2013 uusi aselupahakemus, kokemuksia

Yleinen keskustelu aseista ja asekeräilystä.
User avatar
sniperi
res vänr
res vänr
Posts: 810
Joined: Wed Nov 12, 2008 0:06
Location: Kiovan kivääritehdas

Re: 2013 uusi aselupahakemus, kokemuksia

Post by sniperi »

juu ei tarvi olla kamu tai samasta seurasta...
pienen toimistokorvauksen voi ottaa.
Mutta pöytäkirja pitää olla esittää ja kopio arkistoon.

User avatar
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2
Posts: 2084
Joined: Wed Oct 25, 2006 12:01
Location: Etelä-Karjala

Re: 2013 uusi aselupahakemus, kokemuksia

Post by Rokka »

Rokka wrote:...
Tvälläri wrote:...Jos sinulla on pistooli Taskuase TT3 kal 6,35-9mm hankintalupa, et voi sillä ostaa Pistooli TT3:sta esim 9mmbr M07:aa, vaan sinun on hajettava hankintalupa pistoolille ja ostaa sillä se =7 husse, ja käyttää taskupistoolin hankintalupa vaikka johonki M35 Berettaan. Ennenhän tämäkin onnistui kun kysyi luvan...
Tätäkin kysyin asevastaavalta ja samalla aseiden tarkastuksesta vastaavalta henkilöiltä, heidän mielestä taskuaseluvalla voi hankkia myös pistoolin !

Melkoista tulkinta liikuntaa tässä...

- j o n i -
No niin, asia tarkastettu PoHalta, Pistooli luvalla ostetaan pistooli ja Taskupistooli luvalla, vaikka kaliberi osuisi hankintalupaan, hankitaan AINOASTAAN taskupistooli mikä MAHTUU laatikkoon 140 x 190 !

Vaikka tätä täällä paikallislaitoksella arvottiin, on asia nyt selvä.

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

jaska
maj
maj
Posts: 1338
Joined: Mon Dec 17, 2007 22:05
Location: kangasala

Re: 2013 uusi aselupahakemus, kokemuksia

Post by jaska »

No ainakin minä olen ostellu taskuaseen luvilla pistooleja ja se on sopinut hyvin paikalliselle luvanmyöntäjälle.

User avatar
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2
Posts: 2084
Joined: Wed Oct 25, 2006 12:01
Location: Etelä-Karjala

Re: 2013 uusi aselupahakemus, kokemuksia

Post by Rokka »

Niin, tämä on Poliisihallituksen yksiselitteinen menettely tapa. Paikallispoliisi voi tietysti asiaa tulkita edelleenkin tavallaan ja muuttaa hankkimislupaa tarpeen mukaan, mutta tulkintatapa tuossa on ylitarkastajan mukaan tuollainen, nyt jos merkitsisin taskupistooliluvalla hankitun pistoolin tiedostooni, varmasti tästä käytäsiin muutakin kuin keskustelua, kun pyytäisivät tiedoston tarkastettavakseen.

Taskupistooli = taskupistooli 140x190 laatikkoon.

Pistooli = pistooli

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

User avatar
igorrock
kenr, vr4
kenr, vr4
Posts: 2487
Joined: Thu Sep 04, 2008 21:52
Location: Helsinki
Contact:

Re: 2013 uusi aselupahakemus, kokemuksia

Post by igorrock »

Tänään tuli lupa metsästyskiväärin hankintaan. Panin vireille aivan joulukuun alussa joten "paperisotaan" meni melkein 3 kk.
"Aina on yritettävä
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
Mut jos ei mikään onnista,
on miehellä huono tuuri"

User avatar
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2
Posts: 2084
Joined: Wed Oct 25, 2006 12:01
Location: Etelä-Karjala

Re: 2013 uusi aselupahakemus, kokemuksia

Post by Rokka »

igorrock wrote:Tänään tuli lupa metsästyskiväärin hankintaan. Panin vireille aivan joulukuun alussa joten "paperisotaan" meni melkein 3 kk.
...tähänhän tämä on menossa...

