Takin puhdistaminen

Takit, housut, vyöt, jalkineet, arvomerkit jne.
Post Reply
hope
erikmest
erikmest

Takin puhdistaminen

Post by hope »

Onko kenelläkään tietoa tai kokemuksia sotilastakin (villaa) puhditamisesta. Ongelmana on se kun takkia on vuosikausia säilytetty omakotitalon kellartiloissa ja siihen on tarttunut tervanhajusta savun hajua, joka tuoksuu voimakkaasti. Haju ei tunnu häviävän vaikka olen pitänyt sitä parvekkeella. :evil:
Tietysti kemiallinen pesula voisi olla, mutta kun ei viitsisi viedä kun ei tahdo ottaa sitä riskiä et se turmeltuu tai häviää. :miettii:

Eli onko jollain omakohtaista kokemusta puhdistamisesta. Jotain kemiallista ainetta tai puhdistustapaa (esim. verhoilun puhdistusaineesta) mikä soveltuis villakankaalle ja mitä voisi tehdä itse kotona. :miettii:
UBI PATRIA, IBI BENE (MISSÄ ISÄNMAA, SIELLÄ HYVÄ.)

Spieß
kenr, vr4
kenr, vr4

Re: Takin puhdistaminen

Post by Spieß »

Tästä on ollut täällä juttua aiemminkin, en vaan löytänyt. Itse olen käyttänyt haaleaa vettä, hieman nestemäistä käsisaippuaa ja hellää käsinpesua ja useita vesien vaihtoa ja huuhteluja. Tasokuivauskaan ei ole pahaksi, ei jää henkarista venymiä.
Si vis pacem, parabellum...
Image

kalju
vääp
vääp

Post by kalju »

Hajunpoistossa voisi kokeilla niksipirkan ruokasoodakäsittelyä. Eli ripotellaan jauhetta pinnalle, annetaan vaikuttaa ja ravistellaan lopuksi jauhe pois. Esim. kengistä lähtee hienhaju pois ja homeisen pakastimen saa elvytettyä. Vaikutusaika riippuu käryn voimakkuudesta, ja tervan haju nyt on melko voimakas, joten aloittaisin viikon kokeilulla.

igorrock
kenr, vr4
kenr, vr4

Post by igorrock »

Itse kyllä käyttäisin kemiallista pesua mutta tässä tapauksessa valitsisin alan yrityksen hieman tavallista huolellisemmin. Villa ei ole niitä hankalimpia pestäviä.
"Aina on yritettävä
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
Mut jos ei mikään onnista,
on miehellä huono tuuri"

hope
erikmest
erikmest

Post by hope »

Kiitos tiedoista. 8) Tosiaan täytyy yrittää ekaksi tuota ruokasoodajuttua, josko se tehoaisi. :miettii:

Tuo kemiallinen pesu tietysti viimekädessä, jos ei muu auta. Kyseessä on kuitenkin JB/27 saksan takki joka on korvaamaton ja kalliskin, jos se häviää :twisted: tai turmeltuu.
UBI PATRIA, IBI BENE (MISSÄ ISÄNMAA, SIELLÄ HYVÄ.)

riude
sotvm5
sotvm5

Post by riude »

Jos olisi jotain muutakin josta haluaa hajut pois, esim. se kellari, niin mars mars hakemaan rakennuskonevuokraamolta otsonointilaite.
Voin suositella, eikä ole pienenintäkään vaaraa palsan turmeltumisesta.

Spieß
kenr, vr4
kenr, vr4

Post by Spieß »

Kiitos tiedoista. Tosiaan täytyy yrittää ekaksi tuota ruokasoodajuttua, josko se tehoaisi.

Tuo kemiallinen pesu tietysti viimekädessä, jos ei muu auta. Kyseessä on kuitenkin JB/27 saksan takki joka on korvaamaton ja kalliskin, jos se häviää tai turmeltuu.
Pesin juuri samanmallisen takin kertomallani tavalla. Ei käynyt kuinkaan, tai siis kyllä puhdistui. :)

Otsonointi ei kellarissa ehkä auta, tod näk betoniseinät on kosteussuojattu piellä, siitä haju?
Si vis pacem, parabellum...
Image

Canet
kenr, vr2
kenr, vr2

Post by Canet »

Varovasti sen otsonoinnin kanssa. Olen mukana oman ammattialan työvaatekehityksessä ja eräässä kokeilussa saatiin joihinkin vaatteisiin aikaan merkillinen punertava värjäytyminen otsonoinnissa. Vielä ei ole tieto mistä johtui - vaatteiden materiaali ei kylläkään ollut villaan.

Post Reply

Return to “Univormut”