Onko kenelläkään tietoa tai kokemuksia sotilastakin (villaa) puhditamisesta. Ongelmana on se kun takkia on vuosikausia säilytetty omakotitalon kellartiloissa ja siihen on tarttunut tervanhajusta savun hajua, joka tuoksuu voimakkaasti. Haju ei tunnu häviävän vaikka olen pitänyt sitä parvekkeella.
Tietysti kemiallinen pesula voisi olla, mutta kun ei viitsisi viedä kun ei tahdo ottaa sitä riskiä et se turmeltuu tai häviää.
Eli onko jollain omakohtaista kokemusta puhdistamisesta. Jotain kemiallista ainetta tai puhdistustapaa (esim. verhoilun puhdistusaineesta) mikä soveltuis villakankaalle ja mitä voisi tehdä itse kotona.
Takin puhdistaminen
Takin puhdistaminen
UBI PATRIA, IBI BENE (MISSÄ ISÄNMAA, SIELLÄ HYVÄ.)
Re: Takin puhdistaminen
Tästä on ollut täällä juttua aiemminkin, en vaan löytänyt. Itse olen käyttänyt haaleaa vettä, hieman nestemäistä käsisaippuaa ja hellää käsinpesua ja useita vesien vaihtoa ja huuhteluja. Tasokuivauskaan ei ole pahaksi, ei jää henkarista venymiä.
Si vis pacem, parabellum...
Hajunpoistossa voisi kokeilla niksipirkan ruokasoodakäsittelyä. Eli ripotellaan jauhetta pinnalle, annetaan vaikuttaa ja ravistellaan lopuksi jauhe pois. Esim. kengistä lähtee hienhaju pois ja homeisen pakastimen saa elvytettyä. Vaikutusaika riippuu käryn voimakkuudesta, ja tervan haju nyt on melko voimakas, joten aloittaisin viikon kokeilulla.
Itse kyllä käyttäisin kemiallista pesua mutta tässä tapauksessa valitsisin alan yrityksen hieman tavallista huolellisemmin. Villa ei ole niitä hankalimpia pestäviä.
"Aina on yritettävä
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
Mut jos ei mikään onnista,
on miehellä huono tuuri"
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
Mut jos ei mikään onnista,
on miehellä huono tuuri"
Kiitos tiedoista. Tosiaan täytyy yrittää ekaksi tuota ruokasoodajuttua, josko se tehoaisi.
Tuo kemiallinen pesu tietysti viimekädessä, jos ei muu auta. Kyseessä on kuitenkin JB/27 saksan takki joka on korvaamaton ja kalliskin, jos se häviää tai turmeltuu.
Tuo kemiallinen pesu tietysti viimekädessä, jos ei muu auta. Kyseessä on kuitenkin JB/27 saksan takki joka on korvaamaton ja kalliskin, jos se häviää tai turmeltuu.
UBI PATRIA, IBI BENE (MISSÄ ISÄNMAA, SIELLÄ HYVÄ.)
Jos olisi jotain muutakin josta haluaa hajut pois, esim. se kellari, niin mars mars hakemaan rakennuskonevuokraamolta otsonointilaite.
Voin suositella, eikä ole pienenintäkään vaaraa palsan turmeltumisesta.
Voin suositella, eikä ole pienenintäkään vaaraa palsan turmeltumisesta.
Pesin juuri samanmallisen takin kertomallani tavalla. Ei käynyt kuinkaan, tai siis kyllä puhdistui.Kiitos tiedoista. Tosiaan täytyy yrittää ekaksi tuota ruokasoodajuttua, josko se tehoaisi.
Otsonointi ei kellarissa ehkä auta, tod näk betoniseinät on kosteussuojattu piellä, siitä haju?
Si vis pacem, parabellum...
Varovasti sen otsonoinnin kanssa. Olen mukana oman ammattialan työvaatekehityksessä ja eräässä kokeilussa saatiin joihinkin vaatteisiin aikaan merkillinen punertava värjäytyminen otsonoinnissa. Vielä ei ole tieto mistä johtui - vaatteiden materiaali ei kylläkään ollut villaan.