Ihmissalakuljetusta syksyllä 1944

Keskustelua Suomen sotahistoriasta

Moderator: Juha Tompuri

User avatar
smokeball
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 4444
Joined: Sat Nov 10, 2007 19:12
Location: Lappi

Re: Ihmissalakuljetusta syksyllä 1944

Post by smokeball »

Annan periksi. Itse en ole lukenut kirjaa kuin paikoin johtuen sen digitaalisesta muodosta. Sain arvostelukappaleen siitä CD:llä, kun kirjat olivat loppuneet. Olen loikkinut jutusta toiseen ja tuo näkemykseni perustui Kenraalin kuolema lukuun.
Viro, Aunus, Karjalan kaunis maa, yks suuri on Suomen valta.
Ylituubamestari Image

Tuomas
korpr
korpr
Posts: 47
Joined: Sun Oct 12, 2008 12:16
Location: Junan tuoma Helsingistä.

Re: Ihmissalakuljetusta syksyllä 1944

Post by Tuomas »

Seppo Jyrkinen wrote:Virolaiset rahoittivat itse ainakin osan salakuljetuksesta. Helsingistä sitä varten siirrettiin moottoriveneosasto. Jostain jäi mieleen, että kun salakuljetus oli ohi niin Neuvostoliitto vaati veneitä itselleen. Katsoi kait niiden olevan sosialistisen valtion omaisuutta. Ulkopoliittisia ongelmia välttääkseen Ruotsin hallitus osti maassa olevat veneet Neuvostoliitolta.
En osaa sanoa mistä olen seuraavan saanut mieleeni, mutta ymmärtääkseni Valvontakomissio vaikutti Länsi-Suomen kaupungeissa jo salakuljetuksen aikoihin ja salli kuljetuksen koska heidän mielestään "omat miehet" jotka solutettiin kuljetusvirtaan olivat pitkällä tähtäimellä sen verran arvokkaita, että voidaan 5000 virolaista sallia siirrettävän Ruotsiin.

Eiväthän ainakaan ole metsäveljinä järjestelmän riesana.

Ympäri käydään ja yhteen tullaan.
Alfons Rebane organisoi Brittitiedustelun toimintaa Balttiassa ja Virossa sotien jälkeen.

Post Reply

Return to “Suomen sotahistoria”