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

User avatar
igorrock
kenr, vr4
kenr, vr4
Posts: 2487
Joined: Thu Sep 04, 2008 21:52
Location: Helsinki
Contact:

Re: 2013 uusi aselupahakemus, kokemuksia

Post by igorrock »

Olen kohtuu hyvissä väleissä täkäläisten lupaviranomaisten kanssa ja kysyessäni syytä noinkin pitkään käsittelyaikaan (täällä perinteisesti ollut n. 1 kk) sanoivat minulle että uuden lupajärjestelmän sisäänajo ja sen myötä lisääntynyt tietokonetyöskentely ottaa oman aikansa. Itse uskon että tuo on ainakin osa totuutta. Aika näyttää miten jatkossa.
"Aina on yritettävä
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
Mut jos ei mikään onnista,
on miehellä huono tuuri"

User avatar
Wittmann
pskapt
pskapt
Posts: 1631
Joined: Tue Nov 14, 2006 10:35
Location: 7 SaL

Re: 2013 uusi aselupahakemus, kokemuksia

Post by Wittmann »

OOOOOO x3 ylistys....

Löytyiköhän "kadonnut" paperi jostain, kun postilaatikkoon tuli kirje ilman lisäselvityksiä :miettii:
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland

JaLe
tstopp
tstopp
Posts: 103
Joined: Sat Nov 04, 2006 14:33
Location: HML

Re: 2013 uusi aselupahakemus, kokemuksia

Post by JaLe »

Jep,

Tämä uusi ajanvarausmenettely vaikuttaa hieman kömpelöltä. Puolen tunnin ajanvaraus sisältää kahden SAMANLAISEN asian käsittelyn. Varasin ajan kymmenen luvan hakuun, joten siihen menee ohjeiden mukaan viisi tuntia. Tein varauksen puhelimitse ja sain hyvässä yhteisymmärryksessä kohtuullistettua ajan kolmeen tuntiin.

En tiedä, millainen tämä uusi rekisterisysteemi on. Voisin kuitenkin lyödä vetoa, että sen teki sama firma, joka teki Puolustusvoimien uuden palkkahallinnon ohjelmiston. Jos ohjelmisto todellakin mahdollistaa ainoastaan kahden luvvan käsittelyn puolen tunnin aikana, on siinä todella vakavia puutteita.

User avatar
jiipee76
sotvm5
sotvm5
Posts: 465
Joined: Thu Oct 27, 2011 22:06

Re: 2013 uusi aselupahakemus, kokemuksia

Post by jiipee76 »

Rokka wrote:
igorrock wrote:Tänään tuli lupa metsästyskiväärin hankintaan. Panin vireille aivan joulukuun alussa joten "paperisotaan" meni melkein 3 kk.
...tähänhän tämä on menossa...

- j o n i -
Patruunakeräily luvan laitoin menemään 2012 joulukuun alussa ja päätös tuli viikko sitten eli yli 4kk kesti.

Ja patruunakeräily luvan myöntää siis paikallinen poliisilaitos.

Korhonen
stm
stm
Posts: 11
Joined: Wed May 14, 2008 10:55
Location: Kontiolahti

Re: 2013 uusi aselupahakemus, kokemuksia

Post by Korhonen »

igorrock wrote:Tänään tuli lupa metsästyskiväärin hankintaan. Panin vireille aivan joulukuun alussa joten "paperisotaan" meni melkein 3 kk.
Tuossa pari viikkoa sitten hain itsekkin hankkimislupaa metsästyskivääriin. Meni silleen, että kun maanantaina kävin laitoksella jättämässä hakemuksen, niin torstaina oli lupa postilaatikossa. Tämä siis Joensuussa.

John Moses
kaartsotvm3
kaartsotvm3
Posts: 569
Joined: Mon Feb 13, 2006 9:04

Re: 2013 uusi aselupahakemus, kokemuksia

Post by John Moses »

Viime viikon perjantai-iltapäivänä kävin sanelemassa pari hakemusta, tänä aamuna lupalaput käsissä. Ihan hyvin toimii.
Image

Post Reply

Return to “Yleinen asekeskustelu”