tulen alla.jaska wrote:Löytyy toki, mutta sniperi pystyy usein valitsemaan itselleen soveliaimman kyttäyspaikan